Paard accepteert geen druk in de mond of op neus.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daffie1986

Paard accepteert geen druk in de mond of op neus.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 19:44

Hoi,

Ik train nu een paard van iemand voor de endurance. Het is een paardje met een nogal trots karakter die niet zomaar alles pikt. Ze slaat erg graag met haar hoofd naar achteren of begint te hupsen op haar achterbenen zodra je druk op de teugels aanneemt. Dan heb ik het natuurlijk niet over vol aan de teugels gaan hangen, maar gewoon een ophouding. Vandaag heb ik haar gereden met een halster omdat ik dacht dat het misschien kwam door het samenknijpen van de enkel en een dubbel gebroken trens(we hebben dus ook al een aantal verschillende bitten geprobeerd: een enkel gebroken bustrens, dubbel gebroken bustrens en ook een ongebroken bustrens. Ik had van iemand de tip gekregen om het anders eens bitloos te proberen, eerlijk is eerlijk ik ben een schijtbak met zulke dingen maar heb vandaag toch de gok genomen en gewoon met een simpel halster gereden met een martingaal. Ging op zich redelijk goed met halve ophoudingen luisterd ze goed maar een hele ophouding wordt ze boos omdat ze harder wil en begint dan dus met d'r hoofd te slaan. Nu wil ik haar eigenlijk toch wel op den duur ook gaan longeren met hulpteugel, maar dit accepteert ze dus echt niet.

Ik heb al een aanbod gekregen om een Side-pul en een crosslink te proberen. Ik heb hier totaal geen ervaringen mee, dus wie kan mij wat over de werking van een crosslink vertellen, de side-pul die begrijp ik volgens mij wel. En heeft er dus iemand nog ideeën voor welke hulpteugel(longeren) ik misschien zou kunnen proberen en welke bitloze hoofdstellen er nog meer zijn en kan mij daar de werking over vertellen?

Ik sta open voor alles, maar heb dus alleen ervaring met de werking van verschillende bitten en de gewone neusriemen die daarbij komen.

gr

Edit: ik weet niet of het relevant is, maar het is een ex-renpaard

Anoniem

Re: Paard accepteert geen druk in de mond of op neus.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 19:55

Bij mij gaan meteen de alarmbellen rinkelen dat er iets niet goed zit lichamelijk. Hoofdschudden kan een stressreactie zijn(zie je vaker bij dravers en renpaarden) maar als ik het zo hoor vraag jij haar te sluiten(terug is sluiten) maar dat kan ze niet waardoor ze in protest gaat. Dit heeft niks te maken met een ander bitje of optoming maar kijken waar het probleem vandaan komt lichamelijk.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 20:13

Als ze op de achterhand begint te hupsen, zoals jij beschrijft, is het misschien een goed plan om haar eerst klinisch te laten nakijken? Misschien is het geen onwil maar gewoon het ontlasten van de voorbenen? Ook gezien haar gedrag met het hoofd?
Een algehele klinische keuring kost gemiddeld 110,= en dan heb je (bijna) alles klinisch uitgesloten door een expert/paardenarts. Ze komen ook gewoon aan huis dus je hoeft het paard niet direct op de trailer te zetten.

Het wisselen van bitten is goed bedoeld maar een paard moet minimaal 4 weken de kans krijgen om te "wennen" aan een nieuw bit om uit te sluiten dat het wel of niet een goed/correct bit is. Veel mensen wisselen een bit al met 2 weken (als ze gemiddeld 4 keer per week rijden)
Wij moeten als mens ook even wennen aan bijvoorbeeld nieuwe schoenen.

Hopelijk is het een karaktergedrag en geen gedrag van pijn of belasting in rug, hoeven of iets dergelijks.
Veel succes.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 20:15

Paard heeft geen lichamelijke bemerking tot sluiten. Als ik haar longeer met een halster kan ze ook gewoon sluiten en ze loopt ook netjes over 4 benen. Het is gewoon echt dat ze harder wilt en als je haar dan een hele ophouding geeft gaat ze dus met eht hoofd slaan, geef ik meerdere halve ophoudingen dan sluit ze ook gewoon en accepteert ze het wel.

Overigens wisselt ze de hupjes een beetje af tussen voor en achterbenen, wel vaker op de achterbenen dan de voorbenen. Het paard is van het najaar nog helemaal nagekeken door een holistisch arts en deze kon niks vinden.
Laatst bijgewerkt door daffie1986 op 09-01-12 20:17, in het totaal 1 keer bewerkt

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 20:15

Ik zou toch voortdoen in eerste instantie met een bit, maar wel proberen het paard toch te leren nageven, het is dus aan de trainer net die oplossing te bedenken. Dit is niet altijd makkelijk idd maar het moet zeker en vast kunnen, bitloos kan uiteraard ook maar dan wel met zelfde opgave, nageven en alle basis oefeningen rijden en uitvoeren, maar dan toch weer dat bit, ieder paard moet dit kennen jij bent de trainer nu dus aan jou de uitdaging dit klaar te krijgen.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 20:18

Ze liep vandaag aan het einde van de rit, toen dus de ergste stoom eraf was en ik weer wat knopjes verder ontdekt had, wel redelijk ontspannen en zelfs een lichte vorm van nageefelijk.

cream_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 20:19

Waar ik gelijk aan moet denken, is dat ze aangeeft het lichamelijk niet aan te kunnen wat je vraagt. Kan het zijn dat ze qua spieren en ontwikkeling van haar lichaam nog niet ver genoeg is? Die van mij ging vroeger ook rennen toen ik iets vroeg wat hij lichamelijk niet aan kon. Daar kwam ik pas achter toen mijn ostheopaat kwam kijken, en ik hem voorreed. Hij zat wat vast, maar ook was zijn achterhand nog niet gespierd genoeg om te doen wat ik vroeg. Dus ben daar op gaan trainen, en nu gaat het een stuk beter!

Edit: Hey Daf, jij ook hier :D Ff niet gezien dat JIJ het was.
Laatst bijgewerkt door cream_1986 op 09-01-12 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 20:20

Doet ze het wisselen/hupsen van voor- of achterbenen ook tijdens vrije beweging of alleen onder het zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 20:25

Ik lees niets over een tandartsbezoek. Is dat ook al gebeurd?

Verder ga ik mee met de klinische keuring! En een tandarts kan je ook precies vertellen welk bit of welke bitten het beste zijn omdat er wel ruimte moet zijn voor een bepaalde dikte.

Succes!

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 20:37

@LA_Woman:Tandarts bezoek staat wel in de agenda, maar dan zou ze het bitloos toch juist niet moeten doen?

Hey Nadine, het enige wat we doen is stappen onder het zadel i.v.m. spieropbouw. Wat bbetrefd nageeflijk lopen is het overigens meer een beetje laag en lang en dus geen loodlijn werk zoals bij dressuurpaarden.

VDB: Dit gedrag is begonnen nadat ze gestopt zijn met de rentraining en ze dus alleen maar rustig aan mocht doen, i.p.v. trainingsgalop en/of rengalop. Welk zadel erop ligt maakt niet uit, of het nu een renzadel is die ze voorheen altijd ophad tijdens de rentraining of een goed passend dressuurzadel ze doet het evengoed. Als het zadel erop ligt met longeren doet ze het ook niet, dan heb ik er dus ook geen druk op en als ze in de paddock staat(24/7 met onbeperkt hooi) ook niet. Overigens ook al een paar keer een andere persoon erop gehad en bij hem doet ze het niet, dus dan denk ik niet dat het aan het zadel ligt.

Van het najaar is ze dus helemaal nagekeken door Erik Laarakker en die kon niks vinden, was overigens niet voor dit probleem maar gewoon check-up.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 21:31

daffie1986 schreef:
@LA_Woman:Tandarts bezoek staat wel in de agenda, maar dan zou ze het bitloos toch juist niet moeten doen?

Hey Nadine, het enige wat we doen is stappen onder het zadel i.v.m. spieropbouw. Wat bbetrefd nageeflijk lopen is het overigens meer een beetje laag en lang en dus geen loodlijn werk zoals bij dressuurpaarden.

VDB: Dit gedrag is begonnen nadat ze gestopt zijn met de rentraining en ze dus alleen maar rustig aan mocht doen, i.p.v. trainingsgalop en/of rengalop. Welk zadel erop ligt maakt niet uit, of het nu een renzadel is die ze voorheen altijd ophad tijdens de rentraining of een goed passend dressuurzadel ze doet het evengoed. Als het zadel erop ligt met longeren doet ze het ook niet, dan heb ik er dus ook geen druk op en als ze in de paddock staat(24/7 met onbeperkt hooi) ook niet. Overigens ook al een paar keer een andere persoon erop gehad en bij hem doet ze het niet, dus dan denk ik niet dat het aan het zadel ligt.

Van het najaar is ze dus helemaal nagekeken door Erik Laarakker en die kon niks vinden, was overigens niet voor dit probleem maar gewoon check-up.

Ik denk idd niet dat het alleen haar gebit is, maar ook bitloos kan er druk op haar wangen/kaken komen waar ze last van heeft?
Of last van haar rug/nek?

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 21:49

Last van haar rug zoiezo niet, die is gewoon goed. Elke dag masseer ik die en na het rijden druk altijd even met mijn vingers langs haar rug om te kijken hoe ze op de training reageert.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-12 21:00

Helemaal niemand die mij kan helpen met welke bitloze hoofdstellen er allemaal zijn en wat hun werking is?

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 09:56

daffie1986 schreef:
Overigens ook al een paar keer een andere persoon erop gehad en bij hem doet ze het niet, dus dan denk ik niet dat het aan het zadel ligt.

Denk dat je hier een groot deel van het probleem en de oplossing hebt dan... Waarom doet ze het bij jou wel en bij die ander niet? Wat doet hij/zij anders? Daar zou ik het gaan zoeken, niet bij de optoming.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 17:58

Er hebben vrij recent heel veel verschillende mensen opgereden. Ze doet het bij iedereen behalve bij hem dus en zo'n topruiter is hij niet op een dressuurzadel. Wat het probleem is weten we allang en dat is dat ik haar voor me moet winnen, maar aangezien ik geen zin heb in een hersenschudding, gebroken neus of een kopstoot zonder ernstige gevolgen ben ik dus(nogmaals) op zoek naar informatie over bitloze hoofdstellen en welke hulpteugel eventueel wel geschikt is voor haar tijdens longeren.

Dus, als iedereen nu eerst even leest welke vraag ik stel en dan daar antwoord opgeeft i.p.v. alle goed bedoelde tips die totaal onnodig zijn, dan zou ik dat erg fijn vinden.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 18:04

Ik denk dat er ergens iets helemaal is misgegaan in de verstandhouding tussen ruiter en paard en je terug moet naar af!
Jij zoekt het in een ander bit of in het rijden, ik zeg terug naar niets en even met rust laten dit paard.
Dan na een maand of wat opnieuw op pakken, maar dan wel met hulp dit keer!

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 20:27

daffie1986 schreef:
Dus, als iedereen nu eerst even leest welke vraag ik stel en dan daar antwoord opgeeft i.p.v. alle goed bedoelde tips die totaal onnodig zijn, dan zou ik dat erg fijn vinden.
Als je het antwoord wilt op een simpele vraag dan moet je er niet een heel verhaal omheen tikken. Nu gaan mensen in op dingen die hen opvallen (ze zien het diepere probleem), waar je overigens erg veel aan kunt hebben. Your loss, dat je er niks mee wilt doen, maar zoek het anders gewoon zelf even op. Bokt is niet (altijd) een hersenloze vraagbaak, bokkers hebben zelfs vaak een mening, soms ook nog ervaring en kennis.

Maar om toch nog even exact antwoord te geven op je vraag voor een optoming waarbij je geen druk op mond of neus kunt uitoefenen: NECKROPE.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 21:18

Zoals "aerdenhout" ook al zegt, even helemaal naar af, dan weer opstarten vanaf de basis, maar idd niet zelf doen , de fout zit echt bij jou en dus niet bij het paard.
Als je het zelf wil doen ok das goed, maar doe het dan samen met een instructeur/trainer, die kan je dan wekelijks oefeningen opgeven en gemaakte fouten tijdig weer corrigeren

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-12 12:48

NiFallor schreef:
daffie1986 schreef:
Als je het antwoord wilt op een simpele vraag dan moet je er niet een heel verhaal omheen tikken. Nu gaan mensen in op dingen die hen opvallen (ze zien het diepere probleem), waar je overigens erg veel aan kunt hebben. Your loss, dat je er niks mee wilt doen, maar zoek het anders gewoon zelf even op. Bokt is niet (altijd) een hersenloze vraagbaak, bokkers hebben zelfs vaak een mening, soms ook nog ervaring en kennis.

Maar om toch nog even exact antwoord te geven op je vraag voor een optoming waarbij je geen druk op mond of neus kunt uitoefenen: NECKROPE.

Dan mag jij mij wel eens vertellen wat dan het diepere probleem is. En ook wel erg knap dat jullie kunnen zeggen dat het probleem bij mij ligt terwijl ik er zelf expres dus nog maar 2x opgereden heb.

Ook vraag ik niet om een optoming die GEEN druk op de neus geeft. Ik vraag naar de werking van verschillende bitloze hoofdstellen en welke er allemaal zijn en dus de inwerking op de neus aangezien ik zelf totaal geen verstand heb van bitloze hoofdstellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 13:55

Realiseer je wel dat je met andere hoofdstellen het probleem wel wegneemt maar niet de oorzaak. Dus daarom krijg je zulke reacties.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 16:00

Ex-renpaard is hier de meest relevante opmerking. Heeft het paard ook gekoerst? Dan heb je een paard dat geleerd heeft om vooral heel hard te gaan op druk, des te meer druk, des te sneller gaan we. Dat slaan met het hoofd: er wordt druk opgebouwd dus zij denkt waarschijnlijk dat ze elk moment gaat racen.

Engels of Arabisch volbloed?

Martingaaltje kan werken, verder zou ik met een zo licht mogelijk bitje rijden, zo los mogelijk teugeltje en in het begin vooral veel stapwerk en wat drafwerk. Laat de galop nog maar even zitten. Probeer ook vooral situaties te vermijden die lijken op 'racen' (met meerdere paarden op buitenrit in galop bijvoorbeeld).

Ophoudingen met je hand zou ik ook niet doen. Waarschijnlijk heeft zij geleerd 'teugel lang = remmen' (gevoelsmatig dus omgekeerd als jij gewend bent) probeer dat eens uit. En verder je benen lang maken en zelf zo lang mogelijk maken. Meer remmen op je zit/houding dan op de teugel.

Op de subfora over Endurance (TEN) en Draf en Rensport (DRS) kun je heel veel vinden over het omscholen van ex-renpaarden en de do-and-don'ts.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 16:50

Apple schreef:
Ex-renpaard is hier de meest relevante opmerking. Heeft het paard ook gekoerst? Dan heb je een paard dat geleerd heeft om vooral heel hard te gaan op druk, des te meer druk, des te sneller gaan we. Dat slaan met het hoofd: er wordt druk opgebouwd dus zij denkt waarschijnlijk dat ze elk moment gaat racen.

Engels of Arabisch volbloed?

Martingaaltje kan werken, verder zou ik met een zo licht mogelijk bitje rijden, zo los mogelijk teugeltje en in het begin vooral veel stapwerk en wat drafwerk. Laat de galop nog maar even zitten. Probeer ook vooral situaties te vermijden die lijken op 'racen' (met meerdere paarden op buitenrit in galop bijvoorbeeld).

Ophoudingen met je hand zou ik ook niet doen. Waarschijnlijk heeft zij geleerd 'teugel lang = remmen' (gevoelsmatig dus omgekeerd als jij gewend bent) probeer dat eens uit. En verder je benen lang maken en zelf zo lang mogelijk maken. Meer remmen op je zit/houding dan op de teugel.

Op de subfora over Endurance (TEN) en Draf en Rensport (DRS) kun je heel veel vinden over het omscholen van ex-renpaarden en de do-and-don'ts.

Dit wilde ik net gaan zeggen, ik vond het al zo vreemd dat iedereen hier over heen las...Kans zit er best wel in dat paard gewoon gewend is om harder te gaan op druk aan de voorkant (pullen heet dat geloof ik) en geen donder snapt van wat jij wil.
Let er eens op dat je ophouding echt een ophouding is (dat je dus op tijd loslaat). Of leer hem terugkomen op het aanknijpen van je bovenbeen of eventueel op stemcommando.

cream_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 22:39

Apple schreef:

:)* Zo, dat had ik dus nooit geweten! Ook weer wat wijzer. Wel sneu eigenlijk.... Maar als dat zo is, dan gaat bitloos met druk op de neus rijden hem dus niet worden. Wellicht een sidepull? Dat lijkt me dan iets handiger.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 23:10

Heel veel met stemhulpen helpen werkt bijna 100% zeker ook ontzettend goed.
Dit is dus precies het probleem wat ik heel vaak zie zodra mensen die niet in de rensport zitten een ex-koerspaard kopen.
En vervolgens wordt het paard als onhandelbaar, mishandeld of weet ik veel wat bestempeld.
En nee dit doe jij niet maar zie je wel vaak.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 23:44

Ik vraag me ook af of het paard wel voldoende beweging krijgt nu ze niet meer mag rennen. Voor zover ik het verhaal begrijp is dit dus ontstaan toen ze is gestopt met rentraining. Is het mogelijk dat je haar eerst even laat uitrazen op de renbaan of aan de longe? Ik zou haar in elk geval zoveel mogelijk beweging geven.

Over de verschillende mogelijke hoofdstellen: Bitloze optoming
Daar staan er een aantal met foto erbij.