Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Ff niet gezien dat JIJ het was. daffie1986 schreef:@LA_Woman:Tandarts bezoek staat wel in de agenda, maar dan zou ze het bitloos toch juist niet moeten doen?
Hey Nadine, het enige wat we doen is stappen onder het zadel i.v.m. spieropbouw. Wat bbetrefd nageeflijk lopen is het overigens meer een beetje laag en lang en dus geen loodlijn werk zoals bij dressuurpaarden.
VDB: Dit gedrag is begonnen nadat ze gestopt zijn met de rentraining en ze dus alleen maar rustig aan mocht doen, i.p.v. trainingsgalop en/of rengalop. Welk zadel erop ligt maakt niet uit, of het nu een renzadel is die ze voorheen altijd ophad tijdens de rentraining of een goed passend dressuurzadel ze doet het evengoed. Als het zadel erop ligt met longeren doet ze het ook niet, dan heb ik er dus ook geen druk op en als ze in de paddock staat(24/7 met onbeperkt hooi) ook niet. Overigens ook al een paar keer een andere persoon erop gehad en bij hem doet ze het niet, dus dan denk ik niet dat het aan het zadel ligt.
Van het najaar is ze dus helemaal nagekeken door Erik Laarakker en die kon niks vinden, was overigens niet voor dit probleem maar gewoon check-up.
daffie1986 schreef:Overigens ook al een paar keer een andere persoon erop gehad en bij hem doet ze het niet, dus dan denk ik niet dat het aan het zadel ligt.
daffie1986 schreef:Als je het antwoord wilt op een simpele vraag dan moet je er niet een heel verhaal omheen tikken. Nu gaan mensen in op dingen die hen opvallen (ze zien het diepere probleem), waar je overigens erg veel aan kunt hebben. Your loss, dat je er niks mee wilt doen, maar zoek het anders gewoon zelf even op. Bokt is niet (altijd) een hersenloze vraagbaak, bokkers hebben zelfs vaak een mening, soms ook nog ervaring en kennis.Dus, als iedereen nu eerst even leest welke vraag ik stel en dan daar antwoord opgeeft i.p.v. alle goed bedoelde tips die totaal onnodig zijn, dan zou ik dat erg fijn vinden.
NiFallor schreef:daffie1986 schreef:Als je het antwoord wilt op een simpele vraag dan moet je er niet een heel verhaal omheen tikken. Nu gaan mensen in op dingen die hen opvallen (ze zien het diepere probleem), waar je overigens erg veel aan kunt hebben. Your loss, dat je er niks mee wilt doen, maar zoek het anders gewoon zelf even op. Bokt is niet (altijd) een hersenloze vraagbaak, bokkers hebben zelfs vaak een mening, soms ook nog ervaring en kennis.Dus, als iedereen nu eerst even leest welke vraag ik stel en dan daar antwoord opgeeft i.p.v. alle goed bedoelde tips die totaal onnodig zijn, dan zou ik dat erg fijn vinden.
Maar om toch nog even exact antwoord te geven op je vraag voor een optoming waarbij je geen druk op mond of neus kunt uitoefenen: NECKROPE.
Apple schreef:Ex-renpaard is hier de meest relevante opmerking. Heeft het paard ook gekoerst? Dan heb je een paard dat geleerd heeft om vooral heel hard te gaan op druk, des te meer druk, des te sneller gaan we. Dat slaan met het hoofd: er wordt druk opgebouwd dus zij denkt waarschijnlijk dat ze elk moment gaat racen.
Engels of Arabisch volbloed?
Martingaaltje kan werken, verder zou ik met een zo licht mogelijk bitje rijden, zo los mogelijk teugeltje en in het begin vooral veel stapwerk en wat drafwerk. Laat de galop nog maar even zitten. Probeer ook vooral situaties te vermijden die lijken op 'racen' (met meerdere paarden op buitenrit in galop bijvoorbeeld).
Ophoudingen met je hand zou ik ook niet doen. Waarschijnlijk heeft zij geleerd 'teugel lang = remmen' (gevoelsmatig dus omgekeerd als jij gewend bent) probeer dat eens uit. En verder je benen lang maken en zelf zo lang mogelijk maken. Meer remmen op je zit/houding dan op de teugel.
Op de subfora over Endurance (TEN) en Draf en Rensport (DRS) kun je heel veel vinden over het omscholen van ex-renpaarden en de do-and-don'ts.
Apple schreef:Ex-renpaard is hier de meest relevante opmerking. Heeft het paard ook gekoerst? Dan heb je een paard dat geleerd heeft om vooral heel hard te gaan op druk, des te meer druk, des te sneller gaan we. Dat slaan met het hoofd: er wordt druk opgebouwd dus zij denkt waarschijnlijk dat ze elk moment gaat racen.
Zo, dat had ik dus nooit geweten! Ook weer wat wijzer. Wel sneu eigenlijk.... Maar als dat zo is, dan gaat bitloos met druk op de neus rijden hem dus niet worden. Wellicht een sidepull? Dat lijkt me dan iets handiger.