Weten jullie goede oefeningen voor mijn pony?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Apple_

Weten jullie goede oefeningen voor mijn pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 17:59

Hoi!

Ik wil graag mijn pony goed rijden, en wil natuurlijk ook de juiste oefeningen met hem uitvoeren. Dit is mijn schema die ik vandaag gemaakt heb waar ik me aan ga houden:

Training schema Bassanova

Maandag: Rust, wei
Dinsdag: 3 kwartier\uur, Dressuur
Woensdag: Uur, Les in Bronneger
Donderdag: Half uurtje rijden, Dressuur
Vrijdag: Rust
Zaterdag: 3 kwartier rijden, Dressuur
Zondag: 3 kwartier\uur Dressuur

SW- Slecht weer
GT- Geen Tijd
AA- Andere Activiteit
NLD- Naar Linda Delger
BN- Bak Nat
-----------
Dat is dus wat ik vanaf vandaag wil doen, alleen ik wil graag nog wat goede Dressuur oefeningen weten die goed zijn. Dus hier ook nog wat info over mijn pony:

Leeftijd: 6
Ras: Welsh
Dressuur\Springen: Springen en Dressuur
Wedstrijden: Begin ik mee als alles OK is.
Word gereden met: Af en toe een Borsttuig en sporen altijd
-----------
Dat was dus de info over mijn pony, hier ook nog wat over mij als dat nodig is:
Leeftijd: 11
School: Basisschool groep 8
Wedstrijdervaring: Ja, met verschillende pony's
Rijervaring: 5 jaar
-----------
Dat was dus over mij. Ik wil graag dat mijn pony een mooie gespierde hals krijgt, en dat hij netjes loopt zonder hulpmiddelen. Ik rij nu wel eens met borsttuig, maar daar wil ik eigenlijk ook mee stoppen en die voor alleen maar Springen gebruiken.
Hebben jullie nog tips over dingen zoals dit?
- Aan de teugel blijven lopen
- Wat te doen bij dribbelen?
- Figuren netjes rijden
??????????????????
Nou, ik hoop dat jullie er wat voor weten en iedere tip is welkom!
Groetjes mij -XXX-

PS. Als je liever via PB doet is het goed!

_Apple_

Re: Weten jullie goede oefeningen voor mijn pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 18:00

Ohja, links naar website's met handige info is ook welkom! Dat geld ook voor topics!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 18:01

EEEEEEH... les nemen? En dan bedoel ik prive les, geen groeps les.
Je zal zien dat je dan een heel stuk verder komt.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 18:10

Wat ontzettend leuk dat je zo fanatiek bent met je pony!!
Je lijkt mij iemand die graag veel wil leren en altijd erg goed haar best doet (hihi, je doet me stiekem een beetje aan mezelf denken toen ik jonger was)

Ik heb wel een paar tips voor je
- Zoek een fijne (privé) instructrice waar je in ieder geval een keer per week kan gaan lessen. Je bent nog erg jong en hoe beter je begeleiding nu is, hoe meer profijt je daar bij je verdere paardrij-carrière van hebt!
- Houd je niet te strak aan een trainingsschema. Je zit nu nog in groep 8 dus je zal altijd ongeveer evenveel te doen hebben, maar dat veranderd volgend jaar. Je pony maakt het echt niet uit op welke dag hij vrij heeft, daar mag je gerust wat soepeler mee omgaan. Ben ook niet te bang als je een keer 2 of 3 dagen niet kan rijden, af en toe wat extra rust is helemaal niet erg, het is nog best een jonkie.
- Als het dan een keer voorkomt dat je meerdere dagen niet gereden hebt, bouw dan rustig weer op. Doe de eerste dag dat je wel weer rijd een beetje rustig aan, werk je pony heel goed los dan kan je de dag daarna weer wat meer aan het werk.
- Kijk niet op je horloge als je aan het rijden bent. Als het heel erg goed gaat, mag je gerust na een halfuur afstappen. En soms gaat het heel goed en rijd je juist nog even langer door omdat je dan net wat extra kan oefenen. Volg je gevoel. Soms rijd ik meer dan een uur, soms ben ik na 20 minuten al klaar.
- Denk ook aan de afwisseling voor je pony. Misschien een keer een sprongetje, een buitenritje, eens vrijspringen of longeren. Voor jezelf ook leuk!
- Bij dribbelen is het belangrijk dat je zelf rustig blijft, stil zit maar wel voorwaarts blijft denken. Kuit eraan dus (geen spoor!) hand naar voren en stappen laten.

- Heel veel succes en vooral plezier met je pony!

lovestable

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 18:41

uhm je bent best wel een beetje heeel erg fanatiek misschien. Later op de middelbare heb je niet meer zo veel tijd. Je kunt altijd beginnen met aan het been laten lopen. Kan hij dat? Dan kun je daar oefeningen mee gaan doen. Zoals hem om je been laten draaien, bij elkaar rijden. Als je hem bij elkaar rijd gaat hij ook (meestal) aan de teugel lopen. Maar je kunt natuurlijk ook even les nemen, geen groepsles, want daar word je niet beter van. En een beetje minder streng schema is wel beter voor jou en voor je pony. Jullie zijn allebei nog jong(alleen je paard is niet te jong ofsow hoor) En het is nogal een verschil 3 UUR of drie KWARTIER! het is beter dat je iets daar tussen in zoekt. Want drie uur dressuur is best saai voor zo'n pony hoor xD. En maak ook eens een gezellig buitenritje. /3

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 18:46

_Esther_87_ schreef:
Wat ontzettend leuk dat je zo fanatiek bent met je pony!!
Je lijkt mij iemand die graag veel wil leren en altijd erg goed haar best doet (hihi, je doet me stiekem een beetje aan mezelf denken toen ik jonger was)

Ik heb wel een paar tips voor je
- Zoek een fijne (privé) instructrice waar je in ieder geval een keer per week kan gaan lessen. Je bent nog erg jong en hoe beter je begeleiding nu is, hoe meer profijt je daar bij je verdere paardrij-carrière van hebt!
- Houd je niet te strak aan een trainingsschema. Je zit nu nog in groep 8 dus je zal altijd ongeveer evenveel te doen hebben, maar dat veranderd volgend jaar. Je pony maakt het echt niet uit op welke dag hij vrij heeft, daar mag je gerust wat soepeler mee omgaan. Ben ook niet te bang als je een keer 2 of 3 dagen niet kan rijden, af en toe wat extra rust is helemaal niet erg, het is nog best een jonkie.
- Als het dan een keer voorkomt dat je meerdere dagen niet gereden hebt, bouw dan rustig weer op. Doe de eerste dag dat je wel weer rijd een beetje rustig aan, werk je pony heel goed los dan kan je de dag daarna weer wat meer aan het werk.
- Kijk niet op je horloge als je aan het rijden bent. Als het heel erg goed gaat, mag je gerust na een halfuur afstappen. En soms gaat het heel goed en rijd je juist nog even langer door omdat je dan net wat extra kan oefenen. Volg je gevoel. Soms rijd ik meer dan een uur, soms ben ik na 20 minuten al klaar.
- Denk ook aan de afwisseling voor je pony. Misschien een keer een sprongetje, een buitenritje, eens vrijspringen of longeren. Voor jezelf ook leuk!
- Bij dribbelen is het belangrijk dat je zelf rustig blijft, stil zit maar wel voorwaarts blijft denken. Kuit eraan dus (geen spoor!) hand naar voren en stappen laten.

- Heel veel succes en vooral plezier met je pony!

Hoi!!!!

Ik vind jou advies nét wat ik bedoel!
Ik heb nu bijna 4 dagen ook niet gereden, slecht weer. Dus de bak was heel nat. Ik heb altijd iemand in de buurt die zo kan bijspringen om te helpen. Eigenlijk was ik nog niet zo heel fanatiek maar omdat ik ook graag wat wedstrijden wil gaan rijden wil ik toch netjes voor de jury komen. Daarom wil ik het nú goed doen! Als ik alles goed heb en tevreden ben, dan ga ik pas aan wedstrijden denken. Een vriendin van mij heeft de zelfde leeftijd als mij en die had nog geen maand haar pony van 12 of de eerste 3 wedstrijden waren al gereden. Ze had de pony nog niet eens goed leren kennen, maar gewoon maar gestart. Mijn gedachte daar over was niet echt positief, het maakt mij niet uit wanneer ik wedstrijden ga rijden. Ik zal je nog een PB sturen, want eigenlijk is er nog wel meer te vertellen, ik ben je heel dankbaar!
Groetjes mij -XXX-

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 18:50

lovestable schreef:
uhm je bent best wel een beetje heeel erg fanatiek misschien. Later op de middelbare heb je niet meer zo veel tijd. Je kunt altijd beginnen met aan het been laten lopen. Kan hij dat? Dan kun je daar oefeningen mee gaan doen. Zoals hem om je been laten draaien, bij elkaar rijden. Als je hem bij elkaar rijd gaat hij ook (meestal) aan de teugel lopen. Maar je kunt natuurlijk ook even les nemen, geen groepsles, want daar word je niet beter van. En een beetje minder streng schema is wel beter voor jou en voor je pony. Jullie zijn allebei nog jong(alleen je paard is niet te jong ofsow hoor) En het is nogal een verschil 3 UUR of drie KWARTIER! het is beter dat je iets daar tussen in zoekt. Want drie uur dressuur is best saai voor zo'n pony hoor xD. En maak ook eens een gezellig buitenritje. /3

Haha, eigenlijk bedoelde ik 3 kwartier tot een uur...... :D Zeker geen 3 uur, daarnaast maak ik ook sprongetjes en in de les zijn we maar met 3 en ik krijg ook heel veel advies van een vriendin die al heeeeeeel lang jonge paarden voor springwedstrijden traint (dat is dus Linda) en daar rij ik soms ook eens op haar paardjes. In de les springen we ook en doen we nooit hetzelfde, (behalve stap draf en galop en voltes enzv.)
De laatste tijd was ik ook alleen in de les omdat mijn lesgenootje niet kwam. Niet 1x maar ik denk wel wat vaker. Mijn instructrice rijd Z en heeft zelf veel ervaring en weet hoe ik rij met mijn pony.
Heel erg bedankt voor je advies!!
Groetjes mij!! -XXX-