Paard probeert uit.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sharissael

Paard probeert uit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 15:38

hallo allemaal!

Bij mijn bijna 7 jarige merrie beginnen de hormonen behoorlijk op te spelen. Mevrouw is boos met rijden, alleen wanneer ik mijn been eraan leg en ook als ik met mijn stem klik komt ze in verzet door de oren plat in de nek te doen en als ik dan door zet staat ze recht overeind. Vandaag ook; ik ging rijden en zo pats boem uit het niets staat ze recht overeind, omdat ik dacht dat ze achterover zou vallen ben ik eraf gesprongen. Dit gaat nu een week zo, behalve als ik les heb in de binnenbak dan loopt ze super.
We hebben haar dus vandaag nadat ze zo steigerde gelongeerd en daarna ben ik er weer opgegaan, mijn moeder is in de bak blijven staan met longeerzweep voor het geval dat ze weer raar begon te doen en ze dan misschien een keer kan zwiepen met de zweep. Tsjah je probeert wat..

Heeft iemand hier ook ervaring mee of tips wat ik wellicht kan gaan proberen?

Het is wellicht uitproberen want:
ze is pas naar de tandarts, hoefsmid, osteopaat en dierenarts geweest en heeft een ander zadel sinds november die perfect past.

Dus mensen ik hoop dat jullie wat tips/ervaringen hiermee hebben!

Liefs, Sharissa
Laatst bijgewerkt door Sharissael op 09-01-12 15:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Paard probeert uit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 15:41

Dit kan komen door haar hengstigheid, sommige merries hebben daar heel veel last van met rijden. Misschien even laten onderzoeken door de dierenarts.
Uitproberen geloof ik niet in, niet zoals jij dit omschrijft.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 15:42

Je geeft het antwoord toch zelf al? Ze heeft last van haar hormonen....En vervolgens heb je alles gecontroleerd, tanden, spieren, zadel, behalve hetgeen waarvan je weet dat ze last heeft...Logisch dat ze dan doorgaat met 'uitproberen'.

Sharissael

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 15:42

@ Joolien Ja inderdaad, ik zat er ook al aan te denken dat ze wellicht hengstig kan zijn.
we kijken het eventjes aan en als het dan zo door gaat laten we er zeker een dierenarts bij komen.
Bedankt voor je reactie!

pieps

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 15:44

Tja meestal ligt dergelijk verzet aan verkeerde rijtechniek. Onder begeleiding lijkt het wel goed te gaan dus lichamelijk zal het niks zijn. Vooral niet gaan slaan met een zweep, haar verzet zal alleen maar heviger worden. Meer les misschien?

Sharissael

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 15:45

Nee ik heb geen antwoord gegeven, zat net even na te lezen en heb even wat veranderd : dat het wellicht uitproberen kan zijn.
ik heb altijd merries gereden maar nog niet gehad dat ze dit doen door misschien hengstigheid, vandaar dat ik het hier plaats ;)

Sharissael

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 15:46

ik rij gelukkig al niet met zweep en ook niet meer met sporen, ik was nog aan het stappen en had de teugels gewoon lang. ik zou wel meer les willen maar helaas is de persoon waar ik privéles van had net gestopt..

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 15:49

Sharissael schreef:
Nee ik heb geen antwoord gegeven, zat net even na te lezen en heb even wat veranderd : dat het wellicht uitproberen kan zijn.
ik heb altijd merries gereden maar nog niet gehad dat ze dit doen door misschien hengstigheid, vandaar dat ik het hier plaats ;)

Dat bedoel ik niet...Je begint je bericht met dat ze last heeft van haar hormonen. Vervolgens geef je aan allemaal dingen gecontroleerd te hebben, behalve dat, dus denk je dat het wellicht uitproberen is...Wat klopt er niet? Het ene ding waarvan jij denkt dat ze last heeft, laat je niet controleren? Hoe hard moet je paard dan roepen voor je naar haar gaat luisteren?

Sharissael

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 15:52

Ja dat dacht mijn instructie, ik ga denk ik er toch wel een dierenarts bijhalen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 15:53

Oja, tip, zoek eens hier of op google op 'pismerrie'. Dan kan je eens lezen wat hormonale onbalans met een merrie kan doen..

Sharissael

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 15:54

Oke bedankt, ik zal het opzoeken.