Rechtrichten en balans (en balans en rechtrichten)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marchador

Rechtrichten en balans (en balans en rechtrichten)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 22:37

Misschien heb ik wel de meest stomme vraag ooit! Maar hij brand me enorm! :D (en ik ben niet zo'n dressuurtype dus dat schiet dan ook niet op)

Okee, laatst hoorde ik wat over balans bij het paard tijdens een clinic, erg interessant. Thuis aangekomen bedacht ik me het volgende:
Hoe kan je rechtrichten zonder balans? En hoe heb je balans zonder rechtgericht te zijn?

Ik wil absoluut niet weten hoe ik het moet doen qua hulpen, maar ik vraag me wel af of iemand mij kan uit leggen hoe dit theoretisch en praktijk in elkaar zit.
Als ik logisch probeer na te denken kunnen rechtrichten en balans niet zonder elkaar, maar wat is dan de prioriteit? (en kan je dan werken aan beide tegelijk??)

Zoals ik al zei, waarschijnlijk de meest stomme vraag ooit, maar er zal vast een logica zijn die ik niet helemaal snap :+

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:40

Leuk!

Ik denk dat een paard in eerste instantie, ondanks de scheefheid, wel in balans is. Hij is namelijk gewend te bewegen op zijn natuurlijke, scheve manier. Op het moment dat je dan begint met rechtrichten zou je het paard eerst wat uit balans brengen, immers je gaat iets veranderen. Naarmate het paard rechter wordt vind hij dan zijn nieuwe balans in het rechtgericht zijn?

Meraki

Re: Rechtrichten en balans (en balans en rechtrichten)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:42

Dit wil ik wel even volgen :)

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:50

Aller eerst, ben ik van mening dat er maar 1 domme vraag is: "De niet gestelde"

Door je paard recht te richten, is niet alleen maar het recht lopen, maar hem zo trainen en begeleiden dat hij even makkelijk aan 2 kanten al het gevraagde kan uitvoeren. Vergelijk het maar met je zelf, ik ben rechts handig, maar probeer zoveel mogelijk dingen met links te doen.
Dan vang je 2 vliegen in 1 klap, namelijk je bent mentaal bezig, en lichamelijk. Doordat je hem recht richt, wat je dus niet even doet, maak je hem ook sterker in zijn lijf. Doordat hij sterker wordt is hij makkelijker in balans kan komen. En als een paard een betere balans krijg kun je hem verfijnen in het rechtrichten. Dus voor mij een spiraal met als start het rechtrichten.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 23:02

Door het skala der ausbildung komen alle onderdelen aantepas waar je het nu over hebt.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 08:53

Kijk eens op http://www.paardenbegrijpen.nl staat heel veel over en hoe recht te richten.

Een paard heeft zijn eigen balans, maar met de ruiter erop die dingen vraagt word zijn balans verandert , zo verandert dat hij op een juiste manier de ruiter kan dragen, daar moet je hem voor recht richten en niet rechtuit rijden zoals heel veel ruiter sdenken wat rechtrichten is, uiteindelijk kom je daar maar dat is een weg van jaren om je paard recht recht te laten lopen en dat is vaak nog maar een paar passen, zelfs anky haar paarden lopen niet recht recht;-)

Je hebt daar gym oefeningen voor om je paard aan beide zijde zo te trainen dat hij soepel word, schouder binnen en traver zijn de eerste basis oefeningen die je je paard eigenlijk al voor een goeie b proef zou moeten hebben aangeleerd, maar kijk even op de eerder genoemde site staat heel uitgebreid hoe en wat en het belangrijkste waarom

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-12 11:28

Ik zal eens op die site kijken! En bedankt voor de antwoorden!