probleem met draf- stap overgang

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

veroniekk_

probleem met draf- stap overgang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 19:06

hoihoi,
ik rij een superleuke fjord.
maar heb een probleem,
als ik draaf (netjs aan de teugel enzo) en ik wil naar stap luistert ze niet naar ze ophoudingen en kan ik dr alleen laten stappen door aan een teugel heel veel stelling te vragen, ook als ik stap mmet de teugels op maat gaat ze soms draven en krijg ik dr niet normaal terug ..
tips?

ze doet dit niet als ik lange teugel heb...

CoronaLime

Re: probleem met draf- stap overgang

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 19:09

Als ze het niet doet als je lange teugel hebt lijkt het me dat je veel te veel druk op de mond zet.

Ik zou je aanraden om zithulpen te leren, zodra je van draf > stap wil gaan, eerst heel rustig gaan lichtrijden tot het tempo langzamer word, daarna je been lang maken, zwaar zitten en 1 halve ophouding maken, heel zachtjes en dan net zo lang blijven zitten met je hand ontspannen tot de overgang naar stap gemaakt is.

In het begin duurt dat waarschijnlijk heel erg lang maar zodra ze dit snappen heb je je hand helemaal niet meer nodig en kan je heel makkelijk je overgangen maken :)

veroniekk_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 19:23

nee want ik heb het ook geprobeerd met gwn teugels in een boogje enzo.. alleen als ik ze helemaal los heb doet ze het niet..
dat heb ik ook al geprobeerd..

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 19:29

Hand ontspannen is niet in een boogje he, gewoon contact maar geen druk houden.

veroniekk_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 19:44

okee, dus ik moet eigenlijk niks doen met mn hand maar zwaar gaan zitten?
edit; ze luistert namelijk niet heel erg naar mn zit ;p

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 19:55

Dat moet je ook oefenen he, gewoon net zo lang blijven zitten tot je reactie krijgt. Bij mij duurde het in het begin soms wel 5 minuten maar als je niet doorzet leert hij het nooit :j

Het is vooral ook heel goed om te gaan oefenen emt heel langzaam doorzitten, zodra je dan voelt dat hij langzamer gaat lopen beloon je en ga je weer in normaal tempo draven. De kleinste reactie is al goed in het begin, later kan je dat gaan trainen tot hij gewoon helemaal gaat stilstaan op je zit :)

sannie275

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 19:55

Als ze niet naar je zit luistert betekent het niet dat je met je teugels moet gaan rijden.. Eerst langzamer gaan lichtrijden (als je je zwaar gaat maken zorg je er juist voor dat het paard zijn rug wegdrukt) proberen heel stil te zitten en pas op het laatste moment, wanneer je paard zo goed als in stap is, doorzitten. Ga dus eerst dat doen en waarschijnlijk zal je paard dan niet reageren omdat hij niet op je zit teruggaat, maar dán pas met je teugels bezig. Anders leert hij het nooit. Als jij dan over een tijd rustiger gaat lichtrijden zal hij al heel wat meer vaart minderen, succes ;)

veroniekk_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 20:06

okeee, bedankt ik a het hard oefenen :)
aangezien we over 2 weken weer een wedstrid hebben..

sliertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 14:49

Waar woon je? misschien kan ik je helpen. Les nemen, onder begeleiding kun je zoveel meer bereiken. Helemaal als je wedstrijden wilt gaan rijden. Een goede instructie helpt je hier goed bij en kan het zo nodig voordoen..

Succes!

veroniekk_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 07:58

In dieren vlakbij arnhem

Lyydiiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 18:32

Leer het paard stem hulpen aan, hierdoor kan je het paard heel makkelijk langzamer laten lopen. Wat je verder moet doen is proberen om zelf heel langzaam te gaan lichtrijden. Zo langzaam dat ze vanzelf wel gaan stappen, ook dit duurt eerst wel even maar de volhouder wint. Wat je niet moet doen is gaan trekken want op dat moment ben je inderdaad je ontspanning kwijt en win je er niks mee.

sliertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 18:49

hmmmm, dat is nog bijna 50 km bij me vandaan.. Wat ver he..
Kijk eens naar bevestiging in stap, halthouden, wegstappen, halthouden, en van daar uit een paar passen draven, meteen weer terug naar stap.

Eerst de basis bevestigen, dan met kleine stapjes verder gaan.

En kijken of ze de tong goed onder het bit heeft zitten.

annehuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 21:28

CoronaLime schreef:
Hand ontspannen is niet in een boogje he, gewoon contact maar geen druk houden.

veroniekk_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 21:01

Bedankt voor jullie reactiess :)
Ik denk dat mijn paardje erg fris was steeds maar nu heb ik er geen enkele probleem meer mee :)

gravin00

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 17:26

De mijne had het ook...

Maar ik ben gewoon op een ietsje scherper bit gaan rijden... Miss beetje onzin maar je zou het kunnen proberen..

XX veel succes ermee