Terug naar huis bij buitenritten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SinnaSkjona

Terug naar huis bij buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 18:51

Hee!
Ik heb het hier al ergens zien staan, maar daar ging het vooral om het steigeren, dus nu mijn eigen verhaal:

Ik heb namelijk een probleem: Sinna rent terug naar huis bij buitenritten. Aan de hand deed ze het ook als ze geen zin meer had: dan steigert ze en draait zich snel om. Dan begint ze te rennen, ik wil vasthouden alleen mevrouw begint dan ook te bokken, wat gevaarlijk is voor mij. Dus heb ik een paar keer losgelaten, heb ik haar thuis weer gehaald en heb ik het rondje telkens weer opnieuw gedaan. Voortaan als ik een grote wandeling ga maken pak ik een longeerlijn mee, aangezien ik dan op veilige afstand vast kan blijven houden.

Nu onder het zadel: Sinna is in de bak een toppaardje! Altijd even ontdeugend, maar ze loopt lekker nageeflijk, reageert goed op de hulpen en is erg wendbaar.
Dan bij buitenritten: Ze loopt even goed, maar dan gaat ze steeds slomer stappen en stilstaan. Ik probeer haar dan zoveel mogelijk steun te geven (met mijn stem, laat d'r gewoon kijken etc) en dan gaan we stapje voor stapje verder. Alleen helaas draait ze ook heel vaak om: dan loopt ze zo snel mogelijk terug. Ik wil haar dan weer omdraaien met mijn teugels & buitenbeen, maar dan gaat haar hoofd helemaal opzij naar de kant waar ik haar heen wil hebben en dan loopt ze ''wijkend'' verder. Ze is heel erg sterk (typisch ijslander) en nu weet ik dus niet wat ik moet doen. Als ze achter een paard aan kan stappen kijkt ze tijdens buitenritten nergens naar om.

Ik denk niet dat het angst is aan haar gedrag. Bij de vorige eigenaar heeft ze dit ook gedaan (ik heb haar nu 4 maandjes). Ik hoop dat iemand me kan helpen.

Groetjes, Isa.

HorseTopShop

Re: Terug naar huis bij buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 18:53

Ik heb hier geen problemen mee dus nooit geprobeerd, maar ik heb mij wijs laten maken dat als ze uit zichzelf omdraaien en ervandoor willen gaan, je op buitenrit alleen om mag draaien via een voorwerp. Dus bijvoorbeeld een weg aflopen en weer terug.... Dan draai je om een boom heen om zeg maar.
Beetje moeilijk uitleggen.

kandell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 18:56

Mijn pony heeft ook van die kuren dat ze om wil draaien bij een buitenrit. Zij doet dit echter alleen als ik stap, wanneer ik draaf en haar flink aan het werk zet, draait ze niet. Misschien kun je dat eens proberen?

Jos_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 19:10

Prima dat je aanmoedigt met je stem en je paard zo vertrouwen probeert te geven. Ze vindt het waarschijnlijk eng om zonder andere paarden erbij op pad te gaan. Daarom zou ik de wandelingen langzaam opbouwen; maak niet meteen een GROTE wandeling, maar begin met een korte. Zodra ze daarmee vertrouwd is maak je de wandeling de keer daarop wat langer, enzovoort. Als ze op de terugweg te hard loopt, loop dan de stal VOORBIJ tot ze rustig loopt. Draai dan weer om naar stal toe en als ze weer te hard loopt, loop dan weer de stal voorbij tot ze rustig is. Na een aantal keer zal ze snappen (als het goed is :D) dat het snelle lopen geen zin heeft. Succes!

SinnaSkjona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 19:19

@kandell
Ik krijg haar niet in draf als ze nieteens stapt haha, heb 't wel 1 keer gedaan maar dan staat ze ook ineens stil en dan begint 't spel weer

@Jos_1
Over die rondjes, klein en dan steeds opbouwen, dat doe ik al zoveel mogelijk. Ze kan heel het bos al dromen, en het kleinste rondje van een paar minuten loopt ze de ene keer dus helemaal niet en de andere keer heel twijfelend. Maar over dat snel lopen zal ik eens proberen, bedankt (:

LiesxAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 19:25

Ik snap je probleem helemaal, heb het ook met mijn haflinger! Met andere paarden erbij of mijn vriend op de fiets is er geen probleem, dan loop ze netjes door! ook op onbekend terrein heeft ze er geen last van! maar zodra ik vanaf de stal een buitenrit ga maken ( waar ze de omgeving dus kent ) dan begint het, ze gooit der hoofd om en begint achteruit te lopen! krijg er met geen mogelijkheid meer vooruit, ook niet als ik er in de achteruit de goeie kant op laat lopen, zweep gebruik en mijn boze stem opzet! als ik af stap dan loopt ze netjes achter me aan, maar ben toch gek dat ik elke keer moet af stappen om haar door te laten lopen :? ...

Ik ga dit dus even volgen!

SinnaSkjona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 19:47

@cinn87
volgens mij hebben we het over hetzelfde paard haha! :P

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 19:55

Neem iemand mee, en als je geen bijruiter hebt, iemand op de fiets.

Neem ook altijd een zweep mee. (ik ken dit probleem, mijne doet het ook)

Wat ik doe, zodra ik hem aanvoel komen? Geef ik m een klap en laat ik m de kant op gaan waar ik heen wil.
Ik heb wel eens 15 meter achteruit gelopen omdat meneer niet meer wou. Ik hield mijn teugels op maat, dreef hem naar voren.

Als hij een bok gaf? Kreeg hij tijdens de bok nog een mep extra.
Noem mij maar mishandelaar, maar 400 kilo met jou er vandoor bij de weg? Neej dankjewel.

Wees af en toe maar kijhard voor m. Jullie gaan naar huis wanneer jij dat zegt.
Let op: Zodra je naar huis gaat? Wil hij harder, zet m maar af en toe stil, en laat m maar achteruit gaan.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 20:27

Iemand meenemen, consequent zijn en aan het werk zetten.

Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn tuiger, maar ik heb het doorgezet en nu doet ze het echt super op buitenritten. Ik heb altijd iemand mee gehad op een rit, maar uiteindelijk heb ik dat zonder gedaan.

Probeer zelf ook zo kalm mogelijk te blijven en zet je paardje aan het werk, bijvoorbeeld een stukje schouder binnenwaarts of een stukje uitgestrekte draf. Probeer de oefeningen die je in de bak doet ook in het bos te doen. Veel draven om moe te worden, dan lopen ze niet zo hard meer terug.

Probeer ook eens een martingaal als hulp en probeer het niet te winnen op kracht maar slimmer zijn. Een martingaal is net dat extra stukje wat misschien nodig is als ze gaat rennen.

SinnaSkjona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 21:41

@maralyn
Bij een tikje of een schop krimpt ze helemaal in elkaar en gaat ze vervolgens nog meer vervelen, dus dat werkt ook niet. Verder wil ik juist het vertrouwen opbouwen in plaats van afbreken, maar dat laatste over het achteruit gaan kan ik wel proberen ;d

@brighteyes85
Bedankt voor de tips! Ik ga het proberen!

SinnaSkjona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 15:46

Heb gister een grote wandeling met haar gemaakt, en wauw, ze heeft nog nooit zo goed geluisterd! Wel 3 keer geprobeerd een paadje in te lopen die naar huis loopt, en dan sprong ze heel laag de lucht in, maar na een klak met mijn tong liep ze weer goed door :) En vandaag: geen één keer geprobeerd weg te rennen of een ander paadje in te lopen ! :) We komen er uiteindelijk wel. :)