ongevraagde piaffe

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

misssurprise

ongevraagde piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 15:56

Hello iedereen (PS: dit is de eerste keer dat ik een topic plaats op bokt.nl)
Vandaag heeft mijn zus gereden op mijn o zo nerveus paardje. Wij hebben hem pas 3 maanden en aangezien hij zo 'respectvol' behandelt werd hebben we besloten er nu gewoon basic dressuur mee te doen. De laatste tijd gaat het beter en ook het verzamelen begint automatisch te komen. Maar deze ochtend vertelde mijn zus dat ze even stilstond en dat hij zichzelf begon te verzamelen en te piafferen. Zij had niks (bewust) gevraagd dus was ze wel verschoten. Nu vroeg ze het opnieuw door hem op halt te zetten en dan links en rechtse beenhulp afwisselend te geven met als resultaat dat hij zich terug klaarzette om te piafferen. De stelling dat hij dat ooit zou geleerd hebben is uitgesloten omdat hij altijd voor het springen gebruikt werd en iedereen het een zot paard vond en er dus geen dressuur mee reed (tekort aan geduld waarschijnlijk) Dus: Hoe zou een paard erop komen om zo effe een piaffe te gaan doen zonder gekregen hulpen?

abeltje_xx

Re: ongevraagde piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 15:59

waarschijnlijk is ie gewoon een beetje nerveus aan het dribbelen. een echte piaffe gooit een paard er niet zomaar uit ;)

misssurprise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 16:04

Jah kan zijn ofwel heb ik een superpaard ;) Ik zou het gek vinden dat hij nerveus zou dribbelen aangezien hij sneller zal vluchten dan ter plaatse te blijven... Maar het zou kunnen dat hij zich bedenkt en eerst nadenkt voordat ie vlucht ...

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 16:14

Een paard gaat niet eerst nadenken voor hij vlucht, dat is z'n instinct. Hij ziet iets en geeft daar een reactie op. Het kan zijn dat je zus hem van voren tegen hielt, en tegelijkertijd benen gaf, waardoor hij nerveus werd, omdat hij niet snapte wat ze bedoelde, en daardoor een beetje ging dribbelen.

misssurprise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 16:17

Zouden we vanuit dat dribbelen een piaffe kunnen leren?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 16:20

Mij lijkt het ook dribbelen. Ik denk dat je zus hem inderdaad van voren tegenhield en als ze dan rechts, links, rechts been gaat geven is het niet zo gek dat het paard iets wil doen..

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 16:21

misssurprise schreef:

Piaffe is geen trucje :n
Ik denk dat je paard daar ook nog lang niet aan toe is, begin eerst bij de basis.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 16:21

Citaat:

nee.
piaffe kost jaren van trainen naar verzameling en buiging. een correcte piaffe vloeit voort uit je training.
je kan het paard hoogstens leren om op commando te gaan dribbelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 16:37

misssurprise schreef:

Ja hoor. En als jedaarna Allejoep! zegt springt 'ie door een hoepeltje :j

't Kost ff wat oefentijd, maar dan moet dat wel lukken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 18:03

In dat geval zou een pluim leuk staan bovenop zijn hoofd :j.

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 12:03

_/-\o_

misssurprise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 20:51

Haha ok ;) dankje voor jullie antwoorden! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 23:14

Wat ben je er nou wijzer van geworden, en wat/hoe ga je nu doen?

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 23:20

misssurprise schreef:
Jah kan zijn ofwel heb ik een superpaard ;) Ik zou het gek vinden dat hij nerveus zou dribbelen aangezien hij sneller zal vluchten dan ter plaatse te blijven... Maar het zou kunnen dat hij zich bedenkt en eerst nadenkt voordat ie vlucht ...

ja, super hoor, een paard dat op de plaats kan dribbelen. In dat geval kan mijn paard piafferend schouderbinnewaarts uitvoeren.

Nerveus op de plaats dribbelen en vluchten zijn compleet verschillende dingen. Dat gedribbel doen ze, als ze ongeduldig zijn, vluchten is niks om over na te denken. Een paard ruikt/hoort/ziet iets wat in zijn beleving gevaarlijk is/zou kunnen zijn, en gaat er vandoor, want het 'gevaarlijke' zou hem best eens op kunnen eten. Zou een wild paard nadenken voor ie vlucht, dan zou een roofdier 'm al te pakken hebben.

Ik zou met het oefenen van de piaffe toch even wachten tot de basis er goed in zit, en vanuit daar richting de piaffe trainen. Maar dit kost maanden tijd, vergis je niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 23:24

Dilan1993 schreef:
Ik zou met het oefenen van de piaffe toch even wachten tot de basis er goed in zit, en vanuit daar richting de piaffe trainen. Maar dit kost maanden tijd, vergis je niet.

Voor de gemiddelde ruiter/bokker kost het ben ik bang geen maanden, maar een jaartje of 180. Maw: zo ver komen de meesten van ons nooit ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 23:25

misssurprise schreef:

Nee. Als je paard dribbelt uit nervositeit kan ik me niet voorstellen dat hij z'n rug daarbij niet wegdrukt. Lijkt me geen goede basis voor een piaffe.

Overigens zijn hogeschooloefeningen zoals de piaffe dingen die een paard van nature kan, het is niet een kunstje dat de mens erop kan monteren. Je kunt alleen de aanleg die het paard heeft ontwikkelen en dat vergt heel veel tijd, geduld en kunde. Ik bedoel: mijn dikke IJslander kan ook piafferen (hij wilde turbogalop, ik wilde een stapritje maken :Y) ) zo'n "piaffe" is niet hoe de oefening uitgevoerd hoort te worden.

Jodyy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 23:28

aha, de mijne doet het op de veewagen, zou ik hem dit dan ook in de bak kunnen gaan leren op deze manier? hihi.. ben nu ook wel benieuwd wat je met dit advies gaat doen? en hoe je hem nu verder gaat piafferen!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 23:30

Jodyy93 schreef:
aha, de mijne doet het op de veewagen, zou ik hem dit dan ook in de bak kunnen gaan leren op deze manier?

Nee.

Jodyy93 schreef:
ben nu ook wel benieuwd wat je met dit advies gaat doen? en hoe je hem nu verder gaat piafferen!

Hopelijk helemaal niet.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 23:31

Sonja schreef:
Dilan1993 schreef:

Voor de gemiddelde ruiter/bokker kost het ben ik bang geen maanden, maar een jaartje of 180. Maw: zo ver komen de meesten van ons nooit ;)

haha ja, oke, ik zie het mezelf ook niet doen hoor. Maar ik bedoel mee dat de piaffe niet een oefening is die er 1,2,3 in zit :P