Springen wil niet echt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Evelien

Springen wil niet echt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 14:46

Hallo, ik wil graag springen met mijn Arabier maar zodra ik erop zit wil ze niet. Vrijspringen is allemaal geen probleem dat doet ze netjes! Dressuur hebben we ook geen problemen mee, heb daar altijd les in gehad. Heb het ook een keer toen aan mijn instructise gevraagd en zij heeft me toen wel geholpen maar dat ging toen ook niet echt. Heeft iemand mischien tips of iets? :)

Groetjes Evelien

Anna_Syar

Re: Springen wil niet echt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 14:56

Ik heb zelf ook een arabier lees men profiel ik spring er ook mee :D het was op t begin ook wel moeilijk en je zei dat vrijspringen geen probleem was leg dan(als je het nig niet geprobeert hebt) het zadel erop steek de beugels op of haal ze er even af :oo en dan laten vrijspringen als het dan lukt is het geen probleem dan ga je erop witten en blijf je proberen leg er balken naast de sprong en probeer is balkjes te draven en goed rechtstellen en gewoon allebei je benen bij elke stap een duwtje of een zagt kneepje geven met je kuiten tegen de buik als dat lukt ga je zo verder zo ben ik oozk begonnen

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 15:00

Maar of dat zadel er nou op of af ligt daar ligt het niet aan toch lijkt me? Balkjes draven vind ze in het begin altijd even spannend maar daarna doet ze dat ook gewoon braaf, en in galop over balkjes doet ze ook gewoon. Als ik erop zit en ik wil over een laag kruisje dan doet ze het gewoon niet, dan gaat ze steigeren en doet alsof ze het eng vind.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 16:09

Het kan zijn dat ze niet wil omdat jij zelf onzeker ben. Dat voelt een paard heel goed aan. Dus misschien kijken of ze het bij iemand anders wel doet. Als dat niet het geval is, vrijspringen is natuurlijk makkelijker voor een paard dan springen met ruiter, het is toch een extra belasting. Is het nog een jonge of onstabiele pony? Want het kan ook zijn dat ze het balans daarvoor nog niet heeft.

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 16:49

Nee ik ben totaal niet onzeker. En ze is 10 jaar. Verder in al die jaren is er niet veel met haar gesprongen alleen af en toe een sprongetje. Ze is verder ook niet echt onstabiel of iets.

RenWaBl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 16:50

Heeft ze niet last van haar rug of haar tanden oid? :) Of een x een vervelende ervaring gehad?

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 16:57

Nee ze heeft verder ook geen last van haar rug of tanden. Vervelende ervaring ook niet voor zover ik weet.. Verder is het wel echt een 'aansteller', mischien ligt het daar aan? :=

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 18:21

Het lijkt me duidelijk dat als ze fysiek nergens last van heeft en ze los wel goed springt het probleem hier bij de ruiter ligt. Zoek iemand die je goed kan begeleiden en die vanaf de grond kan zien wat er precies mis gaat, want het kunnen echt honderden dingen zijn, dat is niet te raden vanaf hier. Ik ben niet iemand die altijd maar roept 'zoek een goede instructrice' maar in dit geval toch echt wel :j

Anna_Syar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 13:17

Misschien heeft ligt aan juo zelf net iets aan verkeerde hulpen of ze heeft iets meegemaakt wat jij nietweet
het is een best probleem ik heb t oowk gehad bij mij heb ik een half jaar moeten oefenen en toen lukte het pas ik bleef proberen en ik rijd zonder 'instructrice' ik heb eerst 4 jaar op manege gereden en nu doe ik t gwn en rijd wedstrijden

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 15:48

Dankjewel voor jullie reacties! Ik ga het maar binnenkort weer proberen en dan begin ik met gewoon een balkje op de grond met 2 staanders ernaast en dan steeds iets hoger.. en de tips die ik toen destijds van me instructice hebt gehad opvolgen. :)