houding vraag

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Linnie050

houding vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 13:12

Hoiii

Waar hebben jullie je ellebogen?

Net zoals andere topic heb ik gisterav les gehad voor het eerst op een andere manege.
(manege paard)

Normaal moest ik altijd me handen voor het zadel houden.
Nu begonnen we ook rustig beetje lange hals enz maar daarna
moest ik me ellebogen bij me lichaam houden en me groot maken zeg maar
(Misschien komt het door me lengte (ik ben 1.62m) )
heb geen lange armen.

Maar dan zijn me handen niet meer voor me zadel....

Pas zei al eens iemand tegen me je moet niet van zovele verschillende mensen les nemen.
Ik snapte toen niet waarom maar nu wel het werkt verwarrend. :)

Maar misschien hebben jullie tips of fotos hoe het wle moet.

gr

Sheran

Re: houding vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 13:13

Heb je een fotootje? Waarschijnlijk heb je dan vrij korte armen.

Op zich horen de ellebogen naast het lichaam te zitten, maar als je paard ook maar enigszins varieert met het hoofd zitten ze daar al niet meer. Ik heb mijn ellebogen altijd iets voor mijn lijd, dan kan ik mijn paard ook opvangen zonder dat mijn handen bij mijn buik komen.

Mariindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 13:14

Je ellebogen naast je lichaam, en je onderarm is het verlengde van je teugel. Zo is het my geleerd.. En of myn handen voor het zadel uit komen.. Geen flauw idee eigenlyk?! Heb daar nog nooit op gelet hahaha

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 13:17

Nee ik heb geen foto.
Ik hou er ook niet van als mensen fotos of filmpjes maken van me rijden ben altijd bang dat ik dan heel erg schrik haha.
Maar misschien eens een idee heb mezelf nog nooit zien rijden. Behalve soms dan in een spiegel aan de bak is een moment opname.

Gisteren voor het eerst les op een andere manege. Ander iemand geeft les let natuurlijk op andere dingen.
Ik twijfel nog naar welke manege ik echt wil. Waar word goed les gegeven en waar ik leer het meest. enz enz.
Als mensen je dan op dingen wijzen die nooit eerder gezegd zijn... ga ik twijfelen waarom heeft nooit iemand wat gezegd en klopt het wel enz vandaar de vragen.

Candeletta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 13:20

je handen net iets voor je zadel, en dan zitten je ellenbogen ook goed volgens mij.. miss heb je je handen dan te laag?

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 13:20

op me profiel staat trouwens wel een foto dat ik op me verzorgpaard zit. daar zie je ook dat me ellebogen echt niet bij me lichaam zitten.....

deze foto is trouwens wel gewoon genomen toen we stil stonden.
me handen zitten daar ook niet boven aan voor het zadel.
Maar ik denk dat het er wel zo heeft uitgezien.
Maar als ik me ellebogen bij me lichaam houd zijn me handen niet meer voor het zadel.....

Misschien heeft Candeletta dan gelijk handen inderdaad te laag maar vind het op de foto wel meevallen ze zijn daar niet heel laag.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 13:25

Ik ben zelf 1,59 en ook korte armen. ik heb altijd geleerd: ellebogen langs je lichaam. En dan zitten mijn handen dus boven mijn zadel en niet ervoor.

Effectief denk ik dat ik mijn armen/ ellebogen hier hou:
Afbeelding

Je kunt in elk geval zien dat met deze houding mijn handen al boven het zadel zitten en niet ervoor.

Als je korte armen bent (want je bent niet zo groot) en je je handen VOOR het zadel doet (zoals dochter hier op de foto) zie je dat je je bovenlichaam naar voren brengt

Afbeelding

(NB dit zijn momentopnamen die ik even gekozen heb om wat duidelijker uit te leggen)
En let niet op die vreselijk smerige pony... Niet alles gaat er makkelijk uit als je nog geen CM greenspot remover hebt :o
ZEKER niet als madam uitgebreid in de poep heeft liggen rollen die dag }>

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 13:30

Dankje Zilfstar dit is een duidelijk voorbeeld dankjewel voor het plaatsen. Dan ga ik vanaf nu me handen niet meer voor me zadel houden maar erop letten dat ik me ellebogen bij me lichaam houd! Waardoor me houding ook weer verbeter.
Was ook al zitlessen aan het nemen. misschien zijn nu sommige dingen al opgelost met me houding alleen door me ellebogen anders te hebben!

wat je bij je dochter ziet zie je inderdaad ook op me profiel foto als ik op me verzorgpaard zit met de ellebogen

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 13:42

Naast je lichaam, al houd ik ze er zelf ook iets voor hoor, korte armpjes :)

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 13:44

Je ellebogen dienen altijd langs je lichaam te hangen, ontspannen.

Je onder arm is namelijk t verlengde van je teugel. Foto's hier boven zijn beide niet goed. Handen zijn ook bij beide (veel) te laag. De lijn van elleboog, via onderarm naar hand, via de teugels naar het bit moet 1 rechte elastische verbinding zijn.
Dus elleboog bit 1 rechte lijn en boven arm rechte lijn naar beneden.

Namelijk schouders elleboog midden van t bekken en hak moet ook 1 rechte lijn zijn.

Ik kan nu geen foto's laten zien, want zit op mn telefoon. Misschien straks dat ik er foto's bij kan zetten. :)

Dus korte armen zijn geen excuus, dan je hand maar boven je zadel. ;)

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 13:49

op mijn pony heb ik ze zo
Afbeelding
en op mijn paard zo
Afbeelding

Candeletta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 14:23

volgens mij zit nicky_rilana goed zo.. ik (probeer) ook altijd zo met mijn handen te zitten..

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 14:26

Quir: ben me er ook zeker van bewust dat de houdingen op mijn foto's niet goed waren. Bij dochter had ik hem JUIST geplaatst om te laten zien welke houding je krijgt al je je handen VOOR je zadel houdt: je valt naar voren.

En bij mijzelf: Klopt mijn handen zitten daar te laag, bij rijden hou ik ze hoger (boven het zadel) Vandaar ook erbij gezet dat het een momentopname is. Ellebogen zouden zeker meer naar achter kunnen: de rechte lijn idd. Foto was ook meer bedoelt om te laten zien waar je handen uitkomen tov zadel (voor of erboven) als je korte armen hebt dan hoe hoog je je handen moet houden.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 14:30

Ja en nee, op de Pony wel redelijk. Op het paard niet, handen worden omlaag geduwd en dus vast gezet. Dat zie je ook heel duidelijk aan de houding van het paard.
Teugels / arm is wel een rechte lijn, maar in dit geval (op t paard) geen elastische verbinding, kan natuurlijk een moment opname zijn, maar t is niet goed zo. :)

Je hebt trouwens wel een ontzettend gave Pony!

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 14:35

Zilfstar schreef:
Quir: ben me er ook zeker van bewust dat de houdingen op mijn foto's niet goed waren. Bij dochter had ik hem JUIST geplaatst om te laten zien welke houding je krijgt al je je handen VOOR je zadel houdt: je valt naar voren.

En bij mijzelf: Klopt mijn handen zitten daar te laag, bij rijden hou ik ze hoger (boven het zadel) Vandaar ook erbij gezet dat het een momentopname is. Ellebogen zouden zeker meer naar achter kunnen: de rechte lijn idd. Foto was ook meer bedoelt om te laten zien waar je handen uitkomen tov zadel (voor of erboven) als je korte armen hebt dan hoe hoog je je handen moet houden.

Dat had ik begrepen, maar inderdaad wel duidelijk om te laren zien waar je hand uit komt.
Voor over vallen heeft niet alleen met t plaatsen van de hand te maken, t telt wel mee maar us niet dé reden. Wat je veel bij kleine kinderen ziet is dat ze té recht willen zitten, rug hol maken en voor over vallen. Ook werkt de spier kracht bij de kleintjes nog niet mee. Ze kunnen zich zelf nog niet in balans houden.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 14:38

ik ben ook vrij klein en hou dus ook m'n handen niet voor m'n zadel maar eerder er boven, maar mijn ellebogen zijn ook niet loodrecht vanuit de schouder naast mijn lichaam, maar een klein beetje meer naar voren (nog wel binnen) mijn romp. Anders zit ik bij het minste met mijn handen aan mijn buik en dat is ook niet de bedoeling

Calvacadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 15:05

naast het lichaam ik hou ze iets naar voren omdat mijn paard een beetje in de teugels trekt

Afbeelding

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 21:57

dankjewel voor alle reacties :)

Cup__Cake

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 12:15

Aangesloten aan je lichaam