Gisteren voor het eerst les gehad op een andere manege. Toen is er eigenlijk voor het eerst tegen me gezegd dat ik fout de bochten door reed. Nu werkt dit erg verwarrend en wil graag weten hoe jullie de bochten rijden in een bak?
Dit gaat gewoon om manege paarden. Ik heb geen eigen paard.
Ik vraag altijd wat stelling in de bochten net zoals bv met een volte. Houd me been er goed tegen aan maar dat het paard wel mooi de bocht doorgaat. Maar de lesgever zei je moet niet zo sturen in de bochten.
Moet ik dan gewoon niks doen? Of het minder doen? dat me hand minder van de hals zeg maar weg gaat? Hoe doen jullie dat?
een bocht rij ik als volgt: eerst ga ik wat stelling vragen met mijn binnenteugel en buiging met mijn binnenbeen. zodra de stelling eris kom ik niet meer aan die teugel. mijn buitenbeen gaat achteruit om de achterhand naar binnen te zetten, en als laatste begrens ik met mijn buitenteugel om effectief de bocht in te gaan. zolang die buitenteugel er niet bijkomt verwacht ik van paardlief dat ze gewoon rechtdoor gaat.
echter zal ik zelf ook niet zoveel sturen in de gewone bochten van de piste, dan ben ik voor mijn gevoel teveel aan het prutsen en trekken, en dat hoort niet. ik zorg gewoon dat het tempo en cadans hetzelfde blijft, dat ze netjes onder me blijft, niet uitzwaait en niet naar buiten kijkt. maw: zolang ze netjes loopt kom ik er niet aan, moment dat er iets misgaat grijp ik in.
de voltes en dergelijke ga ik in eerste instantie ook gewoon aangeven dat ze moet draaien (vooral tijdens het losrijden dan) en grijp ik enkel in als ze bv uitzwaait,buitenstelling aanneemt, of iets anders. bij het echte werken rij ik wel zoals ik eerst beschreef, simpelweg omdat ik dan vaak wat switch in de voltes met een pasje vooruit, terug of zijwaarts.
Binnenhand om aan te geven waar je paard naar toe moet kijken (stelling), buitenteugel voor het contact en de juiste aanleuning, binnen been lang, daar moet je paard omheen draaien en je buitenbeen iets naar achter, zodat je je paard zich kan maken om je binnenbeen (buiging).
Met losrijden vraag ik ook altijd minder, dan als ik meer door aan het rijden ben. Vind hoeken wel echt hele goede oefeningen. Om die goed en netjes te kunnen rijden, heb je echt heel wat oefening nodig.
Hoe zei de lesgever dat het moet?
marloesxx
Geplaatst: 06-01-12 21:31
In de bochten is het belangrijk om je paard rond te maken, en dat doe je volgens mij gewoon met je binnenbeen eraan en binnenhand iets van de hals (net zoals jij doet ?) Misschien bedoelen ze bij de manege dat je teveel stuurt, en dat je meer op je benen moet gaan rijden, maar verder zie ik niet echt een probleem ?
Misschien bedoelt je lesgever dat je iets teveel stelling vraagt in de bochten? Een gewone hoek in de rijbaan is namelijk niet een hele 'kleine' bocht. Meestal is het genoeg als je meezit met de bocht, dus je heupen en schouders iets draaien in de richting waar je heen gaat. Als het goed is buigt je paard dan al wat om je binnenbeen en heb je lichte stelling. Bij paarden die moeilijk buigen moet je dit duidelijker vragen en goed begrenzen aan de buitenkant. Soms kan het ook een goede oefening zijn om in elk bocht extra stelling en buiging te vragen, maar dan is dat bewust voor de oefening en niet een normale bocht. Je lesgever zei dat je niet teveel moest sturen, heeft hij/zij ook gezegd wat je dan wél moest doen? (en anders zou ik dat de volgende keer vragen, wat doe je dan teveel?
Geplaatst: 06-01-12 21:49
Het is eigenlijk onmogelijk een oordeel of verbetering te geven als we enkel voortgaan op de korte tekst die jij hier geeft. Wij kunnen van achter de pc niet zien wat en hoe jij stuurt en ook niet hoe jouw paardje door die bochten ging, tis net daarvoor dat er een lesgever in de piste staat. Ik denk ook dat je mssn wel net iets te veel met je binnenhand stuurt mssn, sturen zou met de buitenteugel moeten gebeuren, maar het kan ook zijn dat je idd stelling vraagt maar net iets teveel, en dat het paardje eigenlijk een beetje zijn balans verliest en een beetje op zijn binnenschouder valt, in dit geval is dat een vrij ernstige fout, die je kan oplossen door net iets meer aan te drijven, je binnenhand net iets hoger te houden, zelf mssn ook hoger te kijken dus rechter te zitten, tjaaaaa er zijn nog heel wat andere mogelijkheden, ik ga er toch van uit dat die lesgever wel zal weten hoe het zou moeten zijn, vertrouw daar dan toch maar op, en tracht bij te leren, moest je vragen hebben stel die dan niet via het forum hier maar daar ter plekke aan die lesgever, die weet waarom hij een bepaalde opmerking maakte. En dat het even net iets anders lijkt dan je gewend was , tjaaa dasq heel normaal, iedere lesgever let op net iets andere onderdelen, die voor hem/haar in het oog springen, en het is dus op die manier dat je uiteindelijk zult leren meer correct te rijden.
ik weet het inderdaad ook niet volgende week heb ik les op een andere avond van iemand anders omdat ik nog niet weet in welke groep ik lessen wil gaan volgen. maar als ik toch kies voor de les van gisteren zal ik het eens navragen. Want snapte er niks van
OdiEtAmo
Geplaatst: 06-01-12 22:00
Ik rij mijn hoeken vrij 'recht'. Dan kun je ze namelijk terug rijden en meer op het achterbeen zetten.
Bochten rij ik met lichte stelling. Hoofd gevolgd door schouders en achterhand. Niet meer stelling dan dat het lichaam buigt om het zo maar even te zeggen.
anketje_
Geplaatst: 08-01-12 13:33
JuliaChipie5 schreef:
ik stuur met beide handen en houd mijn binnen been eraan.