hoe middendraf en begrippen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

falionrule

hoe middendraf en begrippen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 09:30

Hoi,

Ik vroeg me af wat de correcte hulpen voor middendraf zijn, of de manege werd bij mij aangeleerd dat je gewoon moet drijven,
maar bij mij werkt dat nog niet zo. :')

En ik wilde graag de uitleg een aantal begrippen weten:
-travers
-renvers
-keertwending

misschien bedenk ik later nog wel wat begrippen,
(ik heb natuurlijk wel opgezocht op internet, maar ik zou graag een duidelijke uitleg hebben)

alvast bedankt!

kandell

Re: hoe middendraf en begrippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 11:39

Als je een middendraf wil gaan rijden is het niet de bedoeling dat je paard sneller gaat, maar ruimer gaat draven. Je moet je paard druk bieden met je hand, en dan bijdrijven zodat de passen groter worden.

Bij travers is het de bedoeling dat het paard in de juiste buiging blijft lopen, en de achterhand naar binnen plaatst.
Hij moet op 4 sporen lopen. Dat houdt in dat de voorbenen beide op de hoefslag lopen (spoor 1 en 2), het buitenachterbeen is verder naar binnen dan de voorhand en loopt net buiten de hoefslag (spoor 3). Het binnenachterbeen komt het verste naar binnen dat is dan spoor 4.

Bij renvers doe je eigenlijk travers, alleen dan andersom. Nu richt je de achterhand van het paard niet richting de binnenkant, maar richting de bakrand.

Een keertwending doe je in stap. Bij een keertwending om de achterhand is het de bedoeling dat je het paard draait om de achterhand. Hij moet zijn achterbenen in takt op blijven tillen. Hij blijft gewoon stappen, bij de voorhand is het de bedoeling dat hij gaat draaien.
Je maakt een halve draai, en dan heb je de keertwending gedaan.
De achterbenen mag het paard niet laten staan, maar moet ze blijven optillen. Ook mag het paard de achterbenen niet kruisen.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is.
Anders kun je altijd eens iemand vragen die deze oefeningen zelf kan rijden, zodat je er ook een beeld bij hebt.

kandell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 12:33

Ook zou je eens op youtube kunnen kijken of er misschien filmpjes te zien zijn.

falionrule

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 12:34

kandell schreef:
Als je een middendraf wil gaan rijden is het niet de bedoeling dat je paard sneller gaat, maar ruimer gaat draven. Je moet je paard druk bieden met je hand, en dan bijdrijven zodat de passen groter worden.

Bij travers is het de bedoeling dat het paard in de juiste buiging blijft lopen, en de achterhand naar binnen plaatst.
Hij moet op 4 sporen lopen. Dat houdt in dat de voorbenen beide op de hoefslag lopen (spoor 1 en 2), het buitenachterbeen is verder naar binnen dan de voorhand en loopt net buiten de hoefslag (spoor 3). Het binnenachterbeen komt het verste naar binnen dat is dan spoor 4.

Bij renvers doe je eigenlijk travers, alleen dan andersom. Nu richt je de achterhand van het paard niet richting de binnenkant, maar richting de bakrand.

Een keertwending doe je in stap. Bij een keertwending om de achterhand is het de bedoeling dat je het paard draait om de achterhand. Hij moet zijn achterbenen in takt op blijven tillen. Hij blijft gewoon stappen, bij de voorhand is het de bedoeling dat hij gaat draaien.
De achterbenen mag het paard niet laten staan, maar moet ze blijven optillen. Ook mag het paard de achterbenen niet kruisen.

Anders kun je altijd eens iemand vragen die deze oefeningen zelf kan rijden, zodat je er ook een beeld bij hebt.

dus, bij travers moet je paard (simpel gezegd) met de achterhand naar binnen, binnenbeen iets van de hoefslag.
en bij renvers met de voorhand iets naar binnen, binnenbeen iets van de hoefslag?

en bij middendraf, als je druk biedt met je handen, kan je paard dan wel verruimen? hij krijgt dan toch minder ruimte?
Of begrijp ik je verkeerd? (...)

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 12:38

falionrule schreef:
kandell schreef:

dus, bij travers moet je paard (simpel gezegd) met de achterhand naar binnen, binnenbeen iets van de hoefslag.
en bij renvers met de voorhand iets naar binnen, binnenbeen iets van de hoefslag?

en bij middendraf, als je druk biedt met je handen, kan je paard dan wel verruimen? hij krijgt dan toch minder ruimte?
Of begrijp ik je verkeerd? (...)

Dan hou je hem voor dus in om harder te gaan, en gaat hij ipv snelheid maken, ruimer draven als je het goed doet :)

Jojoow1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 14:52

bij middendraf laat je je paard door kracht van de achterhand verruimen ( de passen worden dus groter ) en je laat je paard versnellen door aan te drijven met been en met de handen ietsje op te houden maar niet te hard zoals hier boven al gezegd is...
De travers en renvers vind ik hier boven al goed en duidelijk uitgelegd en heb ik weinig aan toe te voegen.
Groetjes!

falionrule

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 15:04

Oke, dankjullie wel!

Ik zal het proberen, de volgende keer dat ik weer rijd :o