moeilijk te sturen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

manonn_xx

moeilijk te sturen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 19:24

Hallo allemaal,
Ik had een vraagje, ik rijd standaard op dezelfde manegepony. Maar altijd in het begin gaat ze nooit de kant op die ik wil. Dan zegt mijn instructrice dat ik wat strenger moet zijn, bijna nooit werkt dit, want het enigste wat ze doet is bokken.
Een paar weken geleden moest ik op een andere manegepony, maar ik had het zelfde probleem, terwijl het meisje die er normaal op rijd hier geen probleem mee heeft. Ik heb ook een keer op een groot manegepaard gereden en dat ging echt supergoed en relaxed. Ik weet dat het probleem bij mezelf ligt, alleen niet echt precies waar. Heeft iemand misschien een idee ;).?

JSeine

Re: moeilijk te sturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 19:26

Wauw. Dit is best wel een lastige vraag inderdaad!
Welke kant wil het paard niet op?
Zowiezo van het begin dat je gaat rijden, het paard laten weten van: Wij gaan vandaag hard aan het werk.
Succes!:)

manonn_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 19:30

Het is niet echt dat ze niet een bepaalde kant op wilt maar zodra ik een figuur wil gaan rijden gaat ze ook zo snel mogelijk een andere pony achterna. En dan moet ik eigenlijk doorsturen en doorrijden, maar dat vind ik vervelend voor de andere ruiters omdat ze niet altijd even lief is tegen andere pony's.

JSeine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 19:37

OO zo'n pony hebben wij ook op de manege staan. Hoe oud is die pony en is het een merrie of een ruin of een hengst?

manonn_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 19:38

Ik weet niet hou oud ze is:
Maar het is een merrie en een haflinger :p

JSeine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 19:44

Idd, haflingers zijn idd lekker sterk. Zelf heb ik ook een haflingertje. Maar dat is een Ruin. Merries kunnen wel lastiger zijn, heb ik eens gehoord. En als er dus iemand anders op rijd, doet die het niet?

manonn_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 19:46

Nee meestal niet, dus ik zal zelf wel wat fout doen...

sannie275

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 19:54

Bijvoorbeeld op de volte goed je buitenhand en buitenbeen erbij houden, vooral met beenhulpen corrigeren en ontspannen als hij doet wat je vraagt. Maar manegepony's hebben hier toch vaak de neiging naar idd.. ;)

manonn_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 19:56

Haha ik zal het proberen of dat helpt, bedankt ;)

doerakjeg2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 20:20

Geef je zelf niet onbewust verkeerde hulpen? Of zit je misschien scheef zonder dat je het merkt?
Ik weet niet of jullie spiegels hebben in de bak? Anders is het misschien een idee om aan het begin v/d les goed te checken of je recht zit en dit om de zoveel rondjes te doen.
Denk eraan je paard tussen twee teugels en twee benen te houden, dus aan beide kanten evenveel druk. Ga zelf ontspannen zitten en veel belonen als het goed gaat.
Probeer ook niet teveel op het probleem te focussen. Als jij opstapt met spanning, zal zij ook spanning opbouwen en alleen maar sterker zijn.