linker-galop, bokken zodra je buitenbeen geeft

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ed_Pin

linker-galop, bokken zodra je buitenbeen geeft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 13:04

Beste bokkers.

mijn grote vriendin,
die al aardig vooruit gaat met rijden,
heeft nog 1 klein handicapje.

der achterhand is inmiddels al heel erg verbeterd en sterker als half jaar terug.
maar als we in de linker galop zitten,
en ik voel dat ze dan terug valt soms, geef ik met me buitenbeen, een klein beetje been (leg k dus een beetje naar achter, anders springt ze over!)
dan heeft ze alleen op links dus, de neiging om afentoe naar je been te trappen/bokken.
ze galloppeert vrolijk daarna weer door..

maar is dit omdat het zeer doet, het moeilijk vind of gewoon omdat ze me been niet leuk vind en dan maar op die manier laten blijken?

help me out!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 15:01

Nee, ze bokt omdat het onlogisch is wat je doet. Als je je buitenbeen naar achter legt en drijf, druk je de achterhand naar binnen. Dat is hartstikke moeilijk in galop omdat je dan het afzettende been (buitenachter) verder onder de massa vraagt. Ofwel, je vraagt iets heel anders dan wat je eigenlijk bedoelt.
Als je gewoon harder wil kan je beter of met 2 benen even bijdrijven, of je buitenbeen iets naar achter leggen en juist met je binnenbeen meer activiteit vragen.

Ed_Pin

Re: linker-galop, bokken zodra je buitenbeen geeft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 15:07

ik leg ook me buiten been niet helemaal naar buiten, maar drijf daar juist een beetje mee aan.. en dat doe ik niet op de singel maar een heel klein stukje achter de singel. en dan bokt ze al!

het vreemde ervan is dat ze het rechtsom niet heeft?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 15:23

Chanice92 schreef:
ik leg ook me buiten been niet helemaal naar buiten, maar drijf daar juist een beetje mee aan.. en dat doe ik niet op de singel maar een heel klein stukje achter de singel. en dan bokt ze al!

het vreemde ervan is dat ze het rechtsom niet heeft?

Tja, je schrijft in je openingspost dat je je buitenbeen wat naar achter legt en daarmee drijft...Dat is dus imo niet logisch, dan duw je de achterhand naar binnen.
Het komt trouwens vaak voor dat paarden één kant op makkelijker lopen dan de andere kant op hoor, in sommige gevallen (zoals bij jou) is het verschil zelfs zo groot dat wat ze op de ene hand wel goed kan (netjes doorgalopperen) ze op de andere kant zo moeilijk vind dat daar een heftigere reactie ontstaat.

xCODA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 15:35

Misschien wat meer drijven met 2benen of juist je binnen been. Maar haar achterhand naar binnen duwen lijkt me inderdaad ook niet echt logisch. :?

Ed_Pin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 16:01

ik duw haar achterhand ook niet naar binnen, even voor de duidelijkheid! tis meer dat ik er een heel klein beetje aandrijf, met een klein stukje naar achter.

en dat ze op de ene hand makkelijker is, dat klopt. alleen dat vercshilt per ding.
wijken en schoudebinnen waarts, kan ze dat inmiddels redelijk. linksom weet ze niet wat ik bedoel (en ik doe echt hetzelfde!)
en links om kan ze stellinge op rechten stukken gewoon naar binne en buiten doen.
rechtsom weer niet.

heb gewoon een raar paardje!
die helaas de basis niet goed aangeleerd heeft!

xCODA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 16:10

Misschien kun je haar een paar keer per week longeren vooral linksom? Zodat ze beter word in de bochten opzich. :+

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 16:32

Chanice92 schreef:
ik duw haar achterhand ook niet naar binnen, even voor de duidelijkheid! tis meer dat ik er een heel klein beetje aandrijf, met een klein stukje naar achter.

en dat ze op de ene hand makkelijker is, dat klopt. alleen dat vercshilt per ding.
wijken en schoudebinnen waarts, kan ze dat inmiddels redelijk. linksom weet ze niet wat ik bedoel (en ik doe echt hetzelfde!)
en links om kan ze stellinge op rechten stukken gewoon naar binne en buiten doen.
rechtsom weer niet.

Zucht...Ik zeg ook niet dat je bewust haar achterhand naar binnen probeert te duwen, maar dat is wel wat je (onbewust dus) van je paard vraagt! Been naar achter leggen en met één been drijven = betreffend achterbeen activeren/opzij zetten. Drijf nou gewoon eens met 2 benen en zie wat er dan gebeurt, dan ben je in ieder geval duidelijk naar je paard toe.

Dat ze linksom wel stelling naar binnen en buiten kan en rechtsom niet, kan bijna alleen maar van jou af komen trouwens. Dat is namelijk dezelfde oefening, je gebruikt dezelfde spieren voor stelling naar rechts op de linkerhand, als voor stelling naar rechts op de rechterhand (en andersom natuurlijk) Maar dat is helemaal niet erg hoor, niemand is precies even handig en sterk aan beide kanten!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 20:22

Chanice92 schreef:

rechtsom weer niet.

zodra je been geeft met je buitenbeen, ook al is dit maar 2 cm naar achter, dan duw je haar achterhand naar binnen.
maw: probeer eens om ipv met je buitenbeen been te geven, been te geven met je binnenbeen, of met beide benen.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 21:08

ik neem aan dat (omdat je schrijft over een verbetering vergeleken een half jaar terug) dat je paard nog vrij groen is? In dat geval kan dit paard niet weten wat goed of fout is. Paarden worden in feite allemaal op een bepaalde manier in-/door- gereden waardoor iedereen dit als 'normaal' ziet. Maar als je paard gewend is om op een commando als het WOORD galop gewend is te galoperen en je geeft het dan deze hulp van binnenbeen drukt aan buitenbeen naar achter, zal je paard er geen reed van begrijpen van wat je bedoeld. Dus mijn vraag: hoe oud is je paardje? Als het 3 of 4 is of nooit heeft hoeven galoperen zal het bokken waarscheinlijk komen omdat ze niet weet wat je bedoeld, of heeft het te maken met evenwicht en balans. Ik rijd ook een paardje dat nooit heeft hoeven galoperen. Rechtsom gaat super, geen gebok, hij gaat enkel wat hard. Linksom is enkel een drama. Hij kan het wel, na heel veel bokken. Hij weet inmiddels wat je bedoeld maar omdat hij het moeilijk vind gaat hij bokken. Elke keer dat ie aan springt bokt hij. Wat ik doe bij hem is een klein tikje met mijn zweep op het bokken, en als hij aanspringt zonder te bokken, overdreven belonen.

Het is prima als je paard ergens moeite mee heeft, daar moet je je paardje in helpen. Maar bokken op je been of omdat het moeilijk is, mag niet. Dat mag je gerust afstraffen. Maar nooit vergeten haar uitgebreid te belonen als ze niet bokt!

Ed_Pin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 10:13

@LoveUgss,

Mijn paard is inmiddels 8,5. wordt in april 9.
maar op haar 4e is ze ingereden, maar nooit echt consequent de basis aangeleerd gekregen.
dit is mij laatst bij de les uitgelegd, waarom ze afentoe heel erg kantelt of juist naar buiten wil kijken.
met de buitenteugel er nu voordurend bij, snapt ze nu eindelijk.
heeft ook zo zijn moeite gekost.
maar dat bokken linksom, is niet altijd.
afentoe. het is al minder als in het begin.
maar ik vroeg me juist af of het aan mijn hulpen lag.. of dat het aan haar ligt. niet snappen of zoiets dergelijks.
maar ik denk dat ik al antwoord op me vraag heb gekregen!