Van gallop naar draf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zeepsop

Van gallop naar draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 09:19

Hoi allemaal
Ik heb zelf geen eigen paard maar heb wel moeite met wat dingetjes op mijn manege paard. Één daarvan is dat ik nooit een goeie overgang kan maken van de gallop naar de draf... van draf naar stap lukt het wel maar vanuit de gallop valt ze altijd meteen terug naar de draf. Met wedstrijden heb ik daar al min punten van gekregen dus ik wil het graag verbeteren, heeft iemand tips??

alvast bedankt
xxxxx ;)

luf_horses

Re: Van gallop naar draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 09:29

Wat doe je om duidelijk te maken dat je weer wilt draven? Gebruik je je zit of je teugels? Meeste manege paarden hebben namelijk geleerd om op een ophouding weer te gaan draven, alsof je een knop indrukt en dan krijg je dus dat het opeens draf is zonder een mooie overgang.

Als je weer wilt gaan draven probeer dit zonder je teugels te doen, daar zijn ze niet voor :P Ga wat meer naar achter zitten en maak jezelf zwaarder. Als reactie moet je paard dan rustiger en meer verzameld gaan galopperen. Als je merkt dat je paard te vroeg terug valt in draf, zachtjes je been erbij. Op het moment dat je echt je overgang wil maken kan je een hele kleine ophouding geven, maar probeer te oefenen met je zit. Je paard zou namelijk puur op jou verplaatsing van gewicht een overgang moeten maken. Dit is gewoon oefenen.
Het is natuurlijk wel lastig omdat je in een manege les zit met andere ruiters waar je rekening mee moet houden. Maar je kan tijdens het galopperen ook schijnovergangen maken. Verplaats je gewicht en kijk hoe het paard daarop reageert, probeer daar vooral mee te spelen zodat je het gevoel zelf gaat ontwikkelen.

Haha dit klinkt heel vaag, ben slecht in uitleggen, maar ik hoop dat je er iets van snapt.

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 09:48

luf_horses schreef:
Wat doe je om duidelijk te maken dat je weer wilt draven? Gebruik je je zit of je teugels? Meeste manege paarden hebben namelijk geleerd om op een ophouding weer te gaan draven, alsof je een knop indrukt en dan krijg je dus dat het opeens draf is zonder een mooie overgang.

Als je weer wilt gaan draven probeer dit zonder je teugels te doen, daar zijn ze niet voor :P Ga wat meer naar achter zitten en maak jezelf zwaarder. Als reactie moet je paard dan rustiger en meer verzameld gaan galopperen. Als je merkt dat je paard te vroeg terug valt in draf, zachtjes je been erbij. Op het moment dat je echt je overgang wil maken kan je een hele kleine ophouding geven, maar probeer te oefenen met je zit. Je paard zou namelijk puur op jou verplaatsing van gewicht een overgang moeten maken. Dit is gewoon oefenen.
Het is natuurlijk wel lastig omdat je in een manege les zit met andere ruiters waar je rekening mee moet houden. Maar je kan tijdens het galopperen ook schijnovergangen maken. Verplaats je gewicht en kijk hoe het paard daarop reageert, probeer daar vooral mee te spelen zodat je het gevoel zelf gaat ontwikkelen.

Haha dit klinkt heel vaag, ben slecht in uitleggen, maar ik hoop dat je er iets van snapt.

okee dankje ik zal het gaan proberen. ik zat ook te denken om misschien een prive lesje te nemen en dan kan ik het daar ook oefenen. en trouwens ik snapte jouw uitleg best wel hoor ;)

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 09:52

als je zo nu en dan een privelesje kan nemen, kan zij/hij je het waarschijnlijk super duidelijk uitleggen!
Succes!

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 11:51

noahlady schreef:
als je zo nu en dan een privelesje kan nemen, kan zij/hij je het waarschijnlijk super duidelijk uitleggen!
Succes!

dankje :)

Kathleen09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 19:08

Ik zou ook voor priveles gaan! Succes

Mirjam_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 19:35

Maak je eerst zwaar en je benen lang, dan je benen aandrukken. Bij mij werkt het met mijn eigenwijze paardje haha.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 19:39

Ik heb nog een trucje voor je dat bij 9 van de 10 paarden werkt.
Stel je zit in een linkergalop en je wilt een overgang naar draf. Verplaats dan, vlak voordat je de overgang wilt, je gewicht iets op het rechterachterbeen. Veel paarden gaan dan over in draf. Ga je rechtsom in galop, verplaats dan iets je gewicht op het linkerachterbeen.
Als je (manege)paard hier goed op reageert, dan krijg je een mooie overgang, zonder dat je paard in de draf "valt". Ze behouden dan hun zelfde tempo, echter alleen een andere gang.

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 11:23

Ik doe het altijd zo: Ik laat mijn paard langzamer galopperen doormiddel van een miniophouding, ik ga wat zwaarder zitten en vaak wil hij dan al terug maar dan blijft ik met mijn kuit waken en raak hem zachtjes aan wanneer dat nodig is. Ik stuw hem ook wat door met mijn zit zodat hij goed blijft doorspringen want dat vergeet hij weleens. Dan geef ik weer een ophouding, uitademen binnen hand openen en dan zit hij in een keurige draf.

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 19:07

okee dankje iedereen ik zal het goed gaan proberen :D