Random tips voor een lui paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nenahdm

Random tips voor een lui paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 18:22

Ik zoek gewoon een beetje tips om mijn paard wat frisser te laten lopen, nu slentert die en krijg ik hem moeilijk vooruit.
Hebben jullie soms wat tips?

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 18:31

Veel afwisseling, zowel in bijvoorbeeld buitenrijden en het rijden in de bak en met gangen/figuren. Veel overgangen waarin je ook zelf consequent blijft rijden, been is vooruit en wanneer het paard daarop reageert is hij al ontzettend braaf. Goed op jouw eigen houding letten, dat je het paard niet onbewust afremt en afstompt. Gekke figuren maken, geen enkel rondje hetzelfde laten zijn. Maak hierbij ook gebruik van hulpmiddelen zoals pionnen, balken etc.

En vooral, niet te lang door blijven rijden :). Je hebt meer aan kleine stapjes vooruit maken met rijden waar je weer verder op kan bouwen, dan in een keer alles willen.

Nelleke1992

Re: Random tips voor een lui paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 18:35

buitenrijden helpt wel en veel figuren rijden, dan moet het paard op blijven letten. Veel overgangen van stap naar draf en galop. zo houdt het paard zijn koppie erbij

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 18:38

Dankje ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 19:22

Weet je waarom ze sloom is? Vind ze het bakwerk niet leuk of is ze altijd sloom? Ik zou dat eerst eens uit gaan zoeken, wellicht eens een bloedtest doen om te kijken of ie niet wat mist.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 19:24

Het is ook wel érg warm voor de tijd van het jaar, zeker nu de meeste paarden een flinke wintervacht hebben. Dat kan ook sloomheid verklaren.
Dus inderdaad, eerst even uitzoeken waarom je paard zo sloom is.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 19:33

hoe staat hij op t voer?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 19:35

Overleg met deskundige of je paard het juiste voer krijg om fit te kunnen presteren. Het ene paard doet het beter op sportbrokken, de ander juist beter op musli met wel of geen haver enz.
Uitzoeken waarom het paard wat sloom is en of het wellicht van temperament een wat flegmatiek paard is kan belangrijk zijn voor het aanbieden van het trainingsprogramma. Flegmatiek paard heeft veel afwisseling nodig en vaak is het buiten tijdens buitenrit gemakkelijker om je training te doen want binnen is gauw saai. Flegmatieke paarden goed loswerken en dan oefeningen kort maar krachtig aanbieden met veel afwisseling want vaak zijn ze heel intelligent en vervelen ze zich gauw.
Bijvoorbeeld vanuit stilstaand aan galopperen en gelijk terug na paar sprongen en andere oefening doen.

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 20:21

Mijn paard is dus meer flegmatisch (; Ik denk dat afwisselijk en concequenter zijn de belangerijkste punten zijn.. Misschien ben ik ook wat te 'lief' voor mijn paard.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 22:02

Beste is heel consequent zijn, been geven geen reactie is been plus tik. Ik herken het heel erg, ik ben ook te lief (geef 10 keer been en dan pas een tik bij) en ik merk dat als ik wel consequent ben ik veel meer aan rijden toe kom en het paard ook veel lekkerder loopt.

sourih

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 22:05

ik lees me want ik ken ook nog een paard die ook zo sloom is

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 23:11

Zou het helpen om met sporen te rijden?

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 23:20

xTitanic schreef:
Zou het helpen om met sporen te rijden?

Nope... Absoluut niet aan beginnen. Een paard dient gewoon op druk te reageren. Een paard dat niet aan het been is, komt door een inconsequente ruiter. Als je op dit niveau bij een flegmatiek paard al sporen nodig hebt, wat wil je over een jaar dan aan je been knopen? Een kettingzaag?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 23:32

Zorg dat je eigen 'houding' ook actief is. Dus niet afwachten maar gaan met die banaan *\o/* dat geldt voor alles wat je met je paard doet. Dus uit de box/wei halen, ze moet actief meelopen. Opletten bij poetsen (niet op drie benen, actief staan). Bij overgangen direct grote pas maken enz.
Sporen wordt het waarschijnlijk alleen maar erger, want ze moeten direct op jouw hulp reageren (kan ook alleen op stem). Pats boem vooruit, geen gezeur of gemiep.
Je ziet ook altijd slomere (of flegmatiek, 't is maar hoe je het benoemt) bij bepaalde mensen en pittige bij andere mensen. Ik heb altijd van die pittige donderstenen.
Ook niet altijd handig hoor..... maar weet zelf dat het echt ook wel van mij komt <<)

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 12:51

Hoe lui is lui?

Wat meestal gebeurt is dat de ruiter het paard blijft "ondersteunen" of "aanmoedingen" met het been.
Daardoor leert het paard dat als hij geen beenhulp krijgt hij kan stoppen met lopen. Daardoor moet de ruiter harder werken om het paard te laten draven en krijgt hij de stempel "lui" of "sloom".

Probeer het eerst eens rijtechnisch op te lossen.

Draaf aan, hou je been eraf. Laat hem maar de fout maken om in stap te vallen en drijf hem dan weer fanatiek aan tot hij weer draaft. Dan weer je been eraf houden en kijken wat er gebeurd. Je zult merken dat het steeds langer zal duren voor hij terug valt in de stap.
Het klinkt heel makkelijk en simpel, maar let maar eens goed op je benen. Dan zul je merken dat het nog best lastig is om die er vanaf te houden. Zeker als je gewend bent om elke pas te ondersteunen.

Zorg wel dat je tijdens het draven niet in de teugels hangt of met je zit teveel terug werkt. (weet je hoe dit voelt?)

Sporen zou ik hierbij nog niet gebruiken. Zou dan eerder een zweepje erbij pakken op het moment dat hij in stap valt om hem dan extra aan te moedigen.

Maar laat hem fouten maken. Dus niet al drijven voor hij in stap valt. Hij moet leren zelfstandig te blijven lopen en pas van gang te veranderen als jij dat van hem vraagt.

Succes!

Dromen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 12:53

Balkjes lopen, figuren rijden, klein sprongetje, L van balken maken, buitenrit, voetballen met een paard.
Ik zou me ook te pletter vervelen als ik alleen maar rondjes in de bak reed.

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 14:44

masja schreef:
Hoe lui is lui?

Wat meestal gebeurt is dat de ruiter het paard blijft "ondersteunen" of "aanmoedingen" met het been.
Daardoor leert het paard dat als hij geen beenhulp krijgt hij kan stoppen met lopen. Daardoor moet de ruiter harder werken om het paard te laten draven en krijgt hij de stempel "lui" of "sloom".

Probeer het eerst eens rijtechnisch op te lossen.

Draaf aan, hou je been eraf. Laat hem maar de fout maken om in stap te vallen en drijf hem dan weer fanatiek aan tot hij weer draaft. Dan weer je been eraf houden en kijken wat er gebeurd. Je zult merken dat het steeds langer zal duren voor hij terug valt in de stap.
Het klinkt heel makkelijk en simpel, maar let maar eens goed op je benen. Dan zul je merken dat het nog best lastig is om die er vanaf te houden. Zeker als je gewend bent om elke pas te ondersteunen.

Zorg wel dat je tijdens het draven niet in de teugels hangt of met je zit teveel terug werkt. (weet je hoe dit voelt?)

Sporen zou ik hierbij nog niet gebruiken. Zou dan eerder een zweepje erbij pakken op het moment dat hij in stap valt om hem dan extra aan te moedigen.

Maar laat hem fouten maken. Dus niet al drijven voor hij in stap valt. Hij moet leren zelfstandig te blijven lopen en pas van gang te veranderen als jij dat van hem vraagt.

Succes!

Oké, dankje ik zal het eens doen (; Maar hij heeft gewoon het karakter als mij xD Hij kiest voor de makkelijke weg..
Toen mijn leraar één keer op hem had gereden en hem een serieuze tik had gegeven had ik geen zweepje meer nodig.. moest ik er nog maar aan denken en hij vertrok in galop, hij moet gewoon wakker geschud worden..

horse1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 14:54

Plaisir schreef:
Veel afwisseling, zowel in bijvoorbeeld buitenrijden en het rijden in de bak en met gangen/figuren. Veel overgangen waarin je ook zelf consequent blijft rijden, been is vooruit en wanneer het paard daarop reageert is hij al ontzettend braaf. Goed op jouw eigen houding letten, dat je het paard niet onbewust afremt en afstompt. Gekke figuren maken, geen enkel rondje hetzelfde laten zijn. Maak hierbij ook gebruik van hulpmiddelen zoals pionnen, balken etc.

En vooral, niet te lang door blijven rijden :). Je hebt meer aan kleine stapjes vooruit maken met rijden waar je weer verder op kan bouwen, dan in een keer alles willen.

Mee eens! Pas ik zelf ook toe vooral hem blijven verassen en de overgangen rijden doen het goed. En ik heb zelf de instelling dat wanneer het goed is, het ook weer klaar is. DIt is voor haar een teken dat het goed is.