Goede been...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Summerfly

Goede been...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 12:02

Hoi!

Ik ga een echte lekkere beginnersvraag stellen... :Y)

Ik rijd inmiddels 2 jaar en heb zondag mijn F3 proef. Mijn instructrice zegt, dat elke keer dat je in de proef aandraaft, je niet op tijd op het goede been gaat lichtrijden, er een punt afgaat voor het aandraven. Dit wil ik echt niet!
Ik kan nooit zien en/of voelen of ik op het goede been rijd.
Als ik denk dat ik goed zit, zit ik fout, en zelfs als ik denk dat ik fout zit, zit ik ook echt fout!
Ik weet dat als het buitenbeen naar voren gaat dat ik dan moet staan... Maar ik krijg het niet voor elkaar!
Help, alsjeblieft.. Ik wil echt mijn proefje goed rijden!

xx Summer. ;(

Calvacadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 12:12

in de F3 zou ik me niet zo'n zorgen maken als je een keer op het verkeerde been zit is het niet gelijk een punt eraf ze gaan de pas echt goed op letten als je al wat hoger zit. ik had er eerst ook last van m,aar ik heb een keer een heel les uur in draf gekeken naar het buitenbeen als je ziet dat het buitenbeen naar voren gaat ga je staan probeer eerst te doorzitten en dan als het buitenbeen naar voren gaat te gaan lichtrijden zo ben ik ervan afgekomen

succes :D

Summerfly

Re: Goede been...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 12:15

Maar kijk,
Als ik zie dat het been naar voren gaat, zeg ik in mezelf nu. Maar dan zit ik alsnog verkeerd.
Ik snap er echt helemaal niks van. Maar je kan het ook voelen? Hoe voel je dat nou eigenlijk?

xRamonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 12:17

als je je hand op de schouder van de pony legt, dan voel je wanneer bijv. het buitenbeen naar voren gaat
en op dat moment ga jij staan.

Summerfly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 12:19

Slim, daar had ik nog niet aan gedacht. Maar misschien is dat niet zo handig om te doen tijdens een proefje...
Laatst bijgewerkt door Summerfly op 03-01-12 12:19, in het totaal 1 keer bewerkt

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 12:19

Probeer er eens op te oefenen met je instructrice om dat te leren. Vraag haar je daar mee te helpen, hoe kan je het zien. En als je het kan zien hoe kan je het dan wisselen als je wel verkeerd zit.

Ik vond buitenbeen naar voren en dan staan lastig dus heb mezelf het aangeleerd, buitenbeen naar achter is zitten. Met het ezelsbruggetjes A(chter)-Z(itten). Zo rij ik al 20 jaar, gewoon omdat ik het handiger vind.

Als je ziet dat je verkeerd zit kan je het dan wel herstellen door 2 passen door te zitten of voel je dat niet? Want daar zit het kneepje. Je moet leren hoe je de 'fout' kan herstellen. Als dat een paar keer goed gaat dan gaat dat vanzelf maar in het begin is dat inderdaad lastig.

lauraP

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 12:21

ooh daar zou ik me niet teveel zorgen over maken.
heel vaak was ik alleen maar bezig met het paard een beetje normaal door de bak te laten lopen en met stelling enzo, waardoor ik dus op het juiste been lichtrijden vergat. Ik heb het maar 1 x terug gezien op het protocol.

Summerfly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 12:22

Als mijn instructrice zegt dat ik verkeerd zit kan ik wel gewoon wisselen.
Ik ga maar gewoon kijken wat ik eraan kan doen.

Dax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 12:23

Ik had ook een hele tijd last van dit probleem. Bij mij is het vanzelf overgegaan. Ik had gewoon van het ene op het andere moment een soort 'klik' en toen lukte het prima :) Probeer eerst de andere tips, en anders: met de tijd gaat het over.

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 09:58

maar....als je instructrice je zegt, dat je verkeerd zit, dan kan je wel overgaan naar het andere been!
En..... je weet dat wanneer de buitenschouder naar voren gaat, je moet gaan staan!
Dan is er toch geen probleem??
Als je ziet dat je verkeerd zit, (dus als jij gaat staan als de binnen schouder naar voren gaat), dan kan je toch ook gewoon van been wisselen?

Vlinder_Xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 20:03

ik deed het altijd zo.
draafde aan en bleef de eerste pas zitten en als het buitenbeen voor is ging ik staan.
ik had er ook niet veel moeite mee maar als ik het even kwijt was deed ik dat en het viel ook niet erg veel op met de proeven.