Hangen in de teugel en mond open

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Calvacadour

Hangen in de teugel en mond open

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 11:43

Mijn paard /3 is al best oud maar loopt nog steeds heel goed hij is wel mooi nagevelijk maar hangt best wel in de teugel als ik een oefening wil doen dan doet hij zijn mond open en gaat hij heel erg trekken en harder lopen.

Hoe kan ik dit oplossen?
alle tips zijn welkom *D
Laatst bijgewerkt door Calvacadour op 03-01-12 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt

kleinvosje

Re: Hangen in de teugel en mond open

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 11:44

Als hij nageeflijk is hangt hij niet in de teugel en doet hij zijn mond niet open. Wat is jouw definitie van nageeflijk dan? En hoe bereik je dat?

Calvacadour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 11:47

kleinvosje schreef:
Als hij nageeflijk is hangt hij niet in de teugel en doet hij zijn mond niet open. Wat is jouw definitie van nageeflijk dan? En hoe bereik je dat?

hij doet het namelijk alleen als ik een oefening ga doen

Thea_Dinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 11:47

Probeer hem wat rustiger op tempo te rijden, daarin wat tempo wisselingen.
Probeer je hand zo luchtig mogelijk te houden en hem goed de achterhand proberen er onder te houden.
Dan gaan hij/zij al wat minder hangen.

Succes :D

Calvacadour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 11:48

Thea_Dinske schreef:
Probeer hem wat rustiger op tempo te rijden, daarin wat tempo wisselingen.
Probeer je hand zo luchtig mogelijk te houden en hem goed de achterhand proberen er onder te houden.
Dan gaan hij/zij al wat minder hangen.

Succes :D

dankje voor de tip _/-\o_

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 11:49

Dan is het paard dus niet nageeflijk, of je bent te streng met je handen. oefeningen rijd je met je zit en je benen, je handen geven licht de richting aan. Als het paard gaat hangen, niet terug gaan hangen, maar eerdere geheel loslaten, wel aan blijven vullen met je kuiten.

Calvacadour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 11:51

kleinvosje schreef:
Dan is het paard dus niet nageeflijk, of je bent te streng met je handen. oefeningen rijd je met je zit en je benen, je handen geven licht de richting aan. Als het paard gaat hangen, niet terug gaan hangen, maar eerdere geheel loslaten, wel aan blijven vullen met je kuiten.

ik zal het proberen
dankje voor de tip :D

hanneke790

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 10:08

Doe deze oefening eens:
Laat hem op eigen benen lopen! Gooi de teugels eens een keertje los, net zoals bij uitstappen, maar zorgervoor dat je licht contact houd door je gewicht te verplaatsen en je buitenbeen iets naar achter te leggen, wenden ze meestal al af. Als ze dan je hand weer wilt opzoeken, kan ze dat niet. Ze zal misschien knorrig reageren, maar hierdoor weet ze wel dat ze het niet mag!
Veel suc7 weet niet of je er wat aan hebt, maar bij mij werkte het goed!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 10:11

Een paard wat gaat hangen valt vaak op de voorhand en is niet actief genoeg.
Zodra hij gaat hangen niet terugtrekken maar been geven, laat hem maar even een stukje goed doorlopen! Motor moet weer aan. :)

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 10:15

Bij paarden die erg trekken, je zelfs uit het zadel trekken, hebben wij veel (in alle gangen) met lange (losse) teugel gereden. Er is dan niets om tegen te trekken en zelf blijf je in balans. Na een poosje kun je de teugel weer opnemen, maar zodra hij weer gaat hangen, teugel helemaal lang maken. Hij móet dan wel op eigen benen lopen. Uiteindelijk waren konden we ons paard helemaal op zit en benen rijden, inclusief alle wendingen. Na een tijdje verdwijnt het hele probleem vanzelf.

Calvacadour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 10:46

bedankt voor alle tips

Kathleen09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 19:08

hanneke790 schreef:
Doe deze oefening eens:
Laat hem op eigen benen lopen! Gooi de teugels eens een keertje los, net zoals bij uitstappen, maar zorgervoor dat je licht contact houd door je gewicht te verplaatsen en je buitenbeen iets naar achter te leggen, wenden ze meestal al af. Als ze dan je hand weer wilt opzoeken, kan ze dat niet. Ze zal misschien knorrig reageren, maar hierdoor weet ze wel dat ze het niet mag!
Veel suc7 weet niet of je er wat aan hebt, maar bij mij werkte het goed!

Ik heb het ook geprobeerd, dankje!

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 10:05

en? Helpt het?

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 10:15

Een paard dat versnelt, is niet in balans. Vergelijk het met een racemotor op het circuit. Als zij door de bocht gaan dan gaan ze ook heeeeel scheef daardoor. Hoe harder ze dan door de bocht gaan, hoe makkelijker het is om die bocht effectief te pakken en in evenwicht te blijven. Met jouw paard net hetzelfde. Door sneller te gaan, probeert ze haar balans te behouden. Plus haar hoofd/nek gebruikt ze dan als 5e been.
Ik zou ze eigenlijk juist niet te veel in het tempo regelen. Dit doet ze voor haar balans. Ik zou vooral proberen in stap oefeningen doen om de achterhand sterker te maken zoals schouderbinnenwaarts, travers, renvers. Maar dan moet je ook les nemen, want je kan ook een stuwende schouderbinnenwaarts rijden en dat willen we juist niet.
Maar een flexibel paard gaat hieraan vooraf. Ze moet dus eerst fijn nageefelijk de buiging geven als jij dat vraagt. Aan de ene kant zal dat makkelijker zijn dan aan de andere kant, want denk erop, jouw paard is scheef.

Gerjanne_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 11:19

Mijn paard deed dit ook erg, zo erg dat ik besloten heb om op zoek te gaan naar een andere methode. Ik ben vervolgens bij het rechtrichten uitgekomen. En geloof het of niet twee weken en het probleem bestond niet meer. Waar ik eerder de blaren op me handen had staan van het hangen, nu kan ik me ringen en alles omlaten want hij is zo fijn in zijn mond. Rechtrichten is heel makkelijk op te pakken en te combineren met de engelse rijkunst. En zo kan je op een eenvoudige manier eerst aan de hand bereiken wat x_Quinta_x bedoeld. Ik doe altijd eerst de oefeningen aan de hand voor ik opstap. En lekker rijden dat ik dan doe na zon heerlijke warming up!!

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 12:58

Gerjanne_s hier nog iemand die met rechtrichten bezig is :) Wat leuk je hier tegen te komen. Jammer dat je geen foto's op je profiel hebt (wat ik wel snap hoor) Het lijkt me leuk om nog andere mensen aan het werk te zien buiten Marijke De jong.

Gerjanne_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 14:08

Kijk dat dacht ik al aan je eerdere antwoord te zien, het was zo herkenbaar als waar ik mee bezig was. Helaas hebben ze net mijn paardje opgehaald. Verkocht.. Hetgene wat ik namelijk het liefste doe, buiten rijden, was echt gevaarlijk met hem. Ik heb echt de hele truckendoos opengehaald maar niks mocht baten. En dan na 2 jaar moet je toch de knoop doorhakken. Heb het er wel moeilijk mee, zal hem ontzettend missen maar is wel het beste denk ik. Dus nu opzoek naar een ander maatje.
Het rechtrichten is echt voor zo ontzettend veel dingen de oplossing is echt heel bijzonder!! kan niet meer zonder haha

Calvacadour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 14:35

bedankt voor alle tips ik heb nu onderhand les genomen en het gaat al een stuk beter

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 16:46

TS op youtube vind je van Marijke de jong ook leerzame filmpjes voor naast je lessen. Webinars, trainingsfilmpjes van haar, clinics,....

Gerjanne_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 18:50