Paard begint opeens te bokken, wat te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ilseee13

Paard begint opeens te bokken, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 11:04

Hoi allemaal,

Sinds ongeveer 9 maanden rijd ik een jong paard, we hebben haar zelf beleerd.
Het beleren ging vrij goed, maar na een tijdje kwam er een soort van stijger periode, wat na een keer flink aanpakken geheel over is gegaan.
Na deze periode ging het steeds beter en haar eerste wedstrijdje liep ze super.
De wedstrijd was 17 december, en eigenlijk heeft ze daarna niet meer zo fijn gelopen.
Eerst werd ze alleen maar een beetje sterk en wilde ze sneller gaan, dat kon ik opzich nog wel controleren en aanpakken.
Toen proeste ze steeds en elke keer trok ze dan de teugel uit mn handen, deed haar hoofd omhoog en ging in galop. Volgens mn instructice en mn moeder zou ik haar nog meer aan het werk moeten zetten, dan zou ze het wel vergeten. Dus ik druk daar mee bezig, veel figuren rijden, schouderbinnenwaarts, wijken, tempowisselingen etc. maar toen begon ze te schoppen naar mn been, wilde ze uitbreken naar de uitgang, constant er vandoor en bij het aanspringen in galop gaf ze een bokje.
Gister begon ik eindelijk weer een beetje lekker, maar na een kwartier losrijden vloog ze er van door, kon ik geen voltes meer rijden of iets dergelijks meer rijden en waren de bokken der mate groot dat me moeder zwetend langs de kant stond te kijken. ivm het weer en onze slechte bak thuis reden we in de binnenbak van de rijvereniging, maar dat werd later zo druk dat we moesten stoppen -_____-
Ik zit hier nu best wel mee, want het probleem lijkt dus steeds erger te worden. Als je een paard bokt moet je hem voorwaarts rijden, maar dat lukte gister echt niet. Ze reageerde totaal niet meer op mn been.
Hoe kan ik dit oplossen? Ik doe iets verkeerd, maar ik heb dus even geen idee meer van wat.
Is het weer een puber uitprobeer periode? Merriegedrag? Ligt het aan mij?
Ze is trouwens wel wat gevoelig bij haar buik, als we aansingelen trapt ze af en toe naar de singel, of als je haar een klopje op haar buik geeft ook, misschien heeft ze daar ergens last van, maar dat merk ik verder niet aan haar humeur, of uitstraling?

Heel verhaal, ik weet het, maar neem alsjeblieft de tijd om het te lezen. want ik wil dit graag oplossen.

Fellow

Re: Paard begint opeens te bokken, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 11:05

Weet je zeker dat ze nergens pijn heeft?

Ilseee13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 11:11

Nou helemaal zeker weet ik het natuurlijk niet, ik zou haar na kunnen laten kijken, maar ik heb eigenlijk het gevoel dat ze me aan het uitproberen is. aangezien ze in de stal gewoon normaal doet en als ze naar buiten gaat lekker gek en vrolijk doet

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 11:15

Het lijkt me dat je paard je iets wil vertellen. Hoe jong is je paard en hoe vaak rijd je? Als ik lees wat je allemaal doet is dat bijvoorbeeld voor een 3 jarige die net onder het zadel is best veel. Misschien is ze het gewoon zat of heeft ze idd ergens pijn. Heb je al eens iemand naar het zadel laten kijken?

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 11:18

Wij hebben ook zo een soort geval op stal gehad. Dit bleek echt aan het zadel te liggen. Zou daar even naar laten kijken.

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 11:22

Die van mij deed het ook, maar die ging rondjes draaien
en daar was totaal geen reden voor :n

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 11:25

Wij kunnen natuurlijk ook niet a.d.h.v een stuk tekst zien of het om uitproberen, of iets medisch gaat.
Misschien kan iemand van stal (eigenaar, instructeur / instructrice) even kijken als je gaat rijden.
Vaak is van de zij kant veel beter te zien of je pony inderdaad echt uit pijn bokt, of dat het was anders is.

Ilseee13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 11:35

@ Babootje, ze is 5 jaar (bijna 6) en ik rijd 5 à 6 keer in de week.
@ ElineB volgens mn instructrice is het wel uitproberen en mn moeder is er niet helemaal zeker van, ik kan indd beter een keer een 'onafhankelijk iemand vragen, die er ook wel een beetje verstand van heeft, om er even naar te kijken
@ xNK hoe heb je het probleem opgelost?

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 11:47

Ik zou eerst even een dierenarts een kleine check laten doen. Je geeft aan dat ze gevoelig is op de buik, voordat ik voor een strakkere aanpak zou gaan zou ik dat eerst willen uitsluiten.

Is ze normaal wel goed aan het been? Hoofd omhoog en inderdaad voorwaarts. Gewoon doen alsof jij wilt galopperen en er een beetje stoicijns op gaan zitten. Desnoods een keer een tikje met de zweep als ze niet voorwaarts zijn. Mijn vierjarige gup heeft de laatste tijd soms ook een bokfeestje in zijn eentje. Vooral wanneer het waait, een ander paard stuitert of wanneer we springles hebben.

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 12:09

Ilseee13 schreef:
@ xNK hoe heb je het probleem opgelost?

Nee, we hebben een nieuw zadel genomen, nieuwe instructeur, tandarts laten komen, dierenarts, rug laten nakijken, maar niet was het dus het zat tussen zijn oren en uiteindelijk is hij naar Zweden verkocht

Ilseee13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 12:24

@ shirleyp bedankt voor de tip :)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 12:30

Eerst pijn uitsluiten en daarna zorgen dat je doormiddel van juiste(!!!) training de balans van je paard verbeterd. Als ze meer in balans zijn, vluchten ze ook niet meer en word er ook niet gestaakt(dan moet uiteraard pijn wel uitgesloten zijn).

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 19:24

mijn merrie heeft 1x in de zoveel tijd ook zo een bui, duurde 3/4 dagen ong. toen heb ik het opgeschreven wanneer ze het deed. En toen bleek er een regelmaat in te zitten. Steeds door haar hengstigheid dus alsmaar naar de uitgang sjeezen. Nu weet ik ong. wat me te wachten staat.
Is ze normaal wel braaf of doet ze dit al langere tijd?
Misschien beginnen in een kleinere bak, idd een verveld iets

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 23:17

Hihi, zit me ineens te bedenken dat ik een instructiefilmpje heb van bovengenoemde bokafleertechniek. Als je geinteresseerd ben wil ik hem wel pb'en. Hij is niet echt boktproof wanneer je het hele verhaal rondom het bokken niet hebt gevolgd dus ik zet em maar niet openbaar... Werkt overigens alleen bij stoute bokjes natuurlijk, niet bij verzet uit pijn.

JSeine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 23:26

Misschien kan het aan het zadel liggen?? Misschien ligt het zadel haar wel niet al te lekker. Heb je dit al laten nakijken? Ik ken menig veel paarden die bokken en wegvliegen, vanwege een zere rug door het zadel. Ook kan ze ergens bang voor zijn, of angst hebben. Het zijn immers altijd nog vluchtdieren, dus als ze ergens van schrikken, kunnen ze er van door gaan. Ook kan het pijn zijn in de buik, dat elke keer als je ook maar 1 klein schopje geeft, ze pijn heeft in haar buik. Ook een keer meegemaakt. Maar ook kan ze last hebben van haar gebit, Ik weet niet met wat voor bit je rijd? Mijn haflinger heeft ook last van zijn kiezen, maar hij wisselt nu. Dus dat doet hem best wel pijn als ik hem een ijzeren bit in doe, zeg maar. Daarom rijd ik hem met een rubberen bit. Ik hoop voor je, dat je het probleem kunt vinden.

Ilseee13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 19:00

@shirleyp zou je het filmpje willen sturen? wie weet heb ik er wat aan. alvast bedankt

Ilseee13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 19:01

@JSeine het zadel ligt prima, daar zal het zeker niet aan liggen, maar misschien de mond. ik zal er even naar laten kijken