Bokken bij aansporen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SinnaSkjona

Bokken bij aansporen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 01:37

Hee
Mijn vriendin heeft een probleem met haar pony, maar ze heeft geen bokt dus daarom doe ik het nu voor haar.

Ze heeft nu 2.5 jaar een 5-jarige arabier, haar eerste pony, en eerst ging alles goed, maar nu komt dus het probleem: ze kan hem niet aansporen aangezien hij dan begint te bokken & te protesteren.

We dachten al dat het zadel niet helemaal goed was, maar nu ze een nieuw zadel heeft zou het juist beter moeten gaan, maar dit is niet het geval.

Heeft één van jullie tips? Alvast bedankt!

Tammy_

Re: Bokken bij aansporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 02:16

ik zou zeker zijn rug laten nakijken, als hij een niet passend zadel heeft gehad kan die nog flink in de knoop zitten en daar dus veel last van hebben, kijk goed naar zijn lichaamstaal, laat een fysio hem nog even nakijken.
Hoefde hij na het bokken niet meer te galopperen? Dan hebben ze namelijk erg snel door dat bokken - stoppen betekent. Als hij zonder medische reden zou bokken zou ik hem iedere keer dat hij bokt flink naar voren rijden en desnoods een tik geven.

Als dat het allemaal niet is, zou ik even teruggaan naar de basis. aan de longeerlijn, op stem aangalopperen, daarna met iemand er op aan de longeerlijn, en daarna weer los.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 15:27

Een nieuw zadel heeft alleen zin als dit wel past. Is het op maat/passend gemaakt?

Hoe wordt er aangesport? Is het niet handiger als je vriendin zelf hier het probleem uitlegt (of nog beter dit oplost met een lesgeefmens) ?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 15:59

Geeft toch wel aan dat de ruiter iets niet goed doet of het paard ergens last van heeft.
Heeft ze het paard zelf ingereden? Hoe lang is hij nu onder het zadel?
Misschien is je vriendin te grof met de hulpen of geeft ze tegenstrijdige hulpen. Of heeft het oude zadel z'n sporen nagelaten.
Heb je een filmpje?

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 20:13

een filmpje?

SinnaSkjona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 19:38

Ja ik ben erachter gekomen dat het best meevalt, want ik zei dat ze aan moest sporen toen ze ging draven en toen deed ze dat en gebeurde er niks .__. best wel apart maar okay. Dankjulliewel (:

lovececilex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 19:46

Het viel inderdaad gister wel mee. Maar daarvoor niet. Ik heb hem niet zelf ingereden en het meisje die hem voor mij had reed alleen met stem commando's. Hij zit nu zo'n 2-3 onder het zadel en ik weet ook niet wie hem heeft ingereden.