Buitenrij-probleempje..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Monchou

Buitenrij-probleempje..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 15:45

Hoi,

De eigenaar van de verzorgpaarden van mijn zusje en mij heeft geen bak, dus rijden we altijd buiten. Ik rij er al zo'n 9 jaar. De eerste 6 jaar heb ik altijd op de merrie Freia gereden, waar toen elk jaar mee gefokt werd. Sinds 3 jaar heb ik mijn zusje (nu 18 jaar) leren rijden, en omdat Freia altijd zo'n heerlijk braaf dier was mocht zij op haar, en ik ging op een ruin, Onno. Onno is een redelijk complex geval, in tegenstelling tot Freia. Hij is altijd met oogkleppen gereden en een stang, totdat ik op hem begon te rijden. Ik rij hem nu gewoon met een Engels hoofdstel met trensbitje.
Onno was sowieso wel een aardig druk ventje, maar werd dat zonder de oogkleppen nog meer. Inmiddels heb ik aardig mijn draai met hem gevonden, ik ken hem gewoon goed. Soms, met enge dingen heeft hij de neiging om om te keren en er vandoor te kletteren, dus op zulke momenten gaat mijn zusje voorop, en dit gaat goed.

Maarr.. sinds 2 jaar fokt de eigenaar niet meer met Freia, en sindsdien is ze ook een stuk sneller geworden. Ik rij zo af en toe nog op haar, maar wij kennen elkaar gewoon heel erg goed en ze probeert nooit wat bij mij. Maar bij mijn zusje dus wel.

Even een voorbeeld: Op een lang zandpad gallopperen, ik voorop want Freia kan nooit een ''gewoon'' galopje doen. Mijn zusje probeert Freia op Onno's kont te sturen maar ze pakt gewoon het bit en gaat er voorbij. Op zo'n moment kan ik Onno dus ook niet meer houden, die vliegt er met dezelfde vaart achteraan.
Dit heeft ze meerdere keren gedaan, maar gelukkig alleen op plaatsen waar het geen gevaar opleverde.

Maar vandaag.. reden we over het viaduct. Onno vind dat wat eng, dus Freia voorop, in draf.
Maar Freia ging steeds harder draven, tot mijn zusje haar niet meer kon houden. Draf ging over in galop, en op een gegeven moment kletterden we dus op een fietspad langs een redelijk drukke weg. Gelukkig heeft ze haar teruggekregen, door haar de weg op te draaien toen er geen auto's aan kwamen..
maar ik weet gewoon zeker dat dit met mij erop niet was gebeurd.

Waarom pakt ze, als mijn zusje erop zit het bit gewoon vast? Heeft ze geen respect voor haar?
Zoiets heeft ze bij mij nog nooit gedaan, terwijl ik op haar begon met rijden toen ik 13 was. Okee, ik had (toen al 6 jaar) meer rijervaring, maar komop, mijn zusje kan echt wel rijden!

Wat moet ik doen.. ik wil dit soort gevaarlijke situaties niet meer. Ik wil er ook geen zwaarder bit in hangen of hulpteugels gebruiken.
En ik denk dat als ik ergens een bak opzoek en haar les ga geven, dat alles meteen heel goed gaat, het is alleen buiten..

Hebben jullie tips?

Maureen95

Re: Buitenrij-probleempje..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 15:53

ik weet niet of jij meer rijervaring hebt? maar als je een keer geschrokken bent en je vind het een beetje eng gaan paarden je uitproberen. ga anders alleen er naast wandelen. zo leren ze elkaar een beejte kenne

sannie275

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 16:47

Dit gebeurd ook vaak met mij en mijn schoonzus, het probleem dat mijn schoonzus wel kan rijden, maar gewoon wat afwachtender en onzekerder is, ze is niet bang, maar ze geeft aan dat het paard de leiding moet nemen. In jouw en mijn geval ben je wat zelfverzekerder en heb jij de leiding over je paard en zal het paard je 'volgen'. Dit is gewoon heel moeilijk en het is deels ook je uitstraling, maar misschien kan je dit uitleggen aan je zus, betekent niet dat ze nu boos moet worden op je paard als die iets 'verkeerd' doet, maar even streng zijn en als het paard weer 'luistert' weer ontspannen zijn, niet boos blijven (is vaak moeilijk :D ). Oefenen op de grond en in de bak zal ook helpen, maar daar heb je de mogelijkheid niet toe lees ik, evt. in het weiland als ze daar staan en die redelijk vlak is? Succes!

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 22:07

Ja ik heb zeker meer rij-ervaring, ik rij nu ongeveer 15 jaar en zij ''nog maar'' 3. Ze kennen elkaar opzich wel goed, dat is het probleem ook niet, ze rijdt Freia nu ook al 3 jaar namelijk. Maar je hebt denk ik wel gelijk wat betreft het geschrokken zijn. Ze is gewoon wat onzekerder dan ik ben, net wat Sannie275 zegt.

Ik reed in mijn manegetijd altijd op de drukste paarden en ben dus ook niet zo snel onder de indruk, dat voelen ze ook wel natuurlijk. Ik denk dat het grotendeels is wat Sannie275 zegt, ze is inderdaad wat afwachtender. Misschien moet ze wat meer zelfvertrouwen krijgen in het rijden maar ik zou niet weten hoe ik dat voor elkaar krijg. Het gaat namelijk over het algemeen goed.

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 22:11

Je schrijft over "ze kan hem niet houden!" Dat geeft mij al te denken. Je houdt een paard niet bij je door vast te houden ;) je zegt dat het paard het bit vast pakt. Dat verklaart alles. Zodra je zus los laat heeft dit paard niets meer om vast te pakken.
Dat Onno hiervoor met oogkleppen en een stang is gereden, heeft er helemaal niets mee te maken.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 22:16

In_Black schreef:
Je schrijft over "ze kan hem niet houden!" Dat geeft mij al te denken. Je houdt een paard niet bij je door vast te houden ;) je zegt dat het paard het bit vast pakt. Dat verklaart alles. Zodra je zus los laat heeft dit paard niets meer om vast te pakken.
Dat Onno hiervoor met oogkleppen en een stang is gereden, heeft er helemaal niets mee te maken.

Dat staat er misschien wat ongelukkig, ik snap ook wel dat een paard niet terug hoort te komen door aan de teugels te gaan hangen. Als ik zoiets had gedacht had ik er al een slof aangehangen of had ze al een zwaarder bit in gehad.
Ik zeg ook regelmatig dat ze inderdaad niet aan de teugels moet gaan trekken, maar dat is nog best lastig voor haar, juist omdat ze wat onzeker is.

En dat over Onno, dat was alleen wat achtergrond informatie en verklaart misschien ook waarom ik hem dus niet rustig kan houden op zo'n moment. Waardoor de reactie van Freia alleen maar verstekt wordt, omdat Onno erachteraan klettert.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 22:18

Ik ken het probleem, ik heb er zelf ook last van. Je zusje geeft het paard niet genoeg leiding. Ik heb 5 jaar lang samen met mijn dochter onze merrie gedeeld. Mijn dochter reed heel vaak buiten en kent haar door en door. Bij haar doet het paard geen rare dingen. Sinds begin 2011 heeft zij haar eigen paard en de merrie is nu voor mij alleen. We gaan wel eens samen buitenrijden en als er wat "engs " is, gaat de merrie bij mij lopen klieren. Ik weet nu dat ik even been moet geven of een tikje met de zweep, zo van : niet klieren, gewoon doorlopen, is niet eng. In de bak heb ik geen enkel probleem en luistert mijn paard gewoon netjes. Je zusje moet meer leiding geven. Je wilt geen hulpteugels, maar misschien is een martingaal wel een idee.

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 22:27

Misschien dat laatste wat je zegt; een bak opzoeken en haar les gaan geven, toch proberen?
Weet niet of je dat al eens hebt gedaan...
Maar misschien helpt het :).

Er is misschien wel iemand in de buurt die een bak heeft waar je even gebruik van mag maken!