Paard is bang en wil er niet of met moeite langs

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fianne

Paard is bang en wil er niet of met moeite langs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 12:43

Wij hebben sinds kort nieuwe hindernissen bij ons op stal. De balken en hekjes hangen aan de zijkant van de bakrand.
Nu is mijn paard altijd wel kijkerig op enge cq nieuwe dingen en moet ze altijd even wennen. Meestal is dit in 1 rij-uurtje wel op te lossen.
Nu heb ik inmiddels al een paar dagen gelongeerd en gereden, maar ze maakt er nog steeds een groot drama van..
Met longeren heb ik het binnen 5 minuten wel opgelost (flinke pas naar voren bij haar voorhand, zodat ik haar er dus wel langs kan "drukken"; op 'n gegeven moment loopt ze er dan ook wel enigszins ontspannen langs.)
Met rijden is 't echter een totaal ander verhaal: al bij binnenkomst in de bak houdt ze met name de hekjes in de gaten en wil er eerst in stap al niet langs, al helemaal niet met lange teugel.
Op een gegeven moment gaat dit wel aardig, daarna de draf; zelfde verhaal, alleen ietsje erger nog.
Als ik haar in stap of draf "opgepakt" heb, is er geen probleem, alleen het ernaar toe rijden nog iets, maar dat vind ik op zich acceptabel en dit wordt ook steeds minder.
Dan de galop.... |( Mevrouw maakt zich dan zó sterk (lees: gooit haar hele lichaam in de strijd) en gaat er níet langs! Zodra de hekjes ook maar íets in zicht komen (en dat is dus vanaf bijna elk punt in de bak.. ), gooit mevrouw dus alles in de strijd en wijkt echt overdreven veel uit, zodat je eigenlijk alleen maar voltes van 10 meter of minder kunt maken... ;( Zo krijg ik dus niet eens de kans om haar normaal los te werken..
Wat ik al geprobeerd heb:

- Veel stelling naar binnen; werkt niet: mevrouw wurmt zich er dan alsnog uit
- Pasje schoudervoor / schouderbinnenwaarts: idem als boven
- De volte 10 meter al rijdende te vergroten

Mijn vraag dus ook: Hóe krijg ik mijn paard (lees: pismerrie ;) ) hier fatsoenlijk en ontspannen langs in galop?
TIPS GRAAG!! }:0

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 13:42

Zelf niet op het probleem gaan focussen. Nu ga je al met de gedachte de bak in van 'oh jeej'. Hou je met je paard bezig, zet je paard en ook jezelf goed aan het werk. Je zegt dat ze er wel aardig langs gaat als je haar goed oppakt, probeer dat vol te houden, ook in galop. Praat anders de hele tijd tegen haar(let daarbij wel op je toon, als jij twijfelachtig of bang klinkt werkt dat niet, een lage rustige toon is het beste.), leid haar af. Ga balkjes met haar lopen langs de plek zodat jullie ergens anders op gaan focussen. Laat haar desnoods eens door iemand anders rijden die een andere instellng heeft en een andere invloed op haar heeft.

Ook kun je eerst met haar aan de hand er langs stappen voordat je gaat rijden. En 'pak' haar ook dan op, geef wat spanning op de teugels zodat ze ook nagevelijk loopt aan de hand. Zodat ze op jou let ipv om zich heen gaat kijken. Grondwerk is uberhaupt goed om haar meer op jou te laten focussen.

JSeine

Re: Paard is bang en wil er niet of met moeite langs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 19:56

Wat @Joolien zegt, moet je eens uitproberen. Dit is idd goed voor een paard, en ook voor jou.
Als je met een instelling op het paard gaat zitten van: o jee, ze gaat weer schrikken', dan is het ook niet bepaald raar dat je paard gaat schrikken;) Rustig blijven, praten met beloningen, en elke keer wanneer het goed gaat belonen door een schouderklopje, of een kriebel in de manen of een goed woordje.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 22:19

Uit het verhaal van de TS krijg ik niet echt het idee dat ze heel bang of onzeker is. Ze heeft het probleem in stap en draf en aan de longe tenslotte ook opgelost.

Ik zou proberen het paard op een volte te zetten op de plaats waar de enge balken/hekjes hangen. Werk haar daar eerst in stap en draf los en zorg dat ze ontspannen en nageeflijk loopt zoals jij haar wil hebben. Als je je daar prettig bij voelt kun je haar ook eerst op die plek longeren en haar daarbij alvast flink laten galopperen langs het enge stuk. Dat geeft jou misschien extra vertrouwen dat ze daar dus wel degelijk langs kan galopperen.
Als je het idee hebt dat je haar goed voor elkaar hebt rijd je weer de volte bij de enge dingen en laat je haar aangalopperen als ze naar het enge toe gaat. Dus niet als ze er net voorbij is, want dan geef je haar een soort toestemming om van het enge weg te rennen.
Eis van haar dat ze min of meer recht blijft en niet opzij gaat. Als ze opzij gaat, neem dan je zweep aan de kant waar ze naartoe wegloopt, maak een kleine volte en rij meteen terug naar de plaats waar het mis ging. Hou je binnenbeen en binnenteugel er goed aan en als ze daar doorheen loopt gebruik dan je zweep een keer. Niet meer dan 1 keer, want je moet haar niet bang maken, het is alleen de bedoeling dat ze respect heeft voor je been en daar niet doorheen loopt.

Stelling naar binnen is op zich een goed idee, maar dan moet je haar wel weten te begrenzen zodat ze dus niet van de hoefslag af kan. Hierin moet je echt even heel streng zijn, want ze neemt een loopje met je.

Als ze zelf terugkomt uit de galop naar draf als ze de enge kant nadert, drijf haar dan stevig aan. Je moet dan van haar eisen dat ze reageert op je been en weer naar voren gaat. Het is niet erg als ze in draf blijft, maar ze moet wel op jouw been reageren door harder te gaan. Als ze dat doet laat je haar er in draf langs gaan. Belonen en meteen weer een volte, aangalopperen en weer erlangs.
Als ze niet op je been reageert door naar voren te gaan geef je haar een tik met je zweep.

Als het je niet lukt om haar op een grote volte recht te houden, maak je volte dan kleiner zodat ze de kans niet meer heeft om opzij te gaan.

Let er vooral goed op hou je deze training eindigt. Zorg er in elk geval voor dat je stopt op een moment dat ze er langs gaat.

Fianne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 07:04

Nou, inmiddels hangen er weer andere hekjes en deze zijn niet eng... Maar ik zal bovenstaande (van Aurora3) zéker meenemen bij een volgende keer. (die komt er namelijk vast toch wel! ;P )
Bedankt voor de tips!
En inderdaad, ik ben zeer zeker niet onzeker of bang; ik ben inmiddels wel wat gewend! ; )

kandell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 11:26

Ik vind wat @Joolien zegt ook een goed idee. Wat ik zelf misschien nog zou doen is je paard aan de hand mee nemen en gewoon rustig laten kijken. Het paard niet er naartoe dwingen, maar gewoon rustig laten bepalen wanneer ze een stap dichterbij durft. Als ze dan op een gegeven moment erbij durft, kun je rustig proberen om af en toe eens een beetje te bewegen met de dingen die ze eng vind.
Succes.

Fianne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 11:56

Wat Joolien zegt ligt in het verlengde waar ik al mee bezig ben en waar het dus strandt; ben altijd blij met tips en meedenkende mensen, maar aan haar tips heb ik niets. No offence, uiteraard!! Ik ben al lang blij dat er mensen reageren en voor een ander zullen haar tips zéker wel nuttig zijn!
De tips van Aurora zijn voor mij en mijn paard wél bruikbaar.