Ik heb nu 3.5 jaar mijn bijna 4jarige arabische merrie. Toen ze ruim 3 was zijn we heel erg rustig aan begonnen met inrijden(inclusief vakantie van 2 maanden). Dat ging ontzettend goed en ze gedroeg zich geweldig en ik was helemaal in de gloria, ze zette geen stap verkeerd. Sinds +/- 3 maanden ben ik wat meer gaan vragen van haar (met les uiteraard). Geen schokkende dingen, maar dingen zoals: been->reactie. Dit resulteerde in meer weerstand en ook in wat opkomend pubergedrag. Nou was ik allemaal niet zo onder de indruk van haar(alleen positief) tot op het moment dat ik er afgevallen ben. Niks lichamelijks aan overgehouden wel iets mentaals. Het is heel moeilijk uit te leggen, maar ik heb met haar zo`n band opgebouwd in die jaren van wandelen, knuffelen, grondwerk dat het een beetje als verraad voelde dat ze me er af gooide (terwijl dat natuurlijk de grootste onzin is, maar zo voelde het). We hadden ook echt even "ruzie". Hier komt ook bij dat je vergeet als het zo makkelijk eerst gaat dat het ook nog wel moeilijk kan worden. Ik wist wel dat het op een gegeven moment zwaarder gaat worden, maar je bent stiekem toch een beetje in de wolken dat het zo goed is gegaan. Nou wel doorgegaan uiteraard want ik laat me niet zo makkelijk kennen, maar ik vertrouw haar niet meer onder het zadel. Dit heeft weer als wisselwerking dat ze ook meer kliert en me uitprobeert. Ook krijg ik daardoor een erg gespannen houding, wat ons als combi ook niet ten goede komt.
Nu maken we wel enorme sprongen vooruit (ook deels te danken aan mijn bijrijdster) en ze loopt echt super helemaal voor een bijna vierjarige. Als voorbeeld: laatste les zat ik lekker in mijn vel en heb ik haar continu aan het werk gehouden en consequent maar eerlijk opgetreden en ze liep super!!Conclusie: Er ligt een groot aandachtspunt bij mij en ik zou dus graag mijn eigen angst er uit willen krijgen en haar onder het zadel meer vertrouwen. Buiten rijden gaat namelijk ook niet meer sinds het vertrouwen weg is en dat ging zo goed.
Even nog ter info: ik heb ruime ervaring met rijden en ook met arabieren en ben normaal gesproken onder het zadel niet bang uitgevallen. En op de grond heb ik het volste vertrouwen in haar en dat gaat dus ook meestal heel erg goed (op wat pubergedrag na uiteraard). Maar dan lukt het me dus wel om consequent te zijn en een echte leider.
Graag van jullie tips & trics om mij onder het zadel meer vertrouwen in mijn mooie dame te geven