vertrouwen terugkrijgen en angst overwinnen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HedwigO

vertrouwen terugkrijgen en angst overwinnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-12 17:58

Ik loop bij mijzelf tegen een probleem aan:
Ik heb nu 3.5 jaar mijn bijna 4jarige arabische merrie. Toen ze ruim 3 was zijn we heel erg rustig aan begonnen met inrijden(inclusief vakantie van 2 maanden). Dat ging ontzettend goed en ze gedroeg zich geweldig en ik was helemaal in de gloria, ze zette geen stap verkeerd. Sinds +/- 3 maanden ben ik wat meer gaan vragen van haar (met les uiteraard). Geen schokkende dingen, maar dingen zoals: been->reactie. Dit resulteerde in meer weerstand en ook in wat opkomend pubergedrag. Nou was ik allemaal niet zo onder de indruk van haar(alleen positief) tot op het moment dat ik er afgevallen ben. Niks lichamelijks aan overgehouden wel iets mentaals. Het is heel moeilijk uit te leggen, maar ik heb met haar zo`n band opgebouwd in die jaren van wandelen, knuffelen, grondwerk dat het een beetje als verraad voelde dat ze me er af gooide (terwijl dat natuurlijk de grootste onzin is, maar zo voelde het). We hadden ook echt even "ruzie". Hier komt ook bij dat je vergeet als het zo makkelijk eerst gaat dat het ook nog wel moeilijk kan worden. Ik wist wel dat het op een gegeven moment zwaarder gaat worden, maar je bent stiekem toch een beetje in de wolken dat het zo goed is gegaan. Nou wel doorgegaan uiteraard want ik laat me niet zo makkelijk kennen, maar ik vertrouw haar niet meer onder het zadel. Dit heeft weer als wisselwerking dat ze ook meer kliert en me uitprobeert. Ook krijg ik daardoor een erg gespannen houding, wat ons als combi ook niet ten goede komt.
Nu maken we wel enorme sprongen vooruit (ook deels te danken aan mijn bijrijdster) en ze loopt echt super helemaal voor een bijna vierjarige. Als voorbeeld: laatste les zat ik lekker in mijn vel en heb ik haar continu aan het werk gehouden en consequent maar eerlijk opgetreden en ze liep super!!Conclusie: Er ligt een groot aandachtspunt bij mij en ik zou dus graag mijn eigen angst er uit willen krijgen en haar onder het zadel meer vertrouwen. Buiten rijden gaat namelijk ook niet meer sinds het vertrouwen weg is en dat ging zo goed.
Even nog ter info: ik heb ruime ervaring met rijden en ook met arabieren en ben normaal gesproken onder het zadel niet bang uitgevallen. En op de grond heb ik het volste vertrouwen in haar en dat gaat dus ook meestal heel erg goed (op wat pubergedrag na uiteraard). Maar dan lukt het me dus wel om consequent te zijn en een echte leider.

Graag van jullie tips & trics om mij onder het zadel meer vertrouwen in mijn mooie dame te geven :)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 18:07

Ik denk dat stap één is om je te beseffen waar het mis is gegaan...namelijk bij jou!
Been = reactie is iets wat je niet ineens na zoveel tijd moet gaan aanleren, het is logisch dat je paard daardoor boos/onzeker/overvallen werd...Als ze al de tijd daarvoor daar niet naar hoefde te luisteren, is de kans vrij groot dat ze geen flauw idee had wat ze verkeerd deed en wat jij van haar wilde. Dit soort dingen leer ik een paard normaal direct als ik opstap, duidelijkheid is belangrijk.

Nu schrijf ik dit niet zodat je je nog rotter voelt natuurlijk, maar ik denk dat het goed is dat je je even beseft hoe onlogisch het was wat je hebt gedaan. Zeker met het oog op het gevoel dat jij bij het vallen had. Dat gevoel kan ik namelijk begrijpen als het echt vanuit het niets was gekomen, maar dat is het in dit geval dus niet...Heb vrede met je val dus, niet haar schuld, en probeer dat los te laten.

Daarnaast, kort rijden. 15-20 minuten is meer dan genoeg, maar in die tijd moet jij wel vastberaden en geconcentreerd zijn. Kies telkens een of twee onderdelen die je wilt oefenen. Bv ronde voltes maken, overgangen stap-halt, het aangalopperen, verzin het maar. Rijd kort en simpel los, stap een paar rondjes aan een lange teugel en werk dan aan het onderdeel wat je wilde oefenen. En stop daarna, niet doorgaan omdat het goed gaat, of omdat het juist niet goed gaat! De truc met jonge paarden is om als het minder goed gaat juist niet door te duwen. Rijd een oefening die ze makkelijk vind (en dus goed doet) en rond daarna af, morgen weer een dag. Het paard leert doorgaans meer als ze niet de kans krijgen om door te klieren, dan wanneer je probeert er doorheen te duwen, dat hoeft nu nog helemaal niet.
Uiteraard moet ze wel luisteren naar je, de dingen die je doet doe je goed. Ben je bewust van de hulpen die je geeft en probeer vooral goed op te letten of je altijd dezelfde hulpen geeft. Ontspan bewust je eigen lichaam, denk na voordat je iets gaat doen en controleer de reactie die volgt van je paard. Als je zo druk bezig bent, heb je meestal geen tijd meer om je druk te maken of gespannen te zijn!

HedwigO

Re: vertrouwen terugkrijgen en angst overwinnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-12 19:06

Thnx voor je goede tips!

Even voor de duidelijkheid: Ik heb het been-reactie verhaal uiteraard opgebouwd net zoals de rest. Het is niet dat ik nooit direct reactie van dr vroeg en nu opeens wel. Alles is opbouwend gegaan. En dit is ook niet waardoor ik er afgevallen ben (dat was om het aanspringen in de galop). De fout ligt ook zeker bij mij, maar dat geef ik ook aan toch?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 19:18

HedwigO schreef:
Thnx voor je goede tips!

Even voor de duidelijkheid: Ik heb het been-reactie verhaal uiteraard opgebouwd net zoals de rest. Het is niet dat ik nooit direct reactie van dr vroeg en nu opeens wel. Alles is opbouwend gegaan. En dit is ook niet waardoor ik er afgevallen ben (dat was om het aanspringen in de galop). De fout ligt ook zeker bij mij, maar dat geef ik ook aan toch?

Ooh ja maar zo bedoelde ik het ook niet helemaal hoor! Ik vind het juist goed dat je bezig bent met je eigen (zelf)vertrouwen! Maar ik vond het stukje over het gevoel wat jij had bij het vallen gewoon opvallend, vandaar dat ik daar op inging. Omdat ik denk dat je dat eerst heel bewust los moet kunnen laten, zodat je verder kan. Jezelf ervan overtuigen dat het echt een reactie op jou is geweest, zodat je er ook van overtuigd bent dat je het kan voorkomen door nog bewuster te gaan rijden, want dan is het niet nodig om vertrouwen in je paard te verliezen...
Pff wat is het toch altijd lastig om zoiets te omschrijven...Ik heb net trouwens je rijtopic nog gezien, leuk dier is het hoor! Je ziet daar ook duidelijk de spanning in jouw hele lijf, zonde maar dat komt vast goed. Probeer anders eens om spier voor spier heel bewust te ontspannen. Ga je gewoon rondstappen, en dan maar denken: 'ik ontspan mijn linkervoet, ik ontspan mijn rechtervoet, ik ontspan mijn linkeronderbeen....' en zo verder. Klinkt stom, maar kan wel helpen. Ik deed eerst wel eens zulke oefeningen toen ik slecht kon slapen, veel spanning in mijn lijf had, en heb nadien gemerkt dat dit op je paard ook best kan.

Ayleen_R

Re: vertrouwen terugkrijgen en angst overwinnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 20:54

Ik snap helemaal wat je bedoeld.
Ik ben eind november ook van mijn jonge pony gevallen.
Met een ziekenhuis opnamen als gevolg en daarna 4 weken lang niet rijden.
De hele tijd dat ik niet heb kunnen rijden was ik helemaal niet bang om er weer op te gaan, tot de dag zelf..
Ik zou hem eerst even longeren zodat hij was rustiger zou zijn. Nou het begon al dat hij zo hard aan de longeerlijn trok dat hij mij over de grond sleurde...
maar toen ben ik er uiteindelijk toch weer op gegaan, wel aan de longeerlijn was toch wel weer geschrokken! Als ik er op ga en er is niemand die mij een beetje aanmoedigd dat ik wat pittiger moet rijden ga ik zelf heel af wachtend rijden en dat merkt de pony.
Ik heb dus wat extra les genomen om weer wat vertrouwen te krijgen. Ik moest dus echt zelfverzekerder op mijn pony gaan zitten! En ja dat probeer ik nu ook steeds te denken als ik erop zit. Ik ga niet afwachten en ga gewoon erop zitten en rijden maar. En wat ik vooral niet moet doen is denken dat hij ergens van gaan schrikken want dan ga ik anders zitten en dat merk hij. Wat mij dus echt heeft geholpen is dat iemand mij aanmoedigd dat het allemaal niet eng is en dat ik gewoon pittig moet gaan rijden.
Ik hoop echt dat je weer lekker op je paard kan gaan zitten en lekker gaan rijden met allemaal vertrouwen!