Ik heb nou 2x op een nieuwe pony bij ons op de manege gereden.
In stap kan ze niks anders doen dan een beetje dribbelen, in draf is het meer galop dan draf en in galop doet ze het redelijk braaf.
Ik krijg haar niet rustiger met mijn zit, maar ik wil niet de hele tijd aan de teugels komen.
Als ik de teugels lichtjes vastpak dat er geen boogje in de teugel hangt gaat haar hoofd omhoog. Ik weet niet of dit een teken van pijn is of dat het gewoon een beetje verzet is.
Vandaag wilde ik haar achterwaarts zetten, maar dan gaat ze dus steigeren.
De pony is nog maar 5 jaar oud en 1 jaartje onder het zadel, dus ze moet het wel nog allemaal een beetje leren.
Wat ik nu dus is de hele tijd een korte ophouding maken en dan weer wat lucht geven en als ze weer versnelt weer een ophouding maken en lucht.
Maar het werkt niet echt, ze blijft heel druk en onrustig. De ontspanning is ver te zoeken..
Heeft iemand tips?
Alvast bedankt

In stap, telkens als hij aandraafde, simpelweg een cirkeltje laten lopen, tot hij weer terug in stap valt. Zodra hij dat doet, meteen teugels los. Ik heb dat een keer of 6 achter elkaar moeten doen, daarna bleef hij braaf stappen. Galop precies hetzelfde: 1, 2, 3 en omdat ik zeker wist dat ie dan zou gaan rennen, kon ik hem op precies dat moment op een kleine cirkel sturen. Daarna gewoon rustig opnieuw aanspringen. Dat heb ik maar 3 keer hoeven doen en toen was het klaar en galoppeerde hij braaf door. Moet ik er ook bijzeggen dat ik niet scheef hing en niet begon te gillen
Het bleek een heerlijk paardje te zijn om te rijden, hartstikke braaf en werkwillig. Maar het werd hem gewoon onmogelijk gemaakt door hem gelijk zo onervaren en onstabiel in de beginnerslessen te gooien.