snelheidsprobleempje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

julio111

snelheidsprobleempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 22:29

hallo,

Ik heb nou 2x op een nieuwe pony bij ons op de manege gereden.
In stap kan ze niks anders doen dan een beetje dribbelen, in draf is het meer galop dan draf en in galop doet ze het redelijk braaf.
Ik krijg haar niet rustiger met mijn zit, maar ik wil niet de hele tijd aan de teugels komen.
Als ik de teugels lichtjes vastpak dat er geen boogje in de teugel hangt gaat haar hoofd omhoog. Ik weet niet of dit een teken van pijn is of dat het gewoon een beetje verzet is.
Vandaag wilde ik haar achterwaarts zetten, maar dan gaat ze dus steigeren.
De pony is nog maar 5 jaar oud en 1 jaartje onder het zadel, dus ze moet het wel nog allemaal een beetje leren.

Wat ik nu dus is de hele tijd een korte ophouding maken en dan weer wat lucht geven en als ze weer versnelt weer een ophouding maken en lucht.
Maar het werkt niet echt, ze blijft heel druk en onrustig. De ontspanning is ver te zoeken..

Heeft iemand tips?
Alvast bedankt :)

LuckyReining

Re: snelheidsprobleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 03:01

Mijn driejarige merrie is ook zo druk en gespannen. Geen fysieke problemen, maar snapt het af en toe niet met als oplossing van haar kant, heel hard weg lopen. Opzich een natuurlijke reactie, echter voor de ruiter vaak niet zo fijn. Ik weet niet of de pony waar jij op rijd ook erg vlucht voor het been? Doet mjjn paard namelijk wel. Wat ik doe is heel veel overgangen rijden van bijv stap naar draf. Hierdoor gaat ze mijn been beter accepteren en niet meer vluchten voor mijn been. Ze raakt een beetje de angst voor mijn been kwijt. Voor de overgangen terug neem ik rustig de tijd, ga diep zitten en maak rustig ophoudingen. De eerste paar keer loopt ze dan redelijk lang door maar uiteindelijk begrijpt ze wat ik wil en gaat ze steeds sneller reageren. Tevens probeer ik de draf stukken zo kort mogenlijk te maken, op het moment dat ik voel dat ze onder mij uit wil gaan lopen, maak ik weer een overgang terug. Na een tijdje overgangen rijden begint ze te ontspannen en dan ga ik pas langere stukken draven en figuren rijden.

Overigens heb ik constant licht contact met de mond. Ik ben niet bezig met haar naar beneden de rijden, gewoon rustig je handen stil houden. Eerst die ontspanning en dan komt de rest vanzelf. En zelf heel erg relaxt blijven ondanks dat dit weleens moeilijk kan zijn . En nog een laatste tip, probeer eens als je aan het draven bent om wat langzamer licht te rijden. Blijf een fractie van een seconde langer in je zadel.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 08:50

DE nieuwe pony in de manege heeft nog een eigen mening en geeft aan dat het hem idd pijn doet als je de teugel oppakt miss word dat met te veel druk gedaan?
Kan ook zijn dat het zadel niet goed past.
Je zegt dat het dier nog maar ene jaar onder het zadel is dus het kan ook heel goed zijn dat het dier helemaal niet snapt wat er moet gebeuren, vind rij lekker met wat minder druk als het wel goed gaat, want wat is de teugel oppakken, de teugel oppakken betekent dat je vooral geen druk moet zetten , maar contact onderhouden, maar daar is denk ik jij en de pony nog niet aan toe,

@ saga , een paard naar beneden rijden doe je ook niet met de teugel.

julio111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-11 15:11

@sage, jaa ze vlucht best wel voor het been, als alleen mijn kuit een beetje aandruk dan schiet ze al naar voren. Dankjewel voor de tips, ik ga er iets mee doen!

@midgie, Ik denk niet dat je het snapt ofjaa het teugelgedeelte. Ik kom nauwelijks aan de teugel en probeer haar ook nog echt niet naar beneden te rijden. Voor nu probeer ik gewoon dat ze ontspannen in draf kan lopen en gewoon rustig blijft. Maar ik moet natuurlijk wel contact houden en dat bedoel ik met de teugels vastpakken dat ik wel contact wil houden met de mond van de pony, maar niet teveel druk wil zetten omdat ze dan dus met haar hoofd omhoog gaat. Als ik niet aan de teugels kom dan gaat ze dus veel te hard.

LuckyReining

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 15:50

@ midgie; ik geloof dat ik dat ook juist zeg.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 18:21

Vanaf hier is het natuurlijk altijd lastig oordelen. Maar ervan uit gaande dat het zadel past en er verder lichamelijk niks aan de hand is, vind ik je verhaal erg lijken op dat van een manegepaardje dat ooit bij mij in de les liep. Ook jong dier, geen ervaring, snel zadelmak gemaakt en de (beginners!)les in gegooid. Beestje wist van schrik niet hoe ie het had. Er werd aan zijn mond getrokken, scheve ruiters, GILLENDE ruiters zelfs..... en hij ging uit pure onbalans en paniek alleen maar harder lopen, het arme ding :\
Bij hem was het ook snel aandraven als er stap gevraagd werd en bij de galop kon je meetellen: 1, 2, 3 galopsprongen en dan ging hij rennen. Standaard. Dan hield hij zijn evenwicht niet meer en niemand corrigeerde het, dus het werd standaard een racepartij, met een gillende, scheefhangende en trekkende lesklant op zijn rug.

Ik ben er een keer op gaan zitten, omdat ik een idee had :+ In stap, telkens als hij aandraafde, simpelweg een cirkeltje laten lopen, tot hij weer terug in stap valt. Zodra hij dat doet, meteen teugels los. Ik heb dat een keer of 6 achter elkaar moeten doen, daarna bleef hij braaf stappen. Galop precies hetzelfde: 1, 2, 3 en omdat ik zeker wist dat ie dan zou gaan rennen, kon ik hem op precies dat moment op een kleine cirkel sturen. Daarna gewoon rustig opnieuw aanspringen. Dat heb ik maar 3 keer hoeven doen en toen was het klaar en galoppeerde hij braaf door. Moet ik er ook bijzeggen dat ik niet scheef hing en niet begon te gillen :D Het bleek een heerlijk paardje te zijn om te rijden, hartstikke braaf en werkwillig. Maar het werd hem gewoon onmogelijk gemaakt door hem gelijk zo onervaren en onstabiel in de beginnerslessen te gooien.

Ik hoop dat je er wat aan hebt :)

julio111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-11 18:35

Aah daar kan ik inderdaad wel wat mee doen!
Deze pony is in de galop wel redelijk braaf, wel aan de snelle kant, maar het is niet zo dat ze echt gaat racen. Het is vooral in stap en draf.
Maar in stap, ze blijft meestal wel stappen, maar er zit eigenlijk altijd een dribbeltje in.
Aan de hand kan ze wel gewoon normaal meestappen, hoe moet ik dit dan oplossen? Kan dat op dezelfde menier?
Bedankt :)

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 00:47

Vaak als ze merken dat dribbelen niks oplevert dan extra werk (vervelende cirkeltjes om jou heen lopen lopen bijvoorbeeld), kiezen de meeste paarden wel eieren voor hun geld. Hiewel het natuurlijk niet voor alle paarden werkt. Het blijft een kwestie van uitproberen. Bokken loste ik ook op met cirkels, maar dan héle kleine, omdat dat bedoeld was als straf maatregel. Voor de meeste paarden werkte dat, maar mijn eigen werd pislink :D