Gebroken stuitje & rechtop zitten.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CoronaLime

Gebroken stuitje & rechtop zitten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 21:27

Hai bokt!

Na lang nadenken en een paar bezoekjes aan de therapeut toch maar een topic geopend.
Ik heb namelijk al heel lang problemen met mijn houding en zit. Het afgelopen jaar is het ontzettend verbeterd maar nu ik netjes rechtop kan zitten dient zich een nieuw probleem aan, of misschien wel de oorzaak van dat ik altijd wat voorover leun.

Ik weet van mezelf dat ik mijn bekken kantel waardoor ik niet op mijn kont zit. Na veel oefenen & behandelingen van een therapeut kan ik nu makkelijk mijn bekken goed kantelen waardoor ik netjes rechtop zit. De laatste tijd heb ik meer dan eens 7's gekregen op mijn houding en zit. Maar, doordat ik nu dan mijn bekken kantel krijg ik heel veel last van mijn stuitje & mijn onderrug. Mijn therapeut weet eigenlijk ook geen oplossing hierop, vandaar dat ik benieuwd ben naar eventuele oplossingen.

Ik heb op mijn 9e mijn stuitje gebroken en daardoor zit hij scheef, met de onderkant naar links. Zo is hij waarschijnlijk weer vastgegroeid, maar wel scheef, hij was namelijk op 0,4 mm na afgebroken. Dit voel ik letterlijk zo prikken en dat voelt enorm naar. Dit probleem heb ik niet alleen met paardrijden, ook als ik lange tijd onderuit zit in een stoel of lang op de fiets moet zitten.

Zijn er meer bokkers met zo'n probleem of eventueel tips hebben om het op te lossen? Ik erger me namelijk heel erg als ik mezelf zie rijden en vind het ook compleet zonde van ''het plaatje''.

Twijfel nog of het hier of bij algemeen-medisch moet staan, mocht het verkeerd zijn bij deze excuus! :)

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 21:34

Ik herken bepaalde klachten. Zelf heb ik ook in mijn kindertijd mijn stuitje gebroken en daarnaast ook een verschoven ruggenwervel. Hierdoor heb ik extreem holle rug. Wat kan helpen is een soort opgeblazen rond kussen. Hierdoor krijg je zonder last en veel druk de juiste houden en train je de spieren om die houding vast te houden. Kan hem helaas niet zo snel op internet vinden.

Edit: Gevonden! http://www.ergoweb.nl/ergonomisch-werke ... -33cm.html

Maartenn

Re: Gebroken stuitje & rechtop zitten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 21:38

Je kunt ook alleen rechtop gaan zitten tijdens wedstrijden?
Als je voor jezelf rijdt ziet het er misschien niet zo mooi uit, maar daar heeft niemand last van toch?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 21:41

Als je echt veel last heb van je gebroken stuitje, kunnen ze hem operatief verwijderen.

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 21:45

ik lees even mee, heb vorig jaar mijn stuitje gescheurd / gebroken en heb er ook nog veel last van en ook vooral met rijden en lange tijde in bepaalde houdingen zitten... Zoek ook nog steeds een oplossing.

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 21:45

Maartentje schreef:
Je kunt ook alleen rechtop gaan zitten tijdens wedstrijden?
Als je voor jezelf rijdt ziet het er misschien niet zo mooi uit, maar daar heeft niemand last van toch?

Dat is zo, maar als ik na een wedstrijd de hele dag een zere kont heb word ik niet zo vrolijk :P

Brainless, daar attendeerde mijn therapeut me ook op maar ik ben echt panisch voor naalden, dus probeer liever eerst alle opties na te gaan en als het echt niet meer te houden is dán eens naar zoiets te kijken. Vind dat zo'n grote stap :o

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 21:48

Je kunt vragen of ze je, voor het inbrengen van je infuus, even een kapje met lachgas op willen doen?!
Dat doen ze wel vaker bij mensen met naaldenangst.

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 21:50

Dat heeft mijn moeder ook al eens aangedragen maar ik voel me er gewoon niet prettig bij, ik krijg het al benauwd als ik denk aan wakker worden met een infuus :=

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 10:01

Ik ken het probleem wel.
Heb 2 jaar geleden mijn stuitje gebroken en ook nog last van.
Rij vooral veel buiten, dus dat is ook behoorlijk gevoelig na langere tijd. Merk dat ik dan ook voorover ga zitten. Heb voor kerst een speciaal bontje gekregen, dus hoop dat dat verlichting brengt.
Mocht dat werken dan wil ik ook een fijn bontje halen voor het werken in de bak.

Maar helaas voor mijn houding ook nog niks gevonden.

joelle1809

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 10:23

Ik ken het probleem ook wel, ik heb ook een x mn stuitje licht genkneusd gehad.
nu voel ik er niets meer van,
maar ik heb verder geen tips....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 15:22

Hier ook een pijnlijk stuitje,vooral na langere buitenritten...
Ook ik wil nog een bontje voor op mijn zadel voor langere ritten,anders merk ik het toch echt de dag erna.

toptoys

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 15:25

Ik heb ook geen stuitje meer, na drie keer breken is het weg gehaald. De operatie valt echt mee hoor, maar inderdaad wel een naald. Dat is maar even een keer, elke dag last van je stuitje is erger toch? Even doorbijten :(:)

Carowl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 16:00

Ik heb mijn staartbeentje ook gebroken en gekneusd vroeger, dat hebben ze achteraf pas ontdekt.
Het steekt echt een beetje uit en vooral met turnen (koprol enz) heb ik er last van.
Met paardrijden merk ik het eigenlijk nooit. Ik heb dus vooral last wanneer het ergens tegenzit/duwt.
Aangezien jij last hebt in een bepaalde houding zou ik toch naar een mooie én comfortabele houding zoeken.
Langs de andere kant, rijd je al lang in deze nieuwe houding?
Misschien moet je lichaam gewoon nog wennen?

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 16:05

Ik ben erg benieuwd hoe je dan op je paard zit en wat voor zadel je hebt. Het lijkt mij dat je, bij een correcte houding, nagenoeg geen druk op je stuitje legt. Heb je een zadel met een diepe zit?