Struikelen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SuzanH

Struikelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 20:07

Hee,
Ik heb sinds oktober een eigen paard. Alles gaat goed maar hij loopt steeds weer wat anders te verzinnen om me uit te proberen. Eerst was het dat hij erg ging hangen maar met les is dat weeer snel verholpen daarna met op stappen een drama maar dat is nu ook ineens over en nu is het struikelen. het scheelt niks anders hadden we al meerdere keren op de grond gelegen. M`n instructrice zegt dat ik voorwaarts moet blijven rijden. Dat doe ik ook maar als nog blijft ie struikelen.
De hoefsmid komt volgende week vrijdag. Dus die kijkt dan ook weer even naar zn hoeven.
Hebben jullie tips, ideeën of zelf dit ook meemaken?
Hoor het graag!!!
X

raketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:09

Is het struikelen alleen in stap?

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 20:13

Stap, minder erg maar meer een beetje verstappen.
Draf, voornamelijk erg.
Galop, niet want tilt uitzich eigen ze benen erg hoog op in de galop.
Soms struikelt die in/na de overgang van galop naar draf.

raketje

Re: Struikelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:17

Misschien probeert hij een van zijn benen te ontlasten? heeft ie misschien dikke benen of zijn ze warm?
Anders kan je proberen meer voorwaarts te rijden en tijdens de overgangen meer proberen op te vangen.
Proberen kan nooit kwaat toch? :-)

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 20:20

Hij heeft wel een achterbeen met mok en die zalf heeft wel als gevolg dat ie een ietjes dik been heeft (dierenartsassiestent op stal en heeft er naar gekeken en zei dat het idd een gevolg is van de zalf en het niet erg is.)
Dus miss kan het daar aan liggen ook een beetje aan liggen.
En idd proberen kan geen kwaad

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:45

Inderdaad je smid even goed naar de voeten laten kijken. En met je instructie overleggen ivm mogelijk flink op de voorhand lopen wat ook tot struikelen leidt.
Daarnaast kan het ook onhandigheid zijn, hoe is hij verder qua ongelukjes/onhandige acties?

Categorie erg : hko en artrose pas uitzoeken als goed rijden en bekappen geen reslutaat hebben.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 10:09

Een paard (gezond en fit) dat struikelt loopt teveel op de voorhand. Vaak leunt het op je handen, en zodra die aanleuning weg valt, struikelt het paard. Meestal moet het paard veel actiever voorwaarts gereden worden. Geef je paard een lange teugel en ga voorwaarts rijden tot het neerwaarts je hand gaat zoeken. Blijf voorwaarts rijden, ook (vooral) als het paard neerwaarts gaat. Vanuit daar ga je langzaam contact opnemen. Het paard moet leren om op eigen benen te lopen.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 10:13

struikelen kan door zo veel dingen komen.
een simpele luiheid, last van schouders/rug/benen.
Artrose/oude blessures

Mijn merrie deed het omdat ze artrose had en mijn ruin doordat het zadel niet goed bleek.
Is lastig om uit te vinden waar het door komt.....maar meestal is er wel een oorzaak voor

Galopje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 10:45

Ik ga mee met Angela. Als het paard lichamelijk niets mankeert, dan is de kans groot dat het komt omdat het paard teveel op de voorhand loopt en niet voldoende voorwaarts is. Misschien kan je proberen om eens in een lekker voorwaarts tempo te draven zonder al teveel te letten op de hoofd/hals houding. Uiteraard niet te lang achter elkaar, want als je paard moe wordt is de kans groot dat hij weer gaat struikelen.

eefjeXD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 12:32

Wij laten de paarden altijd keuren voor dat we ze kopen, het kan misschien zijn dat hij iets in zijn gewrichten heeft ? Of gewoon een beetje luiheid, die van mij heeft dat af en toe ook.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 13:51

Het kan ook zijn dat hij moeite heeft met een stroeve bodem in combinatie met te weinig op eigen benen lopen.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 16:07

Als een paard op de voorhand loopt moet je het niet alleen vooruit rijden, dan gaat het juist nog meer op de voorhand lopen. Wel moet je zorgen dat de motor (achterhand) aan gaat en dat kun je het beste doen door overgangen te rijden.

Maar eerst zal ik toch die mok serieus nemen. Is het droge of natte mok?

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 16:23

HBZ schreef:
Als een paard op de voorhand loopt moet je het niet alleen vooruit rijden, dan gaat het juist nog meer op de voorhand lopen. Wel moet je zorgen dat de motor (achterhand) aan gaat en dat kun je het beste doen door overgangen te rijden.

Maar eerst zal ik toch die mok serieus nemen. Is het droge of natte mok?

Mok is bijna weg ;)

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 16:25

Dankjewel voor de reacties. Vandaag niet gereden..
Uhm, De bak is ook wel erg zwaar (heb alleen een buitenbak, en met al die regen en zo wordt ie ook niet er beter op)maarja daar zal het niet heel veel aan kunnen liggen(?).In galop gebeurt het struikelen nooit dus atrose en die enge dingen zouden het niet kunnen zijn..
Heb maandag weer les dus dan zal ik het met mn instructrice erover hebben.
Bedankt voor de tips, ga het uitproberen!!
Laatst bijgewerkt door SuzanH op 30-12-11 16:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 16:26

In combinatie met het hangen dat je noemt, denk ik dat je het paard nog steeds teveel op de hand hebt lopen. Probeer eens wat korte snelle ophoudingen te maken, even het neusje eruit als je paard gaat hangen. Je mag wel voorwaarts rijden, maar niet te hard, je paard moet op eigen benen gaan lopen.

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 16:30

LETS schreef:
In combinatie met het hangen dat je noemt, denk ik dat je het paard nog steeds teveel op de hand hebt lopen. Probeer eens wat korte snelle ophoudingen te maken, even het neusje eruit als je paard gaat hangen. Je mag wel voorwaarts rijden, maar niet te hard, je paard moet op eigen benen gaan lopen.

Dit hoor ik inderdaad ook van mn instructrice. Het hangen wordt al steeds minder. Als ik les van haar heb gaat het altijd stukke beter met het struikelen dan dat als ik alleen rij en zij er niet bij is. Misschien ben ik zelf dan iets te voorzichtig of heb ik toch de les nodig om hem op zn eigen benen te laten lopen.

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 19:52

mss zet ie z'n achterbenen niet genoeg onder z'n lijf?
Die van mij heeft dat ook :)

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 12:35

Killed schreef:
mss zet ie z'n achterbenen niet genoeg onder z'n lijf?
Die van mij heeft dat ook :)

En dat los je dus op met voorwaardsrijden en voor erbij houden?

JuliaKamm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 18:21

bij mij werkte voorwaarts rijden, maar als dat niet helpt weet ik het ook niet.