Paard gaat racen in het bos en op het strand!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

stephanie404

Paard gaat racen in het bos en op het strand!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 19:10

Hallo,
Ik heb mijn paard nu sinds half oktober. Ik heb in het begin alleen een hele grote fout gemaakt. De eerste paar keer dat ik in het bos en op strand reed liet ik haar een beetje gaan. :j Ze mocht van mij lekker hard. :roll: Nu heb ik het probleem in het bos en op het strand (op de een of andere manier niet langs de weg) dat zodra we in draf gaan dat ze gelijk hard wil gaan ik krijg haar niet meer rustig in draf. In stap is ze harstikke braaf. Langs de weg in de berm ook geen probleem in stap en draf. Dit heeft al tot een gevaarlijke situatie geleid in het bos waarin ik haar bijna niet kon stoppen en we tegen een duin opknalde. Gelukkig hebben paard en ikzelf er niks aan over gehouden. Door het slechte weer laatste tijd niet meer in het bos geweest vorige week weer geweest, maar ze doet het nog steeds dus we hebben bijna aldoor gestapt. In de bak hebben we helemaal geen problemen met racen en blijft ze netjes rustig. Me zwaar maken helpt helemaal niet en inhouden met teugel ook niet. En ik wil ook niet gaan zitten rukken in haar mond. Wie o wie kan mij helpen?
Nog even ter info
-mijn paard is een 9 jarige fries
Ik krijg ook les met haar maar zij is er nu twee weken niet dus kan het niet met haar erover hebben.

Memories

Re: Paard gaat racen in het bos en op het strand!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:16

Rijd je alleen buiten of met iemand samen?

stephanie404

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 19:17

Ik rij alleen

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:20

Is het niet een idee om met iemand samen te rijden, of is die mogelijkheid er niet?

Verder is het logisch dat je natuurlijk niet in de mond van je paard wil gaan rukken. Maar hoe reageert ze dan op de teugeldruk? Krijg je haar eigenlijk helemaal niet meer rustig, dendert ze maar door? Of lukt het wel, met pijn en moeite?

stephanie404

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 19:22

Nee begin rustig met terugnemen maar dat helpt geen sikkepit en dan steeds krachtiger maar helpt ook helemaal niks. Dus dan gooi ik haar maar om. Maar jah op het strand is dat te doen maar in het bos niet.

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:30

met terug nemen moet je niet 1keer hangen aan je teugels maar kleine ophoudingen maken :)

Misschien kan je buiten draven voorlopig even achterwege laten en eerst in de piste oefenen met tempowisselingen, versnellen en vertragen wanneer JIJ het wil :)

Veel succes

stephanie404

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 19:33

Killed schreef:
met terug nemen moet je niet 1keer hangen aan je teugels maar kleine ophoudingen maken :)

Misschien kan je buiten draven voorlopig even achterwege laten en eerst in de piste oefenen met tempowisselingen, versnellen en vertragen wanneer JIJ het wil :)

Veel succes

Nee neem ook niet in 1 keer terug. In de bak gaat het super met tempowisselingen en doet ze precies wat ik wil. Maar buiten lijkt het wel of het een ander paard is.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:37

Kun je anders buiten niet tempowisselingen en overgangen maken, wat dressuurdingetjes (inbuigen links/rechts bijv.) proberen?

stephanie404

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 19:40

Ja in stap zou dit wel gaan maar in draf is er geen land mee te bezeilen.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:41

hm lastig maar ze laat zich nog omgooien. tja toch met iemand anders erbij en nog strenger zijn ik weet van nog wel dat ik een paard binnen , buiten heel anders moest rijden

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:42

Dan gewoon in stap ook buiten dressuurmatig gaan rijden. Draf en galop bewaar je dan voorlopig even voor in de bak.

stephanie404

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 19:43

ja echt heel lastig weet echt niet wat ik moet doen terwijl ze toch zo superbraaf is in de bak. Ja op het strand kan ik haar omgooien maar in het bos is dat toch vaak onmogelijk dus dat zou inhouden dat ik nooit meer in het bos kan draven.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:44

Ik zou de eerst volgende keren alleen gaan stappen, niet veel aan, maar het is even niet anders...

als dat een paar keer helemaal zonder problemen gaat probeer je een kort stukje draf in een zo laag mogelijk tempo en zo gauw ze gaat versnellen pak je terug en ga je weer stappen...

stephanie404

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 19:46

Nouvel schreef:
Ik zou de eerst volgende keren alleen gaan stappen, niet veel aan, maar het is even niet anders...

als dat een paar keer helemaal zonder problemen gaat probeer je een kort stukje draf in een zo laag mogelijk tempo en zo gauw ze gaat versnellen pak je terug en ga je weer stappen...

Nee dat dacht ik zelf ook al om alleen maar te stappen. Maar dat gaat echt super.

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:47

Wat misschien ook kan helpen is eens een keertje aan de hand met haar naar het bos gaan?
Luisterd ze beter als je ernaast loopt?

Of mss jij erop en iemand die ernaast loopt?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:48

als dat goed gaat probeer je een paar passen hele rustige draf, niet teveel druk opbouwen in je hand, praten tegen je paard 'ho ruuuustig...' en zelf zo ontspannen mogelijk blijven...
na een paar passen weer gaan stappen en dan uitvoerig belonen...

stephanie404

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 19:52

Nouvel schreef:
als dat goed gaat probeer je een paar passen hele rustige draf, niet teveel druk opbouwen in je hand, praten tegen je paard 'ho ruuuustig...' en zelf zo ontspannen mogelijk blijven...
na een paar passen weer gaan stappen en dan uitvoerig belonen...

Ja zal dat maar proberen weet ook niks anders. Maar wel vervelend hoor dit probleem.

stephanie404

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 19:53

Killed schreef:
Wat misschien ook kan helpen is eens een keertje aan de hand met haar naar het bos gaan?
Luisterd ze beter als je ernaast loopt?

Of mss jij erop en iemand die ernaast loopt?

Nee denk niet dat dit wat word aangezien ze toch wel een eind van het bos staat. Als ik ernaast loop luistert ze wel harstikke goed net als in stap gewoon erop.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:56

omdraaien en een stukje terug rijden als ze sterk en loperig worden wil ook nog wel eens wat helpen...

jendemen25

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:01

ik heb mijn fjord sinds 30 juni 2011, ze was eerst ook steeds erg druk en loperig in het bos. ik ben vaak samen met iemand en ook zo nu en dan alleen. ik merk sinds een maand dat ze nu pas rustiger is/wordt in het bos. (ik heb nog steeds geen galop gedaan buiten). ik heb haar voorwaards, neerwaards gereden in het bos (doe ik nog) en zodra ik tegendruk voel en ze harder wil gaan zet ik haar weer in stap. soms zet ik haar stil als ze het in stap doet of zelf een paar passen achter waards. nu is het met een klein kneepje al verholpen en is ze de eerste paar draf passen erg druistig en later neemt het af en is ze superbraaf. ik heb wel constant contact met de mond zodra ik de teugels iets laat vieren neemt ze de benen, maar wel ontspannen teugels geen constant getrek en gedoe, misschien heb je hier iets aan. en ik ben van mening dat je beter 1x goed duidelijk NEE kunt zeggen door haar tegen een boom te sturen op gevaarlijke momenten dan dat je telkens weer aardig vraagt met een klein kneepje om te stoppen en het toch niet werkt.

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:02

Ik zou haar lekker laten lopen, op het moment dat ze moe word gewoon door laten galopperen omdat jij dat wilt, daarna terugnemen en hetzelfde nog een aantal malen doen, zodat het je eigen tempo word ipv haar.

jendemen25

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:08

ik heb ook wel eens in uiterste nood een paard stil moeten zetten omdat deze gewoon regelrecht doordenderde! dat was: m` n rechterhand over de manenkam naar m` n linkerborst trekken, dan staan ze meteen stil. is echt niet vriendelijk.... maar in uiterste nood ben ik wel eens blij dat deze noodrem bestaat... :o

stephanie404

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 20:11

tinaaz schreef:
Ik zou haar lekker laten lopen, op het moment dat ze moe word gewoon door laten galopperen omdat jij dat wilt, daarna terugnemen en hetzelfde nog een aantal malen doen, zodat het je eigen tempo word ipv haar.

Dit zou ik echt niet durven hoor. :o Veels te bang om tegen een boom aan te knallen |o

stephanie404

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 20:12

jendemen25 schreef:
ik heb mijn fjord sinds 30 juni 2011, ze was eerst ook steeds erg druk en loperig in het bos. ik ben vaak samen met iemand en ook zo nu en dan alleen. ik merk sinds een maand dat ze nu pas rustiger is/wordt in het bos. (ik heb nog steeds geen galop gedaan buiten). ik heb haar voorwaards, neerwaards gereden in het bos (doe ik nog) en zodra ik tegendruk voel en ze harder wil gaan zet ik haar weer in stap. soms zet ik haar stil als ze het in stap doet of zelf een paar passen achter waards. nu is het met een klein kneepje al verholpen en is ze de eerste paar draf passen erg druistig en later neemt het af en is ze superbraaf. ik heb wel constant contact met de mond zodra ik de teugels iets laat vieren neemt ze de benen, maar wel ontspannen teugels geen constant getrek en gedoe, misschien heb je hier iets aan. en ik ben van mening dat je beter 1x goed duidelijk NEE kunt zeggen door haar tegen een boom te sturen op gevaarlijke momenten dan dat je telkens weer aardig vraagt met een klein kneepje om te stoppen en het toch niet werkt.

Dank je heb hier wel iets aan. :D

OpaBokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:14

stephanie404 schreef:
tinaaz schreef:

Dit zou ik echt niet durven hoor. :o Veels te bang om tegen een boom aan te knallen |o

Dan doe je dit op het strand en als je het aandurft of al meer controle hebt in het bos.

Klinkt misschien niet vriendelijk, maar is kijken voor een scherper bitje, keertje lenen kijken hoe ze daarop rerageert, en ie keer an met normaal bit en misschien kijken of ze er wat van geleerd heeft? Ik weet dat ander bit niet de op[lossing moet zijn maar als jij zo niet meer veilig durft buiten te rijden :)