Probleem met springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

joydusty

Probleem met springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 16:10

hallo,
ik heb een probleem waar ik best mee zit.
ik heb namelijk een echte spring pony die ontzettend van springen houd en dan dus ook erg hard gaat, maar opzich kan ik dat wel aan en kan ik haar wel weer naar een normaal tempo rijden maar het probleem is dat ik altijd been geef voor de sprong terwijl ik dat niet eens wil. Ik heb ook geen idee hoe/wanneer ik mezelf dat heb aangewend ik deed het namelijk niet altijd en ik wil het ook echt niet doen want mijn pony word daar erg onrustig van en daardoor krijg je geen mooie sprong en gaat ze alsmaar harder. Ik word er echt helemaal gek van en heb de laatste tijd gewoon geen zin meer om te springen terwijl ik eerder alleen maar wou springen, ik ben ontzettend perfectionistisch en misschien ook wel onzeker waardoor ik dus helemaal gek word als ik weer been geef. En iedereen zegt altijd tegen mij 'het ging toch goed?' en ja opzich gaat het ook wel goed want ze zal nooit wijgeren of een balk raken we komen altijd foutloos rond maar het is gewoon zo frustrerend dat ik altijd been geef terwijl ik dat niet wil, en meestal naar mate het parcours vordert hoe onrustiger ik word. Met dressuur heb ik dit helemaal niet mijn instructeur zegt ook altijd dat ik heel rustig rijd met mijn hand en been dus ik heb dit alleen met springen. weet iemand een manier hoe ik dat kan afleren?

Schwarte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 22:11

Ik heb dit probleem ook! mijn paard gaat zo hard, hij is wel 5 jaar mieschien de leeftijd ook beetje mee te maken, maar hij gaat nu beter. maar ik ben er nog lang niet.
springen zit ook in zijn bloed, maar dan spring ik maar daarna gaat hij als een idioot in galop, ik kan dan niks meer, hij is dan zoo sterk, ik moet altijd naar de muur toe sturen van mij rij instruteur, nu gaat het wat beter
mijn rij instructeur gaat altijd voor de hindernis staan, en dan gaat hij opzij dat helpt bij mij erg goed.
maar zoeits kan ook niet een een dag goed gaan lijkt me...

Schwarte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 22:12

ik kan me benen helemaal niet stilhouden:S heb er ook alles aan gedaan ook niet met dresuur!

joydusty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 16:47

Schwarte schreef:
ik kan me benen helemaal niet stilhouden:S heb er ook alles aan gedaan ook niet met dresuur!

hmm, ja dat is vervelend ik heb het alleen met springen en dan voor dat die de sprong maakt zegmaar dus de laatste galop sprong. en ik weet ook echt niet hoe ik er vanaf kom ik heb dit namelijk ook niet altijd gedaan erg vervelend:(. maar ik denk dat voor jou vooral het belangrijkste is dat je je ontspant en vooral niet te trekken aan de teugels en aan te drijven word die alleen maar onrustiger van. ik snap dat dat heel moeilijk voor je is maar succes!

Excuseme

Re: Probleem met springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 16:59

Wat je kunt proberen zijn de volgende dingen:

- leg 4 drafbalken neer met kruisje als uitsprong en doe dat in verlichte zit, concentreer je goed op de voeten die stevig in de beugels drukken. Door deze houding zal de neiging om been te geven minder zijn.
- galoppeer rustig op een grondbalk af en spring deze, concentreer je alleen maar op voeten stil houden. Galoppeer desnoods 4 galopsprongen voor de balk aan
- mocht dat ook niet werken, neem een denkbeeldige sprong, bijvoorbeeld het punt op de hoefslag waar een bakletter staat. Denk gewoon dat hij daar moet springen. De combi van het niet hoeven springen en je concentratie zorgt ervoor dat je geen been geeft.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 17:00

Heb je alleen dressuurles of ook springles?

kinros

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 17:04

ik heb het omgekeerde! ik duw helemaal niet meer met me benen, wat ook niet zo goed is eigenlijk!
weet iemand hier een oplossing voor?

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 17:04

kinros schreef:
ik heb het omgekeerde! ik duw helemaal niet meer met me benen, wat ook niet zo goed is eigenlijk!
weet iemand hier een oplossing voor?

heb je les ?

joydusty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 17:45

Excuseme schreef:

- leg 4 drafbalken neer met kruisje als uitsprong en doe dat in verlichte zit, concentreer je goed op de voeten die stevig in de beugels drukken. Door deze houding zal de neiging om been te geven minder zijn.
- galoppeer rustig op een grondbalk af en spring deze, concentreer je alleen maar op voeten stil houden. Galoppeer desnoods 4 galopsprongen voor de balk aan
- mocht dat ook niet werken, neem een denkbeeldige sprong, bijvoorbeeld het punt op de hoefslag waar een bakletter staat. Denk gewoon dat hij daar moet springen. De combi van het niet hoeven springen en je concentratie zorgt ervoor dat je geen been geeft.

aan dankjewel! hier heb ik echt wat aan, maar hoever moeten de balken uitelkaar liggen? ik heb een c-pony met een kleine galopsprong. gewoon 1 grote voetstap? ik ga dit zeker oefenen.

joydusty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 17:46

MaritAriel schreef:

ik heb elke week dressuurles en om de week springles.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 17:46

joydusty schreef:
MaritAriel schreef:

ik heb elke week dressuurles en om de week springles.

wat zecht je springinstructeur dat je het best kan doen?

joydusty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 18:08

wat zecht je springinstructeur dat je het best kan doen?[/quote]

nou bij mij op de club hebben we bijna elke springles iemand anders die les geeft dus dat is een beetje vervelend, vorige week zij die vrouw, je hoeft niet de hele tijd been te geven voor de sprong hoor je pony springt vanzelf wel maar dat weet ik zelf ook wel dus dat helpt ook niks. en een andere vrouw (zij geeft regelmatig les springen en dressuur) zag het ook wel bij haar gingen we eerst balkjes en in-uitjes springen en dan doe ik het niet dus zij ze de hele tijd doe alsof je over een balk springt en dat de hele tijd voor de hindernis maar ook dat helpt niks. ik heb al een tijdje geen springles gehad van mijn favoriete instructeur dus als ik weer van hem les heb zal ik het eens vragen en misschien neem ik nog wel een prive les van hem.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 18:11

Als je bij de dressuur wel je benen stil houdt rijd je waarschijnlijk verkeerd op de sprong aan. Waar het verschil tussen dressuur en springen komt kijken is bij het omhoog gaan van het paard.

nice19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 20:12

als ik jou was zal ik een aantal keren lage sprongetjes maken of balkjes lopen waar je je niet concentreert op je pony, maar op je benen.
zelf heb ik het ook met de dressuur als ik ga doorzitten, ik heb met een sperriempje, of een sporenriempje mijn beugelriem en singel vast gemaakt zodat mijn beugels ook niet alle kanten op kunnen. ik heb er een tijdje mee gereden en merk het verschil wel! mn voeten houd ik veel stiller. succes verder!

Man0n89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 09:48

De afstanden tussen de balken kan verschillen ik werk vaak met 19 meter. In Google kan je gewoon zoeken wat voor Jou pony de juiste maat Moet zijn.
Misschien heb je je beugels al kort genoeg maar ik houd mijn benen altijd nog stiller als ik mijn beugels korter doe. Succes!!

Probeer veel ontspanning bij je pony te krijgen, als je pony rustig is kan jij denk ik ook stiller zitten. Wordt je pony onrustig dan halthouden ( gaat op het begin niet makkelijk) dit kan je voor de balk en na de balk doe, je Moet zelf voelen wanneer je geen/weinig controle hebt! Dit is puur voor de ontspanning waardoor jij stiller zou kunnen gaan zitten!

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 11:14

joydusty schreef:
Excuseme schreef:

aan dankjewel! hier heb ik echt wat aan, maar hoever moeten de balken uitelkaar liggen? ik heb een c-pony met een kleine galopsprong. gewoon 1 grote voetstap? ik ga dit zeker oefenen.

draaf eerst paar keer over balken die je denk ik op 80 cm uit elkaar moet leggen. Te weinig afstand is beter dan teveel, omdat ie met teveel afstand de snelheid opvoert. de ruimte net voor het kruisje mag wel 1 meter zijn. Maar in verlichte zit en voelen hoe je in de beugels staat.

joydusty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-11 18:25

bedankt voor de tips allemaal! ik ga er zeker mee oefenen.