Paard bang voor vrachtwagens

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

thyra89

Paard bang voor vrachtwagens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 13:16

Ik heb een verzorgpaard dat bang is voor vrachtwagens. Als we op een buitenrit zijn moeten we altijd eerst langs de weg stappen om bij het bos of het strand te komen.
En als er dan een vachtwagen aan onze kant van de weg rijdt raakt mijn paard in paniek. Hij kijkt er eerst met gespitste oren naar en dan springt hij weg of hij draait in 1 keer om om terug te rennen naar stal. Hij doet dit aan de hand ook, maar dan is het wel minder.
Ik merk dat dit erger is als het waait, maar ja, we leven in Nederland, dus wind hebben we eigenlijk altijd wel. :')

Ik weet niet meer wat ik hier tegen moet doen. Heeft er iemand het zelfde probleem, of tips hoe ik dit kan aanpakken?
Want ik wil heel graag gewoon met hem naar buiten, maar als hij zo bang blijft doen, wordt het wel lastig |o

brighteyes85

Re: Paard bang voor vrachtwagens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 13:26

Ga je alleen of samen met iemand?

Als je alleen gaat kun je beter samen met iemand gaan die een paard heeft die niet bang is voor vrachtwagens.
Ook is het belangrijk om zelf niet gespannen te worden als er een vrachtwagen aankomt, dit voelt je paard en dan reageert hij op jou spanning.

Heeft hij het ook bij de eigenaresse?

thyra89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 13:30

brighteyes85 schreef:
Ga je alleen of samen met iemand?

Als je alleen gaat kun je beter samen met iemand gaan die een paard heeft die niet bang is voor vrachtwagens.
Ook is het belangrijk om zelf niet gespannen te worden als er een vrachtwagen aankomt, dit voelt je paard en dan reageert hij op jou spanning.

Heeft hij het ook bij de eigenaresse?

Het probleem is dat ik vaak ga rijden als er niemand op stal is. Ik kan meestal niet 's middags als iedereen op stal is. Dat kan alleen op zondag, maar dan rijden er geen vrachtwagens.

Hij heeft dit bij de eigenaresse ook, dan springt hij ook wel is weg.
Meestal dribbelt hij, maar als hij er echt van schrikt probeert hij weg te rennen

Dona85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 13:35

Ik volg dit even heb hetzelfde probleem...

Ik rijd wel eens met een ander maar dan nog zet hij het gewoon op een lopen.
Meestal probeer ik in een dammetje ofzo te gaan staan zodat hij ze ziet aankomen maar dan draait hij om en rend de akkers op...

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 13:35

Die van mij was ontzettend bang voor tractors. Als er 1 kwam, werd ik zelf ook gespannen. Nu staat hij op een stal, een varkenshouderij is het van oorsprong. Daar rijden ze veel met tractors. Als er 1 kwam, nam ik afstand om mijn spanning niet over te brengen op mijn pony. De andere paarden bleven rustig, dus bleef hij ook rustig. Nu voortaan op de weg, loop ik gewoon, niet denkend aan wat hij doet, eraan voorbij. Het is meestal je gedachte die meespeelt, met wat hij gaat doen. Je moet eigenlijk aan de weg gaan staan, bij een oprit ofz. en gewoon wachten op vrachtwagens. En als je het toch wat eng vind, loop je de oprit wat verder op om afstand te nemen van de weg. Je moet echt rustig blijven, want hij weet dat je gespannen bent, daar wordt hij ook bang van, hij weet dat er iets niet klopt en raakt in paniek.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 13:38

Ik zou toch kijken of je een aantal keer met iemand samen kan afspreken.
Verder moet je zelf ontspannen zijn en vaak doen helpt ook, dan wordt het gewoonte en minder eng.

Succes!!

Irenaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 21:16

Ik heb ook dit probleem. Mijn - lease - paard is ook enorm bang voor vrachtwagens. Verder is het een heel nuchter paard, er kan een hond naar der toe springen, fietsers langs komen het doet er allemaal niets.. Maar zodra ze een vrachtwagen ziet of hoort raakt ze in paniek, der lichaam verstijft en der ogen stralen een en al angst uit.

Erg lastig om mee om te gaan, omdat je ze helaas toch vaak tegenkomt .. & ook als ik iemand samen het bos in gaat en dat paard reageert er niet op, de angst verdwijnt bij mijne niet..

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 09:18

als je een vrachtwagen ziet aan komen... vooral heeeeeel rustig blijven.
Als jij al gespannen gaaat zitten, omdat je "bang" bent dat ze weer aan de haal gaat, dan voelt ze dat jij geeft haar dan het gevoel dát het ook eng is!
Vooral rustig blijven en veel tegen haar praten.... Brááf, Goed zo!, Let op! Hoooo Maar!
Lekker op haar gemak maken, en zorgen dat ze er niet vandoor gaat.
Laat haar er maar gewoon naar kijken, totdat hij weer voorbij is.
Desnoods stap je er eens af als er een vrachtwagen naderd en doe je helzefde zoals ik zei.

Succes!

thyra89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 09:49

noahlady schreef:
als je een vrachtwagen ziet aan komen... vooral heeeeeel rustig blijven.
Als jij al gespannen gaaat zitten, omdat je "bang" bent dat ze weer aan de haal gaat, dan voelt ze dat jij geeft haar dan het gevoel dát het ook eng is!
Vooral rustig blijven en veel tegen haar praten.... Brááf, Goed zo!, Let op! Hoooo Maar!
Lekker op haar gemak maken, en zorgen dat ze er niet vandoor gaat.
Laat haar er maar gewoon naar kijken, totdat hij weer voorbij is.
Desnoods stap je er eens af als er een vrachtwagen naderd en doe je helzefde zoals ik zei.

Succes!

Als ik hem stil zet wordt het alleen maar erger :+
Als ik hem actiever laat lopen, dan is hij meer met mij bezig, en dan boeien die vrachtwagens hem veel minder :D

Maar toch bedankt voor de tips!

Blackbinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 12:32

Ik heb hetzelfde probleem met scooters. Heb zelf nog geen oplossing gevonden. Als ik ernaast loop dan is het wel iets minder, maar springt wel flink opzij. Erop probeert hij weg te rennen. Met een ander paard erbij heeft totaal geen nut en als ik ontspan dan springt hij evengoed 5 meter opzij. Gister nog. Reed langs een weg met aan beide kanten een apart fietspad. Dus dan zit er nog een weg waar auto's rijden tussen ook!! Op het fietspad aan de overkant reed een scooter (wel met windscherm, maar toch). Normaal schrikt hij niet van scooters aan de overkant. Dus ik was ook niet gespannen. Maar hij opeens een klein spurtje en schiksprong zo de berm in. Slaat werkelijk mergens op!
Dus lees hier even mee!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 12:47

Lastig probleem hoor. Toen stond ik op een stal waar de vrachtwagens soms 3 achter elkaar op een haartje na met 50-60 km/u langsrijden. Dat trok hij echt niet. Het hielp wel door hem veel te laten wennen aan het verkeer, maar ging je een week niet naar buiten of had hij op de wei gestaan dan begon het hele circus opnieuw. Ik sta nu op een andere stal en zich is hij er nu redelijk aan gewend, als hij maar een beetje de ruimte heeft.

sliertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 16:04

Het mooiste zou natuurlijk zijn, iemand die je kent met een vrachtwagen en daar mee trainen :)
Maar zoals ik het lees, LAAT je hem kijken naar de vrachtwagen. Ik zou wanneer je langs de weg gaat, als daar de mogelijkheden voor zijn natuurlijk.. je paard aan het werk zetten, dus draven, tempowisselingen e.d. Geef hem een "klusje" te doen zodat er minder aandacht op het verkeer e.d. wordt gelegd.

Natuurlijk kan er groot verkeer langskomen, maar als je jouw paard de ruimte geeft om er uitgebreidt op te reageren, zal hij die ruimte nemen. Vaak als je zelf de leiding hierin neemt zal je paard minder vluchtig reageren.

Maargoed, ik snap ook dat er niet altijd de mogelijkheid voor is qua ruimte. Mooi zou zijn als je in een buitenbak langs een drukke weg kunt rijden om te oefenen. Hoe meer je het :enge" aangaat, hoe beter je paard met zo'n situatie om kan gaan. Jij moet hem hier wel duidelijk doorheen begeleiden. d.w.z. niet afwachten, maar afleiden.

Succes!

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 16:10

Een kennis van me nam haar paard eerst in het weekend mee naar een industrieterrein waar veel vrachtwagens staan, en dan er om heen rijden, steeds dichterbij.
Dan een keer als er eentje de motor aan heeft, maar wel stil staat. (B.v. als hij ergens staat te wachten of te lossen). soms wil de chauffeur dan wel helpen door je paard toe te spreken om met hem op de auto af te lopen. Denk erom dat geen enkele vrachtwagenchauffeur graag een paard onder de auto heeft!
Zo kun je het opbouwen, er zijn ook vaak stukken gras waar je hem kunt laten grazen terwijl er vrachtauto's langs rijden.
In zijn hoofd moet "vrachtwagen" gekoppeld worden aan "leuk" i.p.v. aan "eng". Kan even duren maar dat paard geeft er nu helemaal niks meer om. Ze blijft wel altijd attent uiteraard, het blijft een paard.

thyra89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 16:35

sliertje schreef:
Het mooiste zou natuurlijk zijn, iemand die je kent met een vrachtwagen en daar mee trainen :)
Maar zoals ik het lees, LAAT je hem kijken naar de vrachtwagen. Ik zou wanneer je langs de weg gaat, als daar de mogelijkheden voor zijn natuurlijk.. je paard aan het werk zetten, dus draven, tempowisselingen e.d. Geef hem een "klusje" te doen zodat er minder aandacht op het verkeer e.d. wordt gelegd.

Natuurlijk kan er groot verkeer langskomen, maar als je jouw paard de ruimte geeft om er uitgebreidt op te reageren, zal hij die ruimte nemen. Vaak als je zelf de leiding hierin neemt zal je paard minder vluchtig reageren.

Maargoed, ik snap ook dat er niet altijd de mogelijkheid voor is qua ruimte. Mooi zou zijn als je in een buitenbak langs een drukke weg kunt rijden om te oefenen. Hoe meer je het :enge" aangaat, hoe beter je paard met zo'n situatie om kan gaan. Jij moet hem hier wel duidelijk doorheen begeleiden. d.w.z. niet afwachten, maar afleiden.

Succes!

Ik liet hem altijd wachten, omdat dat mij verteld was. Nu probeer ik hem inderdaad zoveel mogelijk aan het werk te zetten, zodat hij er inderdaad minder op gaat letten. Dit gaat wel een stuk beter!
Maar ja, weg laten draven kan niet altijd, bijv. als er op het fietspad ook een fietser rijdt ofzo, daar moet ik dan rekening mee houden natuurlijk.

Maar ik ben laatst met hem langs een drukke weg gaan rijden, met veel vrachtwagens. Hij liep gewoon rustig door, ondanks het drukke verkeer. Hij moest bij een stoplicht wachten en toen kwam er een vrachtwagen langs, maar ik was tegen hem aan het praten. Hij keek er naar, maar reageerde verder niet :D
Toen was ik echt zoooo trots! Geloof me, toen die dat deed heb ik hem zooo hard geprezen en beloont :') Er kwamen mensen langs die me echt raar aan zaten te kijken :')

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 17:46

Herkenbaar helaas..... mijn merrie is vooral bang voor alles wat anders is dan een auto. En dan vooral vrachtwagens/ bussen en tractor en dat soort dingen die op stal rondrijden.

Ze draaide in het begin om en galoppeerde hard weg (maakte niet uit waar ik was, met wie ik was en hoe ontspannen ik zelf was)
Inmiddels heb ik haar kunnen leren om stil te staan (op flinke gepaste afstand) en dan mag ze er naar kijken tot het voorbij is. Daarna stappen we weer rustig verder. Dit werk 9 van de 10 keer.

Mijn merrie heeft op een stal gestaan waar vrachtwagen dagelijks langs kwamen en ik er iedere dag langs liep, maar ze blijven eng. Ook werd daar 3 keer per dag hooi gebracht met een grote tractor, maar na 2 jaar daar gestaan te hebben is ze alsnog doodsbang voor dat soort voertuigen...

Dus dit is voor mij de enige compromis die ik kan sluiten zodat het veilig blijft als ik er op zit

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 20:09

sliertje schreef:
Ik zou wanneer je langs de weg gaat, als daar de mogelijkheden voor zijn natuurlijk.. je paard aan het werk zetten, dus draven, tempowisselingen e.d. Geef hem een "klusje" te doen zodat er minder aandacht op het verkeer e.d. wordt gelegd.

Ja, dat wilde ik ook aanraden. Draven! Kan een hele hoop schelen.

annehuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 21:26

Het paard van mn vriendin is ook bang voor vrachtwagens en tracktors enz.
Als we samen buiten rijden dan gaan we vaak even aan de kant van de weg staan of bij iemand op de oprit, maar wel met zn voorkant naar de weg, zodat hij kan zien wat er gebeurt en dat hij moet open staan voor het gevaar (oehh, dat klinkt als een penny zin,sorry)
De laatste tijd is hett wel steeds minder,
is het minder als de vrachtwagen/tracktor langzaamer rijd?
het paard van mn vriendin heeft dat wel, we gebaren dan vaak naar de chaufeur om rustig te rijden en dan is het meestal minder.

celinedaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 14:24

ik heb dit ook ! nu heb ik mijn nieuwe pony nog niet zo lang, dus misschien is het daarom wat erger, maar als ik langs de weg loop en de vrachtwagen komt van voren, is allea goed, maar zodra die vanachteren komt .. maarja ik negeer het geqoon en hij went er hopelijk vanzelf aan, want hij staat aan een best drukke weg dus dat komt wel !

Urisis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 15:56

dat is echt heel lastig mijn verzorgpaard is ook heel zenuwachtig , maar misschien moet je er naast gaan lopen totdat ze zich iets meer ontspant. en zorg inderdaad voor afleiding

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 16:00

Idd zorgen dat je zelf ontspant, dit lukt er goed door te gaan zingen! Werkt echt! :j