jong paard en spanning

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tempus

jong paard en spanning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 18:37

Mijn paard is een 5 jarige ruin. Hij is sinds januari zadelmak en sinds maart ben ik er zelf mee aan de slag gegaan.
Ik had geen ervaring met jonge paarden maar heb goede begleiding van mijn instructrice.
Echter lopen we een beetje tegen een probleem aan waar ik niet goed een oplossing voor weet. We hebben nu al een paar zaken geprobeerd maar ik zie niet echt verbetering.
Tijdens het rijden is hij braaf. Er is enkel 1 hoek van de piste waar hij ' bang' heeft. Nu was dat eerst de poort naar buiten, we hadden echt veel problemen om hem er normaal langs te krijgen. De hoek in ging niet, hij sneed de hoek steeds af. Ik moest hem de hoek in drukken met mijn been en hem juist 'geplooid' proberen te houden. Dit lukte niet, hij drukte zich er steeds uit. Soms lukte het wel, maar geen idee waarom dan wel en ervoor niet.
In de buitenbak heeft hij ook bang van de klinkers die op een palet staan naast de piste. Ik krijg hem er daar ook niet langs met mijn been. Hij plooit zich dan helemaal naar die klinkers toe.
Nu rij ik terug in de binnepiste en is de 'enge' hoek verschoven. Nu heeft hij bang vd stoel naast de poort ( de poort die naar de stallen leidt). Echter als er iemand in de stoel zit is er niks aan de hand. Is de stoel leeg is er langs gaan echt een drama. Linksom springt hij echt opzij en draait hij om. Rechtsom begint hij al aan de lange zijde te draaien ( komt zijn achterhand van de hoefslag) en gaan we zo schuin tot aan de poort. Hij valt dan bijna stil en dan moet ik echt moeite doen om hem vooruit te houden.
Vorige week heb ik sporen aangedaan, moest hem dan een por geven op het moment dat hij niet reageert. Hij ging er nu wel langs, maar het was een brok spanning. Als ik hem recht kan houden kan ik er redelijk langs gaan. Maar dat lukt echt niet elke keer. Het lijkt wel of hij zich fixeert op een punt en ik heb echt moeite om hem er door te rijden.
Iemand tips? ( hopelijk is mijn tekst duidelijk, vind het moeilijk om zo'n dingen neer te schrijven, uitleggen lukt nog net :) )

Twinklebel

Re: jong paard en spanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 19:27

Ik maak in dat soort gevallen juist graag gebruik van voltes. Begin op de volte ver van "het enge" en verplaats die steeds een eindje verder naar het enge toe. Vaak als je vol gaat vechten om ze gelijk erlangs te krijgen gaan ze alleen maar heel hard terugvechten, terwijl je ze op bovenstaande manier spelenderwijs en zonder al te veel druk er naar toe werkt.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 20:54

Er zijn meerdere mogelijkheden, maar een gevecht met het paard aangaan is idd de minst goede keuze.

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 23:54

probeer zelf tijdens het rijden totaal niet te denken aan wat je paard allemaal zou kunnen gaan doen als ie iets eng vindt! vaak zendt je onbewust signalen uit ( spanningen in dit geval ) waarop je paard reageert.
Je paard heeft jouw nodig als leider, en jij als leider moet hem het vertrouwen geven dat de omgeving niet eng is! veel succes

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 00:21

Ik doe heel vaak voltes blijven rijden in de buurt van het 'enge' hoekje. Mijn paardje heeft een tijdje het stuk tussen de C en de B 'eng' gevonden. Dan zette ik bij de C een kleine volte in, tot ie daar rustig op liep. Dan verplaatste ik die volte iets richting de B, reed op die volte door tot ook dat stukje niet meer eng was en zo ben ik doorgegaan.

Nu krijg ik 'm meestal wel langs hoeken waar spoken zitten, dmv stelling naar de andere kant te vragen. Mocht dat niet helpen, dan zet ik 'm weer op een kleine volte, tot ie een keer of 10 langs het enge is geweest en dan heeft ie door dat er niks zit dat 'm opeet. :+

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 00:44

Je kunt het probleem op verschillende mnaieren oplossen. Het belangrijkste is dat jij die manier kiest waar JIJ jet het zekerst bij voelt... Want dan sta je er ook echt en zal het paard jouw zekerheid als leiderschap herkennen ( heleboel mensen vinden leiderschap bij paarden een hele berg aan blabla.. naja, ieder mag denken wat ie wilt.. bij mij werkt het gewoon!)

Je kunt inderdaad met voltes werken als je erop zit... Dit zou ik als eerste doen...

Soms werkt het ook door er juist recht op af te rijden met halt houden wanneer jij dat wilt, teugels lang laten en paard de hals laten strekken.. ( meestal gaat de kop dan heeeelemaal omlaag en knorren ze even). Als hij het gezien heeft teugels weer aannemen en stapje vooruit... tot je er bent... ( wel goed opletten dat hij niet de benen neemt als je teugel lang hebt... Maar als je dit suuuuuper rustig doet (( dus echt een half uur de tijd voor neemt)) gaat dit ook heel goed hoor)...

Of vanaf de grond... jij voorop, handschoenen aan en lang longeertouw... Jij loopt naar het enge toe tot het paard blijft staan. Dan loop je even naar hem toe en ga je naast hem staan, he gezicht naar het 'enge' en je wacht even... vervolgens zet je telkens een paar passen, ( wanneer paard stop kun je best dit toestaan hoor, als hij wel maar telkens een pas vooruit zet als jij bepaald wanneer hij vooruit moet...)

Hiermee geef je te kennen dat je best in zijn tempo wilt gaan, wanneer jij maar blijft bepalen waar jullie heen gaan... ( bij jonge paardjes werkt dit best goed)...

Zwepen, sporen en allerlei andere dingen word ikzelf bang van dus.... wil niet weten hoe een paardje dit ervaard....bléh, enge dingen... ;) zijn er als hulpstuk, niet om middeleeuwse tafferelen mee uit te halen...

Succes...!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 00:48

Meh zou zelf de sporen nog even laten liggen. Heb je hem al eens in de bak los laten lopen? Als je het een beetje afzet, eventueel met hulp van een paar andere mensen/paarden, dan kan hij er eens even goed naar kijken en vind hij het misschien toch minder eng.

Je kan hem er ook heen lokken bijvoorbeeld, en als hij voor de poort/stoel staat belonen met een brokje oid.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 13:52

Waarschijnlijk vind jij door die hoeken gaan net zo eng als hem.. en versterk je het dus.
Is het misschien eens een idee om iemand er op te zetten die dat niet weet of daar verder gewoon geen boodschap aan heeft, en als hij er dan dus wel dood normaal langs loopt.. pakt hij die spanning dus van jou.

Wij hadden laatst ook een trekker in de hoek van de bak staan.. bleek dus dat mijn paard daar van schrok omdat ik dat ding zo eng vond.. (stel je voor dat die trekker in eens weg rijd :D)
Sinds ik dus gezien hem dat meneer daar vlekkeloos langs kan lopen, merk ik dat ding ook niet eens meer op en rijden we nu samen super relaxed langs die trekker :).

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 14:05

Staan genoeg tips al, ook grondwerk is een goede tip.
Maar doe aub je sporen af, dit is zo onnodig en niet voor dit soort ''oplossingen'' bedoelt.
En zonde voor het rij-technische gedeelte van het rijden van zo'n groen paard.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 18:23

Eerst een tijdje niet in die enge hoek rijden, maar flink aan het werk zetten in de rest van de bak. Rusten en afstappen gebeurt alleen in die enge hoek.

Wil je je paard laten rusten in de enge hoek, maar wil je paard de hoek nog niet rustig in, meteen wegsturen en flink aan het werk zitten in het gedeelte ernaast.

Paard zal snel genoeg doorhebben dat die enge hoek eigenlijk een hele relaxte plek is ;)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 19:51

Mijn paard heeft dit ook bij een hoek en het vreemde is dat ze er in stap aan de lange teugel niks om geeft. Neem ik de teugels iets korter dan kijkt ze alsof ze het eng vindt en wil ik er langs draven dan snijdt ze de hoeken af. Heel irritant..