opleren pony

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

123renee

opleren pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-11 10:26

/3 hallo

ik en mijn vriendin zijn samen bezig een klein dik b ponytje op te leren. hij is zadelmak en kan aangespannen worden voor de kar. je kan er alles mee doen zolang hij maar niet moet werken. zodra hij in de piste komt begint het probleem. als je wilt beginnen draven moet je al goed met je benen doen en dan nog een tikje met je zweep geven of hij doet het niet dat is niet de idealen manier. als hij dan eindelijk in draf is dan loopt hij evetjes en dan stopt hij en bokt hij. en dan wilt hij niet meer verder. als je tips hebt zeg maar.
ook nog graag enkele tips hoe we hem dan best zo goed mogelijk galop aanleren. ook nog enkele tips over hoe we hem dan trailermak moeten maken we weten wel hoe het moet maar tips zijn altijd handig. /3

/3 mvg

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 11:52

Weet de pony wel wat jullie bedoelen. Longeren jullie hem weleens? Hoe reageert hij op stemhulpen. Gezien hij aangespannen is zal hij daar wel goed op reageren? Gebruiken jullie die tijdens het rijden?

WM_

Re: opleren pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 12:01

Hoe oud is de pony, hoe 'goed' is hij zadelmak en hoe is hij voor de kar?

Zoals hierboven door Tigra_ word gezegt; kent de pony het longeren al? Zo niet, begin daar maar eens mee. En hoe lang geleden is hij ingereden en heeft hij daarna soms lang stil gestaan? Soms is het noodzaak om dan weer van voren af aan te beginnen met 'inrijden'.

123renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-11 14:17

@tigra_
longeren is bij hem echt geen optie hij draait naar je toe en bokt recht naar je toe. dat is echt niet veilig.
wij spannen hem nooit voor de kar het is zijn eigenaar naar zijn stemhulpen luistert hij vlekkeloos maar naar de onze niet we proberen ze wel te gebruiken bij het rijden maar dat helpt niet echt.

123renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-11 14:20

@WM
de pony is 4 jaar.
hij is super goed zadelmak voor een pony van 4 jaar. je kan er zonder zadel gaan opzitten op gaan staan als het moet. bij het aansingelen geeft hij geen enkele bewegen hij staat gewoon rustig. hij is nog nooit ingereden geweest hij is bij ons op de weide geboren.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 16:07

123renee schreef:
@WM
de pony is 4 jaar.
hij is super goed zadelmak voor een pony van 4 jaar. je kan er zonder zadel gaan opzitten op gaan staan als het moet. bij het aansingelen geeft hij geen enkele bewegen hij staat gewoon rustig. hij is nog nooit ingereden geweest hij is bij ons op de weide geboren.

Daar is het probleem hij is nooit ingereden. De pony weet waarschijnlijk helemaal niet wat jullie bedoelen. Toch een begin gaan maken met longeren, dat is echt wel de basis als hij de stemhulpen onder knie heeft kun je die onder het zadel toepassen.
Dus eerst goed leren longeren, waarschijnlijk hebben jullie daar hulp bij nodig gezien het probleem. Als het longeren 100 % bevestigd is gaat er een ruiter op zitten aan de longeerlijn, degenene die longeert geeft de hulpen met de stem en als dat goed gaat gaat de ruiter helpen met de stemhulpen om te zetten in beenhulpen. Dus degene die longeert geeft stemhulp en ter gelijke tijd geeft de ruiter beendruk. En dat bouw je dus zo op dat het paard de link legt tussen druk van de kuit betekend lopen, enz.

Je kan er nu wel met de zweep op gaan zitten maar als het paard geen idee heeft wat de bedoeling is vindt ik dat wel erg sneu.
Jullie probleem heeft er hoogstwaarschijnlijk niets mee te maken dat hij niet wil werken. Hij snapt gewoon totaal niet wat de bedoeling is.

123renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-11 16:16

@tigra_
als we willen gaan draven geven we wat beenhulp hij weet wat hij dan moet doen want soms doet hij het zonder probleem als je je stem ook gebruikt en je teugels iets naar voor doet maar als je dan denkt hij is goed vertrokken dan doet hij zijn kopje naar beneden en bokt hij. longeren vinden wij eigelijk geen optie want als de pony bokt en hij bokt verkeerd kan het in je gezicht zijn en dat is echt niet veilig.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 16:19

Zolang je hem niet eens goed kunt longeren, moet je er niet eens op wíllen gaan zitten. Hoe wil je dat je paard alles begrijpt en in balans kan lopen, als hij nog nooit aan de longeerlijn heeft 'geoefend'? Eerst oefenen met longeerlijn, stemhulpen bevestigen en rangorde (want daar schort blijkbaar heel wat aan). Daarna kun je er eens op gaan zitten. En ik zou dat alleen onder begeleiding doen van een ervaren instructeur.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 16:21

Ik zou toch als ik jullie was de pony naar een professioneel iemand brengen om ingereden te worden. Uit jullie verhaal begrijp ik dat jullie hier te onervaren voor zijn, dit kan voor gevaarlijke situaties zorgen en de pony kan verpest worden door onkunde van de ruiter.

WM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 21:11

Als de pony al niet naar je stemhulpen luisterd en naar je toe bokt tijdens het longeren, dan is het zeker niet verstandig erop te gaan zitten. Leer hem eerst maar eens wat stap, draf en halt betekend en zet hem dan eens aan de longeerlijn. Zoek hierbij inderdaad eerst maar even professionele hulp wat het klinkt niet alsof jullie dit eerder gedaan hebben, dan is het voor zowel de pony als voor jullie inderdaad niet veilig.
Een pony inrijden is niet zomaar iets, als het verkeerd gebeurd kan je een pony vreselijk verpesten. Dit is niet aanvallend bedoelt maar mijn advies is wel om NIET verder te gaan met inrijden zonder er hulp bij te halen.

_nathalie_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 21:28

goed les nemen en een volwassene vragen om te helpen daarmee !,
dat is heel belangrijk zonder een sterke basis begin je helemaal niks ;)

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 20:33

Zucht. Ik kan je maar 1 tip geven en die is laat het over aan iemand met ervaring en ga niet zelf verder. Ik wil dan niet zeggen dat je niet kan helpen maar maar het samen met de vriendin doen is duidelijk geen optie als je later een fijne brave pony wilt hebben. De basis moet goed zijn voordat je verder gaat je durft nu niet te longeren maar wilt hem wel laten galoperen.