Ik heb een paard, superbraaf, schrikt nergens van. In de bak super aan mijn hulpen, nageeflijk... ook super aan de hand. Maar niet op buitenrit. De heenweg dan.
Want op de heenweg probeert ze zich constant om te draaien. Lukt dat niet (omdat ik haar begrens), dan gaat ze steigeren, omdraaien in de lucht en achteruit krabbelen en ziet dan totaal niet waar ze heen gaat. In het begin dacht ik: doe niet zo moeilijk, gáán! en gaf ik haar na een hoop geworstel en gedrijf een tik met de zweep. Toen kwam ze echter zo erg omhoog dat het echt eng werd. Ik was al eerder met haar achterover geklapt en op de weg wil ik dat absoluut niet hebben.
Het eerste dat ik merk is dat ze terugkomt in tempo. Ik drijf haar dan bij, maar dat lijkt voor haar een teken om te staken. Voor je het weet staat ze volledig op de rem en begin ze met haar benen in de lucht te dreigen. Ze steigert steeds hoger en op een gegeven moment ga ik er altijd af en leid ik haar erlangs, waarna ik weer opstap en alles weer van voren af aan begint.
Ik heb absoluut niet het idee dat het angst is, want zo gedraagt ze zich niet. Ze vindt het op de terugweg ook helemaal niet eng meer. En als ik ernaast loop ook niet. Ik word altijd heel pissig op haar als ze zo doet en zou haar dan het liefst een pets geven waar ze zich het leplazarus van schrikt, maar ik ben bang dat ze dan achterover klapt, net als eerst. Op de hei ben ik een keer afgestapt en heb ik dat gedaan, en het gevolg was dat ik 1,5 uur mijn paard kwijt was

Wie heeft de gouden tip?
. Grote kans ook dat dat het probleem ook niet oplost.
Volgen in een enge situatie is nou eenmaal minder eng dan voorop
nou, toen was ik aan de beurt! erna begon hij al in t begin trager te lopen,en om te kijken. ik heb het gevoel dat het vooral strijd om de macht was.soms was er wat engs,maar eigenlijk wilde hij niet bij stal weg,en mijn zin niet doen. later deed hij altijd erg moeilijk bij het water,elk jaar wilde hij er eerst absoluut niet in. dan maar achterwaarts
met zweep reed ik eigenlijk nooit,maar op buitenrit nam ik m wel mee .moest wel uitkijken, klein tikje was al genoeg,te erg slaan had hij vast niet gepikt,dan was ik eraf gegaan dat weet ik zeker! ook nu hij ouder is heeft hij afentoe nog van die grapjes
dat paard is later ook tijdens het afspuiten na zn castratie achterover geklapt en heeft zn schoft gebroken
toen echt 2 flinke zweepslagen gegeven, die incasseert hij gewoon want hij weet het!
heb hem een schop verkocht, nooit weer gedaan. bij iemand anders had hij t heft in handen genomen,en heeel stoute dingen gedaan volgens mij!
.