Galopwissels te vlak, hoe meer laten doorspringen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Colani

Galopwissels te vlak, hoe meer laten doorspringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 12:39

Hallo mede bokkers,

Dit is men eerste berichtje op bokt, maar volg al een gehele tijd.
Omdat ik hier vaak tips vindt en oplossingen voor mijn probleempjes ben ik even opzoek gegaan voor mijn volgend probleem, alleen vind ik hier niet direct een topic over.

Mijn ruin is nl.13Jaar en ik ga de overgang maken naar prix saint george begin 2012 *\o/*

Nu zou ik mijn percentage graag wat verhogen en de aandacht puntjes zijn vooral de galopwissels.
Waar ik 6 of soms een 7 haal is niet voldoende. Dit brent men percentage van rond de 66 procent naar omlaag.

Nu richt ik mij eventjes naar de ruiters, trainers, juryleden....
op mijn protocol komt HEEEEEEEL vaak 'te vlak' te staan.
Mijn galopwissels zijn wel altijd mooi en goed doorgesprongen, maar hoe kan ik de kwaliteit hier van verbeteren? Of ik nu eerst meer verzamel of ze vlot doorrij ze blijven vlak?! :)

Iemand ervaring of tips
grts

apple01

Re: Galopwissels te vlak, hoe meer laten doorspringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 12:42

Wat ik altijd deed om de wissels meer om hoog te springen:
Eerst verzamelen, dus te-rug, te-rug, vooruit en dan floep de wissel. Dus laat hem omspringen wanneer je hem net uit de verzameling rijdt. Dit kan wel helpen. Als je te veel verzamelen wordt de wissel te klein en vlak. Jaag je hem van te voren te hard vooruit dan wordt de wissel te vlak en alleen naar voren gesprongen. Snap je mijn uitleg?

Colani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 12:49

Ja uit je uitleg kan ik inkomen zo kan ik een afzonderlijke wissel rijden, maar stel je voor de series van 4 of 3 moeten alle 5 goed gesprongen worden maar dat is natuurlijk oefenen.
alvast bedankt, nog iemand oefeningen waar ik toch mijn wissel meer naar boven en meer ruimte kan nemen? Ik oefen nu vooral door uitkleine cirkels te wissel of een diagonaal te rijden eerst een kleine cirkel dat ik hem goed op het achter been krijg daarna nog 1of 2 galopsprongen en dan de wissel.
Persoonlijk denk ik dat het iets meer met een luier achterbeen temaken heeft

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 12:54

Inderdaad Apple01, zo leer ik ze vaak wel de wissel aan, als ie er eenmaal opzit wil ik gewoon een vloeiende wissel springen in kadans.

Allereerst nog gefeliciteerd TS, prix saint george, wauw!
Hoe is zijn basisgalop? Heeft ie een ruime sprong zonder groote te zijn, galloppeerd hij fijn op het achterbeen, krijgt ie ruimte uit de schoft van jou?
Lui achterbeen hoeft niet per definitie, klinkt eerder alsof hij niet helemaal 'door het lijf galoppeerd' maar dat is natuurlijk niet te beoordelen zonder filmpje..

Colani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 13:00

Zijn galop samen met de stap zijn juist zijn sterke punten. De gewone galoppade is ruim goed doorgesprongen, de verzameling ben ik sterk aan het oefenen is nog niet een constante komt soms nog tegen de hand en als je dan terugkomt op het ruggebruik.... dit staat soms in de algemeene beoordeling onderaan, niet specifiek met de galop maar hier staat soms bij nageeflijkheid ....ruggebruik.....
Dus als ik dit even samenvat moet ik meer aan het ruggebruik gaan werken :o als ik he zo bekijk is het beschamend maar het kan kloppen.
En hoe werken we hier dan naar toe?
hij zet zich natuurlijk niet altijd vast misschien in de galopwissel zelf dan en hoe lossen we dit op ?

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 13:05

ja, meer verzameling, puur uit de kracht vanuit de verzameling kan het paard hoger opspringen.
Let er wel op dat je niet teveel spanning opbouwt bij je paard.
Succes!

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 13:07

Inderdaad wat je zelf zegt; meer aan ruggebruik werken door op tijd lucht te geven zodat de schoft opwaarts kan en er meer ruimte in zijn lichaam komt. Met de nadruk op 'op tijd' omdat je anders teveel spanning creeerd. Uiteraard achterbeen er goed bijrijden, verzamelen, maar aan je niveau te zien ben je daar goed mee bezig ;-) Tegen de hand komen gebeurd de beste, maar zou niet mogen gebeuren, laat hij voldoende los door nek-kaak?
Wat ik veel doe voordat ik series ga springen (buiten het gewone losmaken) is veel openen en sluiten op een kleinere volte, dus door laten springen, minimaal opvangen, weer door laten springen, maximaal opvangen, wachten tot hij loslaat, toestaan en doorspringen. Springt hij niet te groot (teveel bodem)?
Als dat goed gaat eerst wat 'slordigere' (dus wat teveel buiging, soms zelf een uitzwaaiende schouder) wissels laten springen waarbij ik hem lekker door zijn lijf houd en daarna gaan perfectioneren.

Colani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 13:16

het niveau zegt niet alles natuurlijk, men paardje werkt super hard voor mij en leert snel bij, we zijn op een jaar tijd 3 niveaus gestegen. met de nodige rust pauzes.
En dan loop je tegen zulke problemen dus :P

Op de cirkle ruimer doorspringen en dan weer terug rijden doen we vaak tijdens de lessen, bij het terug rijden naar een uiterste verzameling merk ik wel en wordt ook door lesgever gezegt dat hij toch wat , tijdens het oefenen, dieper ingesteld moet en daar los moet laten zodat hij ook zijn rug loslaat en achter de kaken. maar al bij al lukt dit goed zonder echte grote problemen.
Men lesgever staat ook echter aan de kant met een longeerzweep om bij te tikken bij het binnen achterbeen. Dit helpt tijdelijk en als ik dan de series rijdt of een enkele galopwissel komt dit vaak wel door maar dan moet ik toch serieus opvangen hierin.

nu wil ik wel eventjes vermelden met een gewoon trensje lukt alles beter dan met stang en trens.
Ik ben hier niet strenger in maar alles voelt gewoon veel beter met een gewone trens

Nu kunnen julie misschien zeggen vraag het aan je lesgever, maar ik wil ook andere opties bekijken en proberen en hieruit leren

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 14:45

Ruggebruik is zeker wel iets dat je mee moet nemen in je training. Ik stel ze graag wat dieper in tijdens het loswerken.

je wissel wordt meer bergop door 'm meer op een achterbeen te zetten. Een losse wissel kun je nog wel controleren door 3 passen te verzamelen, 1 pas naar voren rijden en op pas 2 maak je de wissel. In een serie moeten ze gewoon allemaal goed en bergop, dus dan moeten je voorwaarden van te voren echt optimaal zijn.

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 18:36

Wat bij mij meestal helpt bij de paarden bij jouw probleem is heel veel arbeidspirouettes maken en daar in schakelen. Vaak komt het er namelijk op neer dat ze niet vlug genoeg van achter zijn en dus niet genoeg van de grond springen in de wissel. Van mijn trainer moest ik inderdaad ook wel eens (net als jij) vanuit de kleine volte de diagonaal op rijden en dan wisselen. maar ik had nooit echt het idee dat dat ECHT hielp. Dus toch maar veel gaan verzamelen, dus veel arbeidspirouettes, sluiten, snel maken, weer naar voren schakelen. Dan wordt die galop beter. En dan naar de wissel toe inderdaad heel even een pas naar voren en dan wisselen.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 18:38

In de series bereid je elke wissel apart voor als een enkele wissel. Voor een enkele wissel verzamel je denk ik toch extra door om hem goed op het achterbeen te krijgen? Dat doe je in de series ook. Zeker tot om de 2. Dus opvangen, galopsprong, opvangen, galopsprong, naar voren, wissel, opvangen, opvangen, naar voren, wissel etc.
De wissel zelf verbeteren deden wij door ervoor te zorgen dat het helemaal in zijn lijf eerst omgesteld werd, dus stelling, maar ook buiging en dan toch super verzameld bleef doorgalopperen, dus niet achter het been, maar wel super gesloten en verzameld. Dan pas de wissel. Ook moet je er dan voor zorgen dat ie super over de rug blijft lopen. Als ie dat goed doet, kun je pas weer een grotere wissel gaan vragen vanuit de verzameling. Daarna pas proberen met iets minder doorverzamelen in de voorbereiding de wissel te springen. Dan ben je waarschijnlijk alweer een half jaar verder.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 18:44

Veel contra rijden en daarin ook verruimingen maken. Plus drafovergangen en eenvoudige wissels. Dan weer naar de contra of eventueel de goede galop. Netjes rechtmaken en daarbij verder geen hulpen geven. Paard wordt hierdoor zeer attent en meer gefocussed op je nieuwe hulpen. Geef je hulpen voor een wissel en je paard kruipt terug, niet wisselen maar het naar voren oplossen, tot je galop weer goed naar voren is.

Maar waar ik benieuwd naar ben, wat zegt je instructeur? Ik neem aan, dat je les hebt op dit niveau?

Trouwens leuke adviezen in dit topic :D

Colani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-11 08:46

zoals ik al geschreven heb ,we rijden tijdens de lessen om die wissel te beter die kleine cirkel op de diagonaal en dan de wissel, enkelvoudige wissels en die springt hij super door. De aanzet naar de nieuwe galop is niet te vergelijken als in een wissel. :P

Nu heb ik een tijdje geleden twee lesgevers gehad. Ik heb er eentje bijgenomen 'Arlette holsters' zij gaf super les en ik ging met sprongen vooruit. Nu is mijn situatie begin september veranderd en door het vele werk (mijn papa is overleden) kan ik mij niet zo makkelijk meer verplaatsen :( (hij had zelf een eigen stal) dus ben ik gebleven met iemand die jureerd tot een niveau lager dan prix saint george maar hier zit ik wat mee vast (dit even off topic)
Hij zit niet graag dat ik tussen door hem eens dieper doorstel om hem los te maken .
Commentaar op de punten die gaan niet beter kunnen zegt hij. en dat vindt ik raar

Dus daarom bokt heb ik hier al heel veel van jullie tips gehaald dat ik zelf dit eventjes opende om mijn visie wat te verbreden.

Ik heb nu 2dagen meer door de rug gewerkt , wissels eventjes aan de kant gelaten en de draad van men vorige lesgeefster opgenomen , zoals ....tjuppie... hier boven vermelde.
In galop cirkel kleiner rijden, op het laatste zelfs mee nemen in traver een paar cirkels zo rechtrichten en weer openen.

Ik ga zeker .....setteke..... ook meer contra en eenvoudige wissels rijden, die laat ik anders een beetje links liggen merk ik nu. Maar je schreef , als je je hulp geeft en je voelt dat hij niet wil door gaan rij hem dan niet, maar mij hebben ze altijd geleerd als ik men hulpen herleg hij onmiddelijk moet reageren.
Wat doe of bedoel jij juist dan?

Ik hoop binnen paar dagen ook eens een topic te openen van ons zelf, bedankt voor de tips maar al andere tips zijn nog welkom

Colani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 08:16

Ik heb nog wat geoefend , maar dan vooral door de rug, en inderdaad de galopwissels komen er steeds vloeiender door. Nu heb ik niet alleen hem dieper ingesteld maar ook contra en cirkle verkleinen en weer groter maken.
Nu even off topic, door dat ik hem dieper ingesteld hebt en losser in de rug stuit ik op een ander probleem, in draf heeft hij de neiging nu passage achtig te draven, opzich mooi en aangenaam, maar uit ervaring weet ik dat ze dat in men vorig niveau niet zo vonden, de verzamelde draf mocht niet passage achtig zijn volgens sommige jurys.
Nu ik PSG ga, zou dit dan wel aanvaardbaar zijn? Hij doet dit nog niet constant of ik moet hem echt onder druk rijden.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 09:12

fijn dat het al beter gaat, maar het is niet omdat je in galop je paard ronder moet instellen dat je dit in draf ook moet doen. Verzamelde draf is geen passage of omgekeerd. £Probeer je paard toch iets meer te activeren. Zo moet ik mijn paard voor een goede stap "veel losser" laten dan om een mooie draf en goede galop met veel sprong te laten zien.

zoals jij het schreef leek het mij ook dat je paard nog wat verzameling en lossigheid in z'n lichaam miste om een reeks wissels "mooi" te springen. Wat wij veel doen om een meer gesprongen galop te behouden in de contra en bij een wissel is, meer controle van de sprongen door op een zelfde afstand steeds een wisselend aantal sprongen te rijden (bv 1 lengte 11 galopsprongen en de volgende maar 7) Verder veel van stelling (en liefst ook buiging) wisselen in de galop dat je paard goed los is door z'n lijf en niet gaat vastzetten.

succes in de PSG!

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 23:15

TS, wat grappig dat je bij Arlette Holsters gelest hebt. Haar ken ik nog van vroeger (wat is de wereld toch klein :D ).
Maar ik snap je dilemma inmiddels.

Wat ik bedoelde is, als je je paard voorbereidt op een wissel en je paard gaat wat inhouden, dat je dan de definitieve hulp niet geeft (bij mij is dat buitenbeen om). Dus eigenlijk is het een wachtoefening, voorbereiden en dus niet wisselen. Wachten tot je galop weer voorwaarts is en dan weer voorbereiden en pas wisselen als je galop niet minder wordt. Vaak worden ze hier alerter van en als je eindelijk je echte hulp geeft, worden ze vaak enthousiast en krijg je veel meer reactie op je wissel.

Dat je paard bij het ronder instellen passage-achtig gaat, is zoals Petitparis ook al schreef een gebrek aan activiteit.

Wel heel leuk om alle adviezen te lezen, er komen heel veel verschillende ideetjes langs.

Succes met je training :D

Colani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 09:06

Sorry voor al deze vragen maar als ik in galop mijn been herleg wisselt hij al!
Dus dat is misschien ook een foutje? Ik heb het nl. zo geleerd als ik die hulpen herleg dat hij wisselt!

en hoe kan ik hem dit dan afleren?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 22:42

Dan heb ik voor jou een vraagje? Stel je hem ook om in de stelling voordat je je been omlegt?

Zoals ik het begrijp (best moeilijk achter een pc), springt hij makkelijk zijn wissels op voornamelijk het omleggen van je been. Ik raad je aan om toch veel contra te gaan rijden (werkt makkelijker) en je paard rechts stellen, recht maken en weer links stellen. Hij mag daarbij niet omspringen, tot hij netjes afwacht. Als hij dat doet, ga je hem omstellen en voorbereiden met je nieuwe binnenbeen en weer laten wachten (dus weer recht stellen). Proces herhalen, tot het echt goed voelt en dan leg je je buitenbeen om.
Hierbij natuurlijk tempocontrole en alles steeds afwisselen, zoals ik hierboven beschreef.

Best moeilijk uitleggen zo, maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel :D

Colani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 21:03

ja ja ik begrijp je setteke, hier waren we met Arlette Holsters mee aan het oefenen . In het begin was het zo, als ik in galop was en stelling naar buiten nam hij al wisselde. Daarop heb ik hard geoefend om telkens toch ook contra stelling te nemen in galop en in contragalop.
Maar ik heb dit nooit voor de wissels geprobeerd om te controleren of hij nog luisterd en attent is op de hulpen dus weer een oefening om te proberen ;)
Het is eigenlijk hetzelfde als een schijn overgang maken voor de uiteindelijke overgang.

Ik zie dat er veel mensen komen kijken dus er is wel intresse, alle tips zijn welkom, ik probeer ze wel uit.
Ik zelf weet dat het vooral de voorbereiding is voor dat ik een perfecte wissel kan rijden , en ik zelf nog moet leren en wil leren B-)

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 04:30

Ik ben hard aan het knutselen aan de wissel om de 2, mijn pony maakt hier wat tactfouten mee (avs, dus wat hoog in het kruis en moet achter meer zakken om goed door te kunnen springen).

Waar ik op train is dat hij lager (niet zozeer dieper) in zijn halshouding blijft en zijn hals echt laat vallen. Ik kreeg laatst de tip om net voor de wissel als het ware een hulp voor de inzet van een arbeidspirouette te geven, waardoor je het paard dus om jouw 'nieuwe' binnenbeen heen stelt. Als ik dat doe en ik rij hem laag in zijn halshouding, springt hij hem foutloos en met sprong door (de pirouette daagt hem natuurlijk uit achter meer aan het werk te gaan).

Voordat ik aan de wissels begin, begin ik eerst met hele grote arbeidspirouettes die ik verklein en daarna train ik de wissels pas. Voor mij werkt dit beter omdat hij dan net even wat fijner aan de hulpen staat.

gilecasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 15:41

Vooral voorwaarts rijden voor de wissel bij tikken en vooruit denken

joelle1809

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 18:17

Jaah ik zou ook meer verzamelen..

succesnog!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 18:23

Even een vraag voor degenen die het hebben over omstellen voor de wissel en buigen om het binnenbeen, word het paard dan niet snel scheef in de wissel? Ik vroeg bij het aanleren wel echt stelling naar de andere kant, maar tegenwoordig houd ik hem gewoon recht? Ik gebruik wel mijn binnenbeen als hulp voor het omspringen, anders komt het achterbeen niet mee...Maar het gebogen zijn in de wissel stukje snap ik even niet?

Edit: Om ook nog even iets nuttigs toe te voegen: Ik spring af en toe ook eens een wissel in midden- of uitgestrekte galop. Ideetje van mijn instructrice, zat vroeger ook in de proeven en moet zeggen dat de mijne daar erg voorwaarts van gaat denken en automatisch daardoor ook groter word!

Colani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 14:11

ja in middengalop gaat het wel veel beter ook al gemerkt. In de psg komt er op de laatste diagonaal midden of uitgestrekte galop en dan juist voor de letter een wissel en die gaat super. Maar een keer de series houdt hij zich in. zelfs bij de enkele wissels. Veel oefenen dus..... maar alle tips zijn nog welkom.
Ik heb er hier al aardig wat geprobeerd en in alle oefeningen zie ik toch verbetering

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 14:50

Colani schreef:
ja in middengalop gaat het wel veel beter ook al gemerkt. In de psg komt er op de laatste diagonaal midden of uitgestrekte galop en dan juist voor de letter een wissel en die gaat super. Maar een keer de series houdt hij zich in. zelfs bij de enkele wissels. Veel oefenen dus..... maar alle tips zijn nog welkom.
Ik heb er hier al aardig wat geprobeerd en in alle oefeningen zie ik toch verbetering

Ja, dat is in de huidige proeven. Vroeger was er een proef waarbij je op de diagonaal in uitgestrekte galop op X moest wisselen. Dus dat kan je eventueel nog afwisselen.

Ik vind het ook lastig hoor, mijn paard gaat ook het liefste heel klein galopperen en springt dan een ini-mini wisseltje. Wel correct maarja, bijna onzichtbaar haha. Nou is het een beetje een onzeker typetje en het is al aan het verbeteren nu hij er wat handiger in wordt en de wissel gewoon wat meer bevestigd is. Maar het zal nog even oefenen worden voor het echt een mooie wissel is...