Verzameld galopperen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fenna29n

Verzameld galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 10:45

Hallo allemaal,

Ik heb een probleempje met mijn paard. Ze is een merrie van 7 jaar, en het is een franse draver (maar enkel uitgetest, nooit meegedaan aan drafraces)
Het probleem is namelijk dat ik met haar niet traag kan galopperen. Vroeger had ze dit ook tijdens het draven, maar dit heb ik eruit gekregen door gewoon steeds mooi onderin te rijden.
Maar dus in galop racet zij altijd door de piste, of op de paden buiten. En ik krijg haar niet rustig. (ik weet dat ze wel traag kan galopperen want ik zie haar dit vaak op de weide doen, en ze heeft dit ooit ook eens gedaan onder zadel)
Maar in de piste is dit dus zeker en vast niet ideaal want ze kan soms haar bochten niet zo heel goed nemen. (ze stopt wel met galopperen wanneer ik dit vraag hoor)
Aan pijn aan haar rug ed. zou het normaal niet kunnen liggen aangezien zij op 3.5 jarige leeftijd een verzuurde rug heeft gehad. Hiervan is zij helemaal genezen, en elke keer dat de dierenarts aan de wei komt, wordt zij helemaal nagekeken. En ze heeft nooit ergens last van.
Ik weet dat grondwerk ook veel kan doen, maar het is een franse draver, (voor de mensen die niet bekend zijn met dit ras, dit zijn zeer gevoelige paarden) En zij is dan nog eens extra gevoelig, en angstig. (Niet zo'n geweldig verleden toen ze heel jong was) En dit resulteerd nu in het feit dat zij heel erg angstig is wanneer ik haar probeer te longeren. Haar dan dus rustig krijgen is nog moeilijker dan onder zadel.
Ook heb ik mij laten vertellen dat voltes rijden goed is om uw paard trager te laten gaan, maar ook hier heb ik een probleem. Zij heeft namelijk niet zo'n geweldig evenwicht (wel al sterk verbeterd doorheen de jaren). Zij is dus ook ooit eens met mij op haar rug gevallen, en ik ben onder haar terecht gekomen. En sinds dien ben ik niet zo voor die methode. In draf rij ik zeeeeer veel oefeningen, voltes, ... met haar. Maar in galop vind ik dit nog wat riskant.

Als iemand denkt mij te kunnen helpen zou ik heel gelukkig zijn!! (even ter zijde, ik train moeilijke paarden voor andere mensen, dus basiskennis heb ik zeker en vast wel hoor ;) )

Alvast bedankt!

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 10:55

Fenna29n schreef:
Hallo allemaal,

Ik heb een probleempje met mijn paard. Ze is een merrie van 7 jaar, en het is een franse draver (maar enkel uitgetest, nooit meegedaan aan drafraces)
Het probleem is namelijk dat ik met haar niet traag kan galopperen. Vroeger had ze dit ook tijdens het draven, maar dit heb ik eruit gekregen door gewoon steeds mooi onderin te rijden.
Maar dus in galop racet zij altijd door de piste, of op de paden buiten. En ik krijg haar niet rustig. (ik weet dat ze wel traag kan galopperen want ik zie haar dit vaak op de weide doen, en ze heeft dit ooit ook eens gedaan onder zadel)
Maar in de piste is dit dus zeker en vast niet ideaal want ze kan soms haar bochten niet zo heel goed nemen. (ze stopt wel met galopperen wanneer ik dit vraag hoor)
Aan pijn aan haar rug ed. zou het normaal niet kunnen liggen aangezien zij op 3.5 jarige leeftijd een verzuurde rug heeft gehad. Hiervan is zij helemaal genezen, en elke keer dat de dierenarts aan de wei komt, wordt zij helemaal nagekeken. En ze heeft nooit ergens last van.
Ik weet dat grondwerk ook veel kan doen, maar het is een franse draver, (voor de mensen die niet bekend zijn met dit ras, dit zijn zeer gevoelige paarden) En zij is dan nog eens extra gevoelig, en angstig. (Niet zo'n geweldig verleden toen ze heel jong was) En dit resulteerd nu in het feit dat zij heel erg angstig is wanneer ik haar probeer te longeren. Haar dan dus rustig krijgen is nog moeilijker dan onder zadel.
Ook heb ik mij laten vertellen dat voltes rijden goed is om uw paard trager te laten gaan, maar ook hier heb ik een probleem. Zij heeft namelijk niet zo'n geweldig evenwicht (wel al sterk verbeterd doorheen de jaren). Zij is dus ook ooit eens met mij op haar rug gevallen, en ik ben onder haar terecht gekomen. En sinds dien ben ik niet zo voor die methode. In draf rij ik zeeeeer veel oefeningen, voltes, ... met haar. Maar in galop vind ik dit nog wat riskant. Als iemand denkt mij te kunnen helpen zou ik heel gelukkig zijn!! (even ter zijde, ik train moeilijke paarden voor andere mensen, dus basiskennis heb ik zeker en vast wel hoor ;) )

Alvast bedankt!

Daar heb je je antwoord. Een paard dat niet in evenwicht is KAN niet verzameld galopperen.

Dax

Re: Verzameld galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 11:36

Een paard moet eerst in balans zijn voordat hij of zij verzameld kan galopperen.. Misschien kun je een les nemen o.i.d.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 12:19

Een draver is gebouwd om te draven, sommige kunnen gewoonweg niet verzameld galopperen omdat hun bouw daar niet geschikt voor is. Ze missen daardoor teveel balans, ook doordat een paard gebouwd is om te trekken, niet om te dragen. Dat maakt het allemaal moeilijk. Sommige dravers kunnen het wel maar van merendeel moet je dat niet verwachten.

Fenna29n

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 12:51

Ik apprecieer jullie reacties, maar ik weet dat mijn paard KAN verzamelen aangezien zij dit ooit al wel eens gedaan heeft :) het zal misschien wat moeilijker zijn dan bij andere paarden, maar ik weet dat ze dit wel kan.
Ik zou gewoon willen weten hoe ik het bij haar zou kunnen aanpakken.
Horen dat mijn paard dit gewoon niet KAN is dus voor mij niet zo'n grote hulp.
Maar toch oprecht bedankt hoor!

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 13:00

Ik zou toch voor de voltes gaan, gewoon heel ruim houden. Hij mag dan best groter zijn als je dat minder eng vind.
Anders kijken of iemand anders haar wel op de volte durft te galopperen.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 13:09

En halve voltes dan? Dan valt ze toch niet meteen om? Probeer kleine stukjes terug te rijden op je zit en dan weer voorwaarts waarin zij haar fijn voelt. Wees met 1 a 2 galop sprongen tevreden en probeer naarmate de weken vorderen dit uit te breiden. Hoe is ze met longeren?

Fenna29n

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 13:15

monica08 schreef:
En halve voltes dan? Dan valt ze toch niet meteen om? Probeer kleine stukjes terug te rijden op je zit en dan weer voorwaarts waarin zij haar fijn voelt. Wees met 1 a 2 galop sprongen tevreden en probeer naarmate de weken vorderen dit uit te breiden. Hoe is ze met longeren?

Ze is heel angstig bij het longeren, ze is enorm gevoelig aan elk soort druk dat dan op haar af komt, dus ofwel komt ze steun zoeken en bij mij schuilen, en als ik haar dan rustig probeer weg te sturen, panikeert ze vaak, en ze begint dan gewoon heel erg hard te draven, en haar dan laten stoppen met zo hard te draven is moeilijk want ofwel komt ze dan naar mij, en dan staat ze gewoon terug stil, ofwel stopt ze gewoon niet. (dit zou eigenlijk meer oefening vragen)
Maar inderdaad met een heel erg kort galopje elke keer, dit kan misschien wel helpen!

Fenna29n

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 13:18

marion82 schreef:
Ik zou toch voor de voltes gaan, gewoon heel ruim houden. Hij mag dan best groter zijn als je dat minder eng vind.
Anders kijken of iemand anders haar wel op de volte durft te galopperen.

Ik ken niemand die ik op haar zou vertrouwen, je moet haar echt kennen om degelijk met haar te kunnen rijden. Ik heb er ooit iemand anders op gelaten, en dit duurde 5 minuten. Ik kan geen andere mensen risico's laten lopen. (voor mij is het veilig, maar voor anderen niet echt)
Maar inderdaad misschien toch terug op voltes proberen.
Bedankt!

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 13:20

Dat maakt het idd lastiger.
Volte zou goed moeten helpen en ook daaroo kunnen het korte stukjes zijn. Je kunt het gewoon combineren

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 14:39

Fenna29n schreef:
Hallo allemaal,

Het probleem is namelijk dat ik met haar niet traag kan galopperen.

Wil je nu leren verzamelen of wil je leren om traag of langzaam te galopperen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 14:53

Ik denk dat verzamelen erg ver gaat, maar een rustige galop is al lastig zat voor zo;n paard.

Maar ts hoezo weet je dat ze het wel kan? Wanneer heeft ze het laten zien?

Misschien zit je haar wel in de weg, haal je haar uit balans waardoor ze niet KAN galopperen? Heb je ook les, iemand die er echt verstand van heeft zou je moeten kunnen helpen, als je zoiets wilt verbeteren is het alleen doen niet de manier.

Longeren moeten paarden leren, als ze niet weten wat de bedoeling is, kunnen sommige in paniek raken ja. Ik weet een manier hoe je dit moet doen maar is erg lastig uit te leggen via bokt...

Nogmaals, onder het zadel vinden dravers het erg soms moeilijk.

Fenna29n

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 16:39

Abacab schreef:
Fenna29n schreef:
Hallo allemaal,

Het probleem is namelijk dat ik met haar niet traag kan galopperen.

Wil je nu leren verzamelen of wil je leren om traag of langzaam te galopperen?

Om een paard degelijk langzaam te laten galopperen moeten ze verzamelen, dus is het vanzelfsprekend dat ik beide wil :)

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 16:49

Ik heb zelf ervaring met een draver die ook erg veel moeite heeft gehad met de galop.
Ik weet niet hoe lang je al bezig bent met het rijden? Want bij de draver waar ik het over heb heeft het zeker 1,5 jaar geduurd voordat ze haar balans kon houden in de galop en beter kon verzamelen.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 17:18

Fenna29n schreef:
Om een paard degelijk langzaam te laten galopperen moeten ze verzamelen, dus is het vanzelfsprekend dat ik beide wil :)

Nee hoor, je kunt een paard ook gewoon traag laten worden, dan gaat ie ook langzaam. De meeste mensen weten het verschil tussen een langzame, trage of verzamelde galop niet te herkennen. Van daar mijn vraag.
Misschien is grondwerk iets voor jou en je paard

Goia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 17:42

zou het kunnen liggen aan te weinig bespiering ? Want als ze niet veel balans heeft .. ?
Heb hier ooit eens iets over gelezen op de site van Marijke de Jong (heeft het vooral over rechtrichten), maar heb hier helemaal geen ervaring mee..

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 08:06

Wat wel eens wil helpen om je paard meer terug en bij elkaar te krijgen, is een grote halve volte bij E of B inzetten. Zodra je dan weer richting de bakrand/omheining rijdt, haar rechter zetten en op je zit en met aanvullend been terugrijden. Omdat je op de omheining afrijdt, komen ze zelf vaak al wat terug. Goed blijven begeleiden met je been, zodat ze wel doorspringt. Daarna het tweede deel van de volte inzetten en zodra je weer op de omheining afkomt, herhalen. Hierdoor gaat 'het kwartje vallen' en begrijpt ze na een tijdje jouw hulp voor meer bij elkaar komen in de galop.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 08:52

Er is een wereld van verschil tussen langzaam of verzameld galoperen!
Bij verzamelen moet het achterbeen meer onder treden en komt de voorkant omhoog, dat zal voor jou draver heel moeilijk worden omdat ze duidelijk nog geen balans heeft en zoals al gezegd, de draver er ook niet op is gebouwd om dat " even" te doen.
Ik zou toch proberen het longeren beter onder de knie te krijgen. Zeker omdat je zegt dat ze bang is kan je daar juist met de stem hulp, vaak veel bereiken.
En paard loopt zonder gewicht op zijn rug, wat voor de balans goed is.
Het zal vast wel lukken, maar het heeft wel meer tijd nodig dan bij een " gewoon" paard.

Nienke96

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 09:09

aerdenhout1 geeft een hele duidelijke uitleg! :)

Fenna29n schreef:
Ik apprecieer jullie reacties, maar ik weet dat mijn paard KAN verzamelen aangezien zij dit ooit al wel eens gedaan heeft :) het zal misschien wat moeilijker zijn dan bij andere paarden, maar ik weet dat ze dit wel kan.
Ik zou gewoon willen weten hoe ik het bij haar zou kunnen aanpakken.
Horen dat mijn paard dit gewoon niet KAN is dus voor mij niet zo'n grote hulp.
Maar toch oprecht bedankt hoor!

Verzameld galopperen is geen 'knopje' wat je ff aanzet, het is een proces waarbij je paard steeds meer gewicht op de achterbenen gaat nemen, en het achterbeen steeds beter kan en gaat ondertreden.
Ik snap dat je zegt dat je paard het 'KAN', maar 'aangezien zij dit ooit al wel eens gedaan heeft' klopt niet helemaal.
Volgens mij zit je dan bij traag galopperen inplaats van verzameld ;)
Ga haar eerst eens lekker vooruit galopperen en dan wat kleine ophoudingen maken, maar als je haar langzaam gaat laten galopperen, dan gaat ze niet verzamelen.

cowboy1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 11:14

oefenen oefenen en nog eens oefenen
kan wel tot een jaar duren voordat je resultaat heb
op de volte terug proberen te rijden en iedere keer iets meer.en dan op de rechte lijnen
valt ze in draf weer opnieuw aangalloperen en blijven herhalen
veel succes ;)

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 15:08

Ik denk dat TS een gewoon normaal handgalopje met haar paard wil kunnen rijden. ;)
Verzamelen is ze idd nog helemaal niet aan toe.

Als ik jou was, zou ik veel overgangen en tempowisselingen in galop gaan maken. Dus aanspringen in galop en na een halve ronde of minder weer terug naar draf. Blijven herhalen. Ook in de galop naar voren rijden en weer terug maar wel blijven galopperen. Ook belangrijk om controle te hebben, houden, krijgen in de galop is er voor zorgen dat ze vanuit het achterbeen aanspringt. Dus er vor zorgen dat het achterbeen er goed en actief bij is in draf, met name de passen voor het aanspringen. Als ze uit elkaar valt, gaat ze naar alle waarschijnlijkheid haar eigen tempo lopen.