Hoe aan het bit leren wennen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kasiderambo

Hoe aan het bit leren wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 20:53

Ik verzorg een hele lieve shet, tot nu toe heb k hem altijd zonder bit gereden, gelongeerd enz maar omdat ie nu enorm druk is, en er helemaal geen controle meer over en zou dit willen verhelpen met een bitje in te steken.
alleen hoe moet ik de pony aan het bit leren wennen? :)

mika11

Re: Hoe aan het bit leren wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 20:55

Dit is een manier (zijn vast wel meerdere):

een week lang half uurtje per dag een bitje in, en daarmee op stal laten staan.
Kan hij er op knabbelen en er aan wennen.
Kweekt zo wat 'eelt' op de lagen.

kasiderambo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 20:56

mika11 schreef:
Dit is een manier (zijn vast wel meerdere):

een week lang half uurtje per dag een bitje in, en daarmee op stal laten staan.
Kan hij er op knabbelen en er aan wennen.
Kweekt zo wat 'eelt' op de lagen.

Oké, dank je!

danique998

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 20:57

misschien een hoofdstel opzetten met daar onder een halster waarmee je rijd je gebruikt dan nog niet het bit en als hij gewend is telkens iets het bit er bij pakken en dan leert die het wel!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 21:22

gewoon iedere dag een tijdje het bitje insteken, wennen ze vlotjes aan hoor.
de vraag is of je je paard beter zal kunnen houden met een bit, en of dit de goede manier is ;)

kasiderambo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 21:23

Duhelo schreef:
gewoon iedere dag een tijdje het bitje insteken, wennen ze vlotjes aan hoor.
de vraag is of je je paard beter zal kunnen houden met een bit, en of dit de goede manier is ;)

Kweet niet.? :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 08:57

kasiderambo schreef:
Ik verzorg een hele lieve shet, tot nu toe heb k hem altijd zonder bit gereden, gelongeerd enz maar omdat ie nu enorm druk is, en er helemaal geen controle meer over en zou dit willen verhelpen met een bitje in te steken.

Door een bit in te doen krijg je geen controle, daar is een bit ook helemaal niet voor bedoelt, als de pony druk en sterk word ligt dat alleen bij jezelf, ga lessen en leer de techniek.
Ik zou hem zeker geen halfuur in een stal laten staan met een bit in wat hij al niet fijn vind, maar bouw het op en blijf erbij, een kind bind je ook geen potje aan de kont om te wennen aan op de wc plassen.

Maar het probleem ligt niet bij het dier maar bij jezelf, dus leer wat meer over waarom een paard de dingen doet die wij als vervelend ervaren , er is een rede voor

kasiderambo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 10:25

midgie schreef:
kasiderambo schreef:

Door een bit in te doen krijg je geen controle, daar is een bit ook helemaal niet voor bedoelt, als de pony druk en sterk word ligt dat alleen bij jezelf, ga lessen en leer de techniek.
Ik zou hem zeker geen halfuur in een stal laten staan met een bit in wat hij al niet fijn vind, maar bouw het op en blijf erbij, een kind bind je ook geen potje aan de kont om te wennen aan op de wc plassen.

Maar het probleem ligt niet bij het dier maar bij jezelf, dus leer wat meer over waarom een paard de dingen doet die wij als vervelend ervaren , er is een rede voor

En wat als het wel beter word met een bitje? :P

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 10:32

en wat als het niet beter word, ga je er dan een hulpteugel aan hangen.

wat vind de eigenaar ervan dat je er een bit in wilt doen, het is namelijk niet jou paardje lees ik,

kasiderambo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 10:34

StalNollie schreef:
en wat als het niet beter word, ga je er dan een hulpteugel aan hangen.

wat vind de eigenaar ervan dat je er een bit in wilt doen, het is namelijk niet jou paardje lees ik,

Als het niet lukt met bit doe ik hem gewoon uit..

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 10:38

ik zou gewoon de eigenaar om hulp vragen of iemand die je kan helpen, maar eerst in overleg natuurlijk met de eigenaar.
bitje zal niet werken dat hij beter gaat luisteren dat gaat hij pas doen als hij respect voor je gaat krijgen

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 10:41

ik doe vaak tijdens het poetsen een hoofdstelletje in en dan even ermee laten staan, dan wennen ze er vanzelf aan.
Maar een bit is niet perse een oplossing voor je probleem.

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 10:42

met bit-hoofdstel in en bitloos, en dan rijden met je bitloze hoofdstel zodat hij er aan kan wennen

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 10:46

ik lees in andere topics van je dat je geen zelfvertrouwen hebt en dat je twee hengsten verzorgd. helaas gaan die twee niet echt samen.
bij vooral een hengst moet je boven je eigen kunnen staan en dit uitstralen, dus ik denk niet dat een bit de oplossing is maar leer de baas te zijn over de pony.

en er kwam een foto voorbij maar volgens mijn ben jij ook er lang, ik zou dan niet meer op dit paardje gaan rijden.
en overigens zeg je dat hij niet goed luisterd maar je leert hem wel steigeren. beetje rare combinatie

kan zijn dat ik het mis heb hoor maar dat zijn mijn bevindingen uit eerdere topics van jou

tips:
leer de baas te zijn door vooral bij hengsten consuquent te zijn.

kasiderambo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 12:00

StalNollie schreef:
ik lees in andere topics van je dat je geen zelfvertrouwen hebt en dat je twee hengsten verzorgd. helaas gaan die twee niet echt samen.
bij vooral een hengst moet je boven je eigen kunnen staan en dit uitstralen, dus ik denk niet dat een bit de oplossing is maar leer de baas te zijn over de pony.

en er kwam een foto voorbij maar volgens mijn ben jij ook er lang, ik zou dan niet meer op dit paardje gaan rijden.
en overigens zeg je dat hij niet goed luisterd maar je leert hem wel steigeren. beetje rare combinatie

kan zijn dat ik het mis heb hoor maar dat zijn mijn bevindingen uit eerdere topics van jou

tips:
leer de baas te zijn door vooral bij hengsten consuquent te zijn.

- Het geen zelfvertrouwen hebben gaat over rijden in de manege
- een foto waar ikzelf opsta? met de twee shets dan '
- en het steigeren : Rambo is een dominante shet, kon ik vroeger amper iets mee doen..
maar het is me wel gelukt om hem te leren steigeren, dus zo '' slecht luisteren '' doet ie niet he :o

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 12:36

maar leer dan eerst die dominatie onder hoede te houden, je zegt het zelf jje hebt geen controle meer, dus dit paard heeft gewoon weg geen respect voor je en dat los je vooral niet op door er een bit in te hangen.
ik wil je niet aanvallen maar je moet wel even eerst goed nagaan waarom hij niet luisterd en meestal of eigenlijk altijd ligt het aan de gene die er mee bezig is,

kasiderambo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 13:39

StalNollie schreef:
maar leer dan eerst die dominatie onder hoede te houden, je zegt het zelf jje hebt geen controle meer, dus dit paard heeft gewoon weg geen respect voor je en dat los je vooral niet op door er een bit in te hangen.
ik wil je niet aanvallen maar je moet wel even eerst goed nagaan waarom hij niet luisterd en meestal of eigenlijk altijd ligt het aan de gene die er mee bezig is,

Oké, bedankt! :)

Honestly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 15:40

Hem er rustig aan laten wennen, elke keer eventjes in en hem dan bv even poetsen, dan het bitje er weer uit etc. Als hij na een tijdje gewend is kan je ook een stukje met je shet wandelen als hij het bitje in heeft. Vooral niet aan het bit gaan lopen hangen maar lijkt me nogal logisch ;)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 18:41

kasiderambo schreef:
kasiderambo schreef:

En wat als het wel beter word met een bitje? :P

Het word niet beter met bit als je hem nu al niet onder controle hebt,
Ga dan eerst eens een band krijgen met het dier , longeren moet je zo ie zo nooit aan het bit doen.
Een bit kan helpen om je paard te verfijnen maar als je hem moet gaan gebruiken voor controle ben je heel fout bezig.

S123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 08:41

kasiderambo schreef:

ik deed het met de jonge paarden zo:
eerst op stal een bitje in en daar even mee laten staan. Wel erbij blijven zodat ze nergens achter blijven hangen met het hoofdstel en het kapot schuren of hun mond kapot trekken.
Vervolgens aan de longeerlijn een hoofdstel met bitje in. En daaronder of daarover een halster waar de longeerlijn aan vast zit zodat je niet gelijk aan het bit trekt als ze een keer wegschieten. Vervolgens een tussenstukje (3 hoekje) tussen bitje en longeerlijn als ze het longeren goed begrijpen.
Som worden de mondhoekjes in het begin wat schraal omdat ze aan het bitje moeten wennen. Lekker dik vaseline of uierzalf (die dikke gele variant) op de mondhoeken smeren na het rijden/longeren doen dan.
Succes

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 08:42

je moet hem een bit in doen 5 minuten
volgende keer 7 minuten
dan tien
en zo door
tot hij nietmeer knabbeld aan het bit
en gewend is
succes

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 08:45

Ik zou het even met de eigenaar overleggen.
Als hij het goed vind kan hij je vast helpen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 19:57

kasiderambo schreef:

Goh, dat zou toch mooi zijn als dat zo zou werken?
Zie de advertentie al voor me: 'Koop hier uw bit: paarden worden er rustig van en u heeft ze volledig onder controle!!'

Je probleem zit hem niet in het feit dat je niet aan z'n mond kan zitten. Je hebt controle over een paard wanneer je mentaal overwicht hebt. Als je helemaal geen controle over de shet hebt, zou ik dus (privé)les nemen ;)
Is dat voor jou op het moment geen mogelijkheid, dan zou ik de eigenaar vragen of hij misschien met je mee wilt kijken als je hem longeert, en kijken of dat hij misschien wat punten voor verbetering heeft.

En als je geen controle hebt: NIET er op gaan zitten!

kasiderambo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-11 21:07

PKfoto schreef:
kasiderambo schreef:

ik deed het met de jonge paarden zo:
eerst op stal een bitje in en daar even mee laten staan. Wel erbij blijven zodat ze nergens achter blijven hangen met het hoofdstel en het kapot schuren of hun mond kapot trekken.
Vervolgens aan de longeerlijn een hoofdstel met bitje in. En daaronder of daarover een halster waar de longeerlijn aan vast zit zodat je niet gelijk aan het bit trekt als ze een keer wegschieten. Vervolgens een tussenstukje (3 hoekje) tussen bitje en longeerlijn als ze het longeren goed begrijpen.
Som worden de mondhoekjes in het begin wat schraal omdat ze aan het bitje moeten wennen. Lekker dik vaseline of uierzalf (die dikke gele variant) op de mondhoeken smeren na het rijden/longeren doen dan.
Succes

Ok, bedankt!
vind jij het een goede manier om er zo mee om te gaan.? :)

kasiderambo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-11 21:19

Migdi :

Ik zal het zoiezo niet gebruiken voor het longeren, maar er zijn ze zovelen die het doen. :o