spring oefeningen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

beautylin

spring oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 15:20

hallo,

Ik wist niet zo goed waar ik het moest plaatsen.
Maar ik zocht naar oefeningen die je kunt oefenen met je paard wat nut heeft voor het springen.
Bijvoorbeeld over balken draven en in uitjes springen.
En dan ook waar die oefeningen goed voor zijn.
En misschien dat iemand er voorbeelden van heeft? (filmpjes)

alvast heel erg bedankt!

groetjes Linda

joro171

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 15:26

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 15:27

De basis van het springen is dressuur, als je er dus voor zorgt dat je pony dressuurmatig sterk is heeft dat een groot voorbeeld bij het springen.
Veel overgangen rijden is een voorbeeld hiervan, of schakelen in de galop, dat is belangrijk in het parcours.

Shelly21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 17:07

klopt ze zeggen vaak dressuur ruiters kunnen ook springen maar springruiters hoeven geen dressuur te kunnen. Dressuur is gewoon wel belangrijk voor het springen

beautylin

Re: spring oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 18:29

maar ik bedoelde meer springoefeningen van iets met hindernissen.

Firebug

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 18:30

wat ik wel eens probeerde was over een balk stappen en dan met de voorbenen voor de balk en de achterbenen erachter stil te staan.
of zo snel mogelijk na de balk stilstaan (vanuit stap én draf). Uiteraard zonder hard aan de teugels te trekken! maar gewoon netjes stilstaan. Dit deed ik omdat mijn pony er vaak na de hindernis tussenuit ging.

Linndatbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 18:35

Nou, ik heb geen filmpje, maar wel een goede nuttige oefening:

Als een paard moet springen, moeten zijn of haar spieren goed warm en los zijn.
Dus ga bijvoorbeeld 2 keer in de week met je paard 'aan de hand' bezig. Laat hem goed naast je lopen en laat hem rondjes draaien. (niet te veel want daar word ie duizelig van) Dan komen de heupen los. Rond lopen en figuren draaien doet ook wonderen.
Ook is het handig om hem aan de longe te laten springen. Dat is hartstikke goed.

Goed is het ook om steeds rustig op te bouwen en steeds een iets hogere sprong te nemen. Goed inspringen is ook belangrijk. Dan wordt hij/zij een beetje warm en springt hij/zij nog beter!
Groetjes

ikbencarmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 19:45

Je kunt ook bv tonnen op pionnen erbij zetten , zodat je paard leert wat er allemaal bij een hindernis kan staan?

Dax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 19:59

Wat je ook kunt doen is dat je twee hindernissen (lage steiltjes o.i.d.) een eindje uit elkaar zet, en dan rustig erop af draaft. Je springt over de eerste hindernis, maakt een volte, springt over beide (dus de volte zo groot maken dat je vóór de eerste hindernis uitkomt), maakt weer een volte en springt alleen over de laatste. Zo leer je je paard gehoorzamen, en zorg je ervoor sat hij niet blindelings op de volgende hindernis af gaat.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 20:03

Een goed oefening zijn cavaletti's of balkjes op de grond in een rechte lijn. Afstand is niet zo belangrijk als het maar meer dan een meter of 16 is, om genoeg te kunnen varieren in galopsprongen.
Hier kun je dan in verschillende ritmes overheen galoperen, waardoor je dus een verschillend aantal galopsprongen krijgt tussen de balkjes. Je werkt hiermee aan de controle over het tempo en het oog voor de sprong van de ruiter. Bovendien kun je hiermee ook werken aan het rechtuit rijden tussen de hindernissen en op de sprong.
Het springen van rechte lijnen is ook een van de belangrijkste oefening in de springtraining, dus ook als de hindernissen hoger worden gebruik je dezelfde lijn.
Zet je 2 lijntjes neer op de diagonalen, dan kun je ook nog eens werken aan het rijden van de wendingen.

Om te gymnastiseren zijn inuitjes heel goed. Je kunt er gerust een stuk of 8 achter elkaar zetten, of aan het einde een of twee oxers erbij zetten op 1 galopsprong.

Wil je aan het draaien voor in barrages werken, dan kun je achten rijden over een enkele hindernis. Hou de hindernis en het tempo laag, leer je paard zelf de hindernis op te zoeken en schuin over de hindernis te springen. Dit is wel iets voor als je wat verder bent in de opleiding van het paard.

LizzyO

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 18:53

Een goede oefening voor de bestuurbaarheid en lenigheid is slalom rijden. Dan wel netjes sturen en niet van dat sleur en pleurwerk. Je kunt de afstand tussen de pionnen variëren en het in stap, draf en galop doen. Zorg wel dat je paard eerst warm en losgereden is.

Evi_Ibisco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 11:44

ik maak zelf een soort van parcour. ik had problemen met recht over de balk te gaan. kon de afstand niet zo goed inschatten wanneer ik naar de sprong moest toedraaien en dus moest ik balkjes lopen. na een tijdje vond ik dat wat te saai en dus maakte ik eer een parcour van, ik leg 3 balken verspreid over de piste (maakt niet ui waar) en omdat ik maar 3 balken had gebruikte ik ook emmers om tussen te lopen en zo had in een heel parcour zonder dat ik hoefde te springen. zo leer je op de juiste manier naar je sprong toe te gaan. het is ook is leuk om gewoon te doen als afwisseling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 17:43

Wat ik ook nog wel eens doe, is 4 hindernissen op een grote volte neerzetten.
Moet je wel een grote bak voor hebben, anders draait hij wel heel kort en das ook niet de bedoeling!
Verder laat ik ze ook wel eens in-uitjes springen, los of als ik er op zit.
Dat is goed voor de soepelheid!