Sterrenkijken en blokkeren op beenhulp

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

diegomexx

Sterrenkijken en blokkeren op beenhulp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 19:33

Sinds een jaar in het bezit van mijn eerste eigen paard en nu toch echt een beetje radeloos...
Mijn merrie van 10 heeft nogal de neiging om met het hoofd hoog in de lucht te sterrenkijken!
Toen ik haar net had deed ze dit voornamelijk in de stap en in de draf, in de galop kwam ze wel
mooi over de rug en met haar hoofd-hals houding neerwaarts.
Naast clubles heb ik al langere tijd prive-les waarbij we erg veel werken aan de lossigheid in het lichaam
en proberen haar in stap en draf ook nageeflijk te krijgen. In de stap pakte ze het goed op en ging ze beter
lopen, alleen blijft de draf een groot probleem. Zodra ik aan wil draven komt haar hoofd weer omhoog, en wanneer
ik ietsje meer druk op de teugels neem gaat ze afremmen. Momenteel is het zelfs zo erg dat wanneer ik dan kuitdruk
geef ze helemaal in de staak gaat en gaat slaan op mijn been, met de oren plat in de nek..
Begin november heeft de osteo/fysio haar gecheckt en zat ze alleen een beetje op de rechterkant vast, wat weer is los gemaakt.
Ook mijn zadel past haar goed. Op aanraden heb ik een ander bit geprobeerd, ik reed eerst met een dubbelgebroken aurigaan watertrens, en heb
in tussentijd een micklem en een appelbitje geprobeerd. Het appelbitje moest ze al helemaal niks van hebben en de micklem reageerde
ze nog het beste op.
Ik ben me er wel van bewust dat het een combinatie is van problemen en dat ik misschien wel te streng in de hand ben..
Maar graag zou ik tips willen hebben hoe ik mijn paard zonder strenge hand toch voorwaarts-neerwaarts kan krijgen en welk bit eventueel
wel bij haar in de smaak zou vallen..

aeolusnr1

Re: Sterrenkijken en blokkeren op beenhulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 19:44

Het leren nageven is nooit , echt nooit een kwestie van welk bit, het is de ruiter die moet kunnen omgaan met het bit.
Je zegt dat je al ruim een jaar privéles neemt, en het probleem is eigenlijk erger geworden, dus tjaaaa, mssn toch niet de juiste strategie van lessen dan hé.

ikbencarmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 19:47

Misschien iets voorwaartser rijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 19:49

Als het niks lichamelijks is blokkeer jij haar idd ergens, goed dat je dat zelf noemt. Met een ander bit ga je dit niet oplossen.
Wat werkt is voorwaarts neerwaarts zonder teugeldruk, omdat zij blokkeerd op hand en been moet je dat zijn te vermijden.
Je neemt dus heel licht teugelcontact aan, en drijf haar goed voorwaarts. Door dit op de volte te doen kun je haar losser maken. Je neemt licht contact en vraagt stelling door je binnenhand op gelijke hoogte van je buitenhand naar binnen te plaatsen, je neemt je hand dus niet terug want druk accepteerd ze niet. Je buitenteugel houdt je heel licht begrenst en daarmee zorg je ook dat ze niet scheef wordt en wegloopt over de schouder. Met je binnenbeen druk je haar in de buiging en stelling en met je buitenbeen houdt je haar goed voorwaarts.
Wissel dit af met voltes vergroten en verkleinen en behoud daarbij de stelling, dus druk haar met je buitenbeen naar binnen en met je binnenbeen naar buiten maar houd haar dan recht op je buitenteugel.
Door te spelen met stelling en buiging worden ze losser in het lijf en door haar voorwaarts te houden zal ze je hand op gaan zoeken.
Zorg ervoor dat ze goed aan het been blijft en dat je niet teveel duwt.
Rijdt ook veel overgangen, en dan is ook reactie het belangrijkst.

Deze methode kan lang duren en het is nautulijk helemaal handig als je een instructrice hebt die deze methode ook kent.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 19:51

Hoe heeft het paard dan gelopen voordat jij haar kocht.
Niet aanvallend bedoeld, hoor, maar heeft ze bijvoorbeeld altijd al zo gelopen?
Misschien is ze nooit echt goed gereden?

diegomexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 19:53

@aeolusnr1; in mijn bericht geef ik ook aan dat ik misschien wel te streng ben in de hand en mijn vraag is welk bit ik voor mijn paard zou kunnen nemen zodat zij daar minder heftig op reageerd. En tevens de vraag hoe ik haar zonder strenge hand wel nageeflijk krijg? En door de prive-les is het probleem niet groter geworden maar wordt er wel meer van het paard gevraagd, om dus niet meer te sterrenkijken maar nageeflijker te worden... Ze wordt nu dus aan het werk gezet..

@ikencarmen; heb je tips hoe ik dat kan doen??

@ Joolien; jij omschrijft precies de manier hoe mijn instructrice wil dat ik rijdt. En in de stap en galop zoekt ze dan inderdaad mijn hand wel op alleen in de draf nog steeds niet... En dan leg ik er waarschijnlijk weer teveel druk op waardoor ze helemaal in de staak gaat.. Vicieuze cirkel denk ik...

@Mika11; bij aankoop werd ze voorgereden door een verzorgster van de eigenaar. Deze heeft het paard ongeveer een jaar gereden. Waar ik achteraf achter ben gekomen is dat de eigenaar het paard zelf niet meer reed omdat er met rijden sprake was van een mismatch tussen beide..?!
Wat dat inhoudt mag Joost weten.....????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 20:13

Dat denk ik ook, je moet echt de rust en geduld hebben met deze methode, je mag soms je hand wel iets gebruiken maar dat moet dan ook op het goede moment zijn.
Rijd jouw instructrice er ook wel eens op? Zodat ze voelt hoe en wat, en doet hij het ook bij haar?

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 20:19

Gezien je verhaal denk ik dat het verstandig is je paard haar rug eens op de foto laten zetten. Osteo en fysio hebben geen röntgenogen, ze kunnen dus niet zien of er misschien wel sprake is van 'kissing spine'. Bij zulke rijtechnische problemen in eerste instantie lichamelijke klachten uitsluiten!

Mocht het niks lichamelijks zijn, dan zou ik eens op zoek naar haar verleden (trauma?)

diegomexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 20:20

@ Joolien;
Maar rust en geduld raakt wel es n beetje op... En bij elk stapje voorwaarts gaan we er weer 3 achteruit.. Dat maakt het zo frusterend af en toe!!
Mijn instructrice heeft er een paar keer opgezeten en ook bij haar doet ze dit.. Ze is echter niet zo'n held bij mijn paard dus verder dan stap en een klein drafje is het nooit gekomen..

@Rindin; Heb ik ook al eens aan zitten denken, maar hoe kan het dan dat ze aan de longe wel super loopt en in de galop ook??

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 20:24

Dan zit je er niet op... dat is een verschil van x-kilogram en de daarbij horende bewegingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 20:26

Als ze aan de longe wel goed loopt, dan zou het toch wel een rugprobleem kunnen zijn, dat is natuurlijk heel wat meer belasting dan wanneer je longeert.

lucybakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 20:31

je zit inderdaad in een visuele circel met je paard. Het lijkt erop alsof je paard zijn-haar rug niet wil-kan gebruiken en daar dus vast zit. Hierdoor lijkt het alsof het probleem in de mond zit omdat ze zo heftig reageerd op de inwerking van het bit. Als ik jou was zou ik gewoon gaan rijden op een simpel dubbelgebroken trensje. Nou komt die......ik zal wel een hoop commentaar over mij heen krijgen.... :( maar hang er een slofteugel aan om je paard enkel en alleen te begrenzen wanneer ze haar hoofd de lucht ingooit. Dit kan minder kwaad dan wanneer ze telkens haar rug blijft wegdrukken. Rij haar lekker voorwaarts en probeer haar zo weer wat op te pakken.

diegomexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 20:53

@ rindin; de galop onder het zadel is wel goed. Dan zou dat toch ook problemen moeten geven?? En begin september nog een heerlijke buitenrit gemaakt waarbij ik mijn paard veel in middendraf heb gereden (om de rest bij te houden) en waarbij ze super liep, licht in de hand en met de neus zowat op de knieen. Dan zou ze dat toch ook niet doen?

@ lucy; dit paard dwingen geeft een averechts effect ben ik bang.. Het is wat dat aan gaat een "echte"merrie die snel beledigd is.. En met slof kan ze het inderdaad wel, maar wil het graag zonder ook kunnen.. Kreeg van de vorige eigenaar ook de tip om met elastiek te gaan rijden maar dan gaat ze van voren alleen maar hangen..

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 20:57

Galopperen is heel anders dan draven he? Niet alleen in beweging en houding van je paard, maar ook jouw eigen houding en bewegingen... Geldt ook voor buiten rijden ten opzichte van in een bak. Een andere buiging in het lijf brengt een hoop teweeg in de wervelkolom!

Ups

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 21:12

Voordat je verder gaat zou ik idd eerst de rug en zeker ook de hals laten nakijken. Ik heb dit probleem ook gehad, wat zelfs zo erg escaleerde dat ik met paard en al achterover ben geslagen. Heb toen het hele paard laten doorlichten en het bleek dat ze tussen haar 4e en 5e halswervel een fikse ontsteking had.
Als rug en hals 100% goed zijn ga ik mee in het voorwaarts rijden. Liever met het hoofd in de lucht en volledig uit elkaar als hij maar vooruit gaat voor je been uit. Eerst voorwaartse drang realiseren en dan pas de rest.
Succes!

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 21:17

Ik zou dat paard eens beleren aan de dubbele longeerlijn zonder bijzet, en het paard op de buitenlijn, dus op buitenstelling na laten geven. Daarna vanuit die nageeflijkheid proberen het paard naar binnen te stellen. Als je dat lukt, dan lukt het wellicht onder het zadel wat gemakkelijker. Maar net als aan de longeerlijnen laten nageven op buitenteugel.

lucybakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 21:21

ik heb het niet over dwingen, dat is nooit goed. Maar wel begrenzen. Geloof mij, ik ken dit soort problemen en het wordt alleen maar erger als je haar niet even doorpakt. Ze vind het duidelijk moeilijk om haar rug te gebruiken, doet haar waarschijnlijk zeer omdat de spieren niet sterk genoeg zijn. Haar wapen is dan om die onderstrot erop te zetten en dat moet je juist voorkomen. Als je er een slof aanhangt trek je zelf niet met je handen, die kun je dan rustig op de plaats houden. Om haar weer in de juiste hals/hoofdhouding te krijgen pak je even de slof erbij en deze laat je dan direct weer los. Dit probleem los je niet op in een week, maar ik weet zeker als je dit een maand of twee zo volhoudt dat het vanzelf uit haar systeem raakt en dat ze leert haar rug ook in de draf te gebruiken. Je richt meer schade aan met een sterrenkijkend paard dan te rijden met een slof met gebruik op een correcte manier hiervan. Zorg ervoor dat je teugels nooit in een boogje komen te hangen als je met slof rijdt. De slof gebruik je alleen als ze sterren gaat kijken. Is je paard ook extreem links of rechtsgebogen?

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 21:28

Ik denk dat hij zich schrap zet omdat hij uit balans wordt getrokken. En met die buitenteugel krijgt hij misschien weer het gevoel terug in balans te komen, en gaat hij daarop loslaten in het lijf.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 21:43

Zo hevig reageren op onbalans? Dat krijg je er bij mij niet in...

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 23:10

Het is waarschijnlijk ontstaan uit onbalans en daarna is het uitvergroot, verergert .

paardebloemp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 10:45

Mijn pony heeft dit ook een tijd gedaan. Tegenwoordig staakt ze nog wel eens als ik mijn been eraan leg. Mijn pony is erg gevoelig, die van jou waarschijnlijk ook. Ik moet alles met geduld oplossen en geen spanning vasthouden.

Dé oplossing van heel veel problemen zit naar mijn mening in tempowisselingen. Als mijn pony haar hoofd omhoog doet, laat ik haar gelijk voorwaarts gaan, zelfs als ze al best hard ging. Als je concequent alles oplost met voorwaarts gaan, zal het vanzelf overgaan. Je hoeft daarbij niet aan de teugels te zitten. Opvangen moet je ook vooral met je zit doen. Ik denk dat je erg streng voor jezelf moet zijn om te zorgen dat je zacht blijft in je hand. Geen kwestie van proberen, maar van doen. Je zou bitloos kunnen gaan rijden, al is het tijdelijk. Een martingaal eraan kan kopstoten voorkomen. Eigenlijk doet je pony het 'te' goed. Je zegt dat als je ietsje druk op de teugels neemt, dat ze afremt. Daarin moet ze 'gewoon' wat minder gevoelig worden. Wees ook met je kuiten vriendelijk, maar heel concequent. Klein drukje en zodra er een goede reactie komt weer de druk eraf. Geeft ze de verkeerde reactie, grijp die dan aan om duidelijk te maken dat dat niet de bedoeling is. Een tikje van de zweep mag dan best, zodra je haar maar uitbundig beloont als ze het goed doet. Veel paarden reageren erg goed op beloning, dus laat het uitgebreid weten als ze het goed doet. Dan wordt rijden leuk. Ik zou er trouwens ook gebruik van maken dat ze zo geniet van buitenritten, daar kun je haar op een plezierige manier leren wat jij bedoelt met je druk.

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 11:49

Eerst en vooral laten nakijken, daarna kan je de tips uit dit tipoc volgen.
Eerlijk: ben je een beetje bang voor wat ze gaat doen? Misschien moet je op sommige momenten net dat ietsje harder door doen. (als ze medisch goed wordt bevonden natuurlijk)
Ook je instructrische heeft schrik op haar?! Lijkt me rare boel...

babbeloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 12:18

misschien een paar x aan de longeerlijn met een niet te strakke bijzet??

diegomexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 21:40

@lucy; Heb haar een klein aantal keer met slof gereden en dan loopt ze ook netjes alleen wordt ze erg zwaar in de hand, en haal ik de slof er weer af ben ik weer terug bij af.. Kan trouwens niet echt zeggen dat ze heel extreem links of rechts gebogen is. Wel was ze linksom eerst wat stugger en zwaarder op de hand maar dat is nu op rechts..

@langcara; als ik flink druk hou op de buitenteugel zakt ze wel, maar dan zijn mijn armspieren na n uurtje rijden totaal verkrampt..

@paardebloemp; je kon wel eens gelijk hebben dat mijn paard erg gevoelig is, en een echte stresskikker. Alleen op stal terwijl de andere paarden nog buiten staan en ze flipt al helemaal, net als gaan rijden bij de binnenmanege terwijl haar maatjes niet meegaan en ze doet niks anders dan hinniken en zich compleet voor mij afsluiten. Voorwaarts rijden is dan ook wel de oplossing maar wil dan teveel aan de voorkant waardoor ze in protest komt... En op buitenrit vind ze idd geweldig maar dan wel met een ander, en tsja das vaak het grote probleem, vindt maar eens iemand die met je mee wil ;-(

@ympi; ik denk dat ze medisch wel in orde is maar ga het toch voor de zekerheid laten checken. Ben misschien wel eens wat te voorzichtig in mijn rijden, in het begin was ze zo voorwaarts dat ik mijn been er af hield en als het ware stopte met rijden. En juist met mijn instructrice erbij die me aanwijzingen geeft en me af en toe doorpakt loopt ze wel beter. Dat die er liever niet opstapt is omdat mijn paard vrij eenkennig is ( ze is bijv. als de dood voor drafbalken en als ik er op zit en iemand neemt haar mee aan de hand dan weigert ze alles, en als ik zelf afstap wandeld ze zo met me mee erover heen) en ze zelf misschien wel niet zo'n held is maar wel goed kan lesgeven!

@babeloe; longeren doe ik met gebruik van een longeerhulp, waarbij ze netjes loopt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 21:43

aan de longe loopt ze wel constant door de rug?
Dan denk ik dat de fout bij jou ligt,hoelang rijd je al?
Heb je misschien een filmpje van hoe ze loopt als je er op zit?