mijn pony gaat niet vooruit!!!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pollylove23

mijn pony gaat niet vooruit!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 18:11

hoi,

ik en mijn pony rijden heel graag samen
maar soms dan stappen we gewoon rond de wei en dan staat ie inneens stil
dan wil hij niet naar voor of naar links of rechts
heeft iemand tips wat ik dan kan doen???

aeolusnr1

Re: mijn pony gaat niet vooruit!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 19:00

Les nemen met je pony.

SimoneUnique

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 19:04

Als ik wel eens met Sabine door het weiland rijd gaat ze ook vaak stil staan.
Ze vind het veel leuker om met een ander paard te rijden, in de bak of in het bos, dan heeft ze tenminste ook geen afleiding van het gras of voelt ze zich niet alleen :)

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 19:05

Afstappen en weglopeb

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 19:17

Een zweep meenemen. Een normale hulp geven, dwz je kuit aandrukken en als je pony niet direct reageert op je been dan een tik achter de kuit geven. Onthoudt, om je paard aan het been te krijgen mag je een hulp maar één keer geven. Hulp -> reactie? Belonen maar wel door blijven rijden. Hulp -> geen reactie? Meteen een tik geven. Ga vooral geen rommel als sporen omdoen als je paard niet vooruit gaat, daarmee pak je het probleem niet aan en zal je pony alleen maar slomer en slomer worden. Je hebt geen controle over je pony en als je moeite hebt om dit probleem alleen op te lossen dan is les absoluut geen overbodige luxe.

Succes!

@larissa: Is dat soms jou techniek als je je zin niet krijgt? Help wellicht bij mensen maar niet bij paarden en pony's die dominant zijn over hun ruiter.

Zwerfkei

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 19:37

lara silver je overdrijft t echt hoor. dat hoeft alemaal niet zo moeilijk. afstappen en lopen is beter idd want dan komen ze weer achter je aan

marianbv

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 19:40

hij wil niet vooruit links of rechts dan ga je toch achterwaarts????
Vind hij vanzelf niet leuk meer en dan moet hij wel voorwaarts lijkt mij.
En een zweep mee kuitdruk geven geen reactie even bij tikken met je zweep.
Meetsal is het bij je hebben van de zweep al genoeg

Tess_Dirkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 19:44

Afstappen en weglopen zie ik als een vorm van opgeven... mischien afstappen en eerst aan de hand lopen en idd zweep mee nemen je weet maar nooit of het van pas komt. Probeer eens wat verschillende technieken uit maar hou het wel duidelijk voor je pony.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 19:45

Lara_Silver schreef:
Een zweep meenemen. Een normale hulp geven, dwz je kuit aandrukken en als je pony niet direct reageert op je been dan een tik achter de kuit geven. Onthoudt, om je paard aan het been te krijgen mag je een hulp maar één keer geven. Hulp -> reactie? Belonen maar wel door blijven rijden. Hulp -> geen reactie? Meteen een tik geven. Ga vooral geen rommel als sporen omdoen als je paard niet vooruit gaat, daarmee pak je het probleem niet aan en zal je pony alleen maar slomer en slomer worden. Je hebt geen controle over je pony en als je moeite hebt om dit probleem alleen op te lossen dan is les absoluut geen overbodige luxe.

Succes!

@larissa: Is dat soms jou techniek als je je zin niet krijgt? Help wellicht bij mensen maar niet bij paarden en pony's die dominant zijn over hun ruiter.

Eens, even flink streng zijn en dan is het probleem opgelost.

Zwefkei, afstappen en zelf lopen? Kom op zeg, dan krijgt de pony juist zijn zin. Zou wat zijn, iedere keer dat ie stopt, stapt het baasje wel even af en loopt zelf verder.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 19:49

Zwerfkei schreef:
lara silver je overdrijft t echt hoor. dat hoeft alemaal niet zo moeilijk. afstappen en lopen is beter idd want dan komen ze weer achter je aan

Ja, dat is normaal, dat doet die van mij ook. :) Maargoed, leg mij dan eens even heel duidelijk en onderbouwd uit waarom afstappen en weglopen dit rijtechnische probleem gaat oplossen? ;)

@Storm: Idd, imo verhelpt één flinke tik met de zweep meer als oneindig veel schoppen....

marianbv

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 20:56

en dat geloof je zelf zwerfkei, dan heb je die van mij nog niet leren kennen want die blijft gerust een uur staan op dat plek of gaat lekker op zoek naar een weitje met gras.
Die heeft dan echt wel gewonnen als je afstapt.
Dus nee zeker niet afstappen maar laten weten dat jij dit niet tollereerd.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 21:04

Als een paard niet vooruit wil moet je het paard aan de hulpen krijgen. Zoals Lara_Silver dit uitlegt is de juiste manier.

@Zwerfkei: afstappen als het paard stilstaat betekend dat het paard gewonnen heeft. Het paard denkt dan: "o jij stapt af als ik stilsta, prima dan ga ik elke keer als jij op mijn rug zit stilstaan".

@TS: probeer het op de manier van Lara_Silver of neem les. Maar je moet wel zeker weten dat de pony medisch gezien in orde is. En checken of het zadel nog goed ligt
Laatst bijgewerkt door Douraque op 18-12-11 21:27, in het totaal 1 keer bewerkt

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 21:26

Moderatoropmerking:
Fikse reeks aan offtopic en onzin verwijderd. Graag reageren met tips richting de topicstarter, er is geen enkele reden om hier met onzin te gaan strooien.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 12:39

TS: ik denk dat je paard allang door heeft, dat hij zomaar stil kan staan.
Wat doe jij als je paard niet meer reageert?
Aan t been zetten ga ik helemaal in mee, mocht dat niet lukken ga ik met marianbv mee.
Ik heb regelmatig paarden die aan de wandel gaan als ik op wil stappen. Of voor waards, of achterwaards. Oke, als mijn paard voorwaarts gaat, zet ik er gewoon flink de rem op, maar als mijn paard achterwaards gaat tijdens het opstappen, kan je er niet nog eens een rem op zetten. Dan zet ik ook mijn paard even een paar passen VERPLICHT achteruit. Zodra mijn paard stopt met achterwaards gaan, moet hij toch nog een paar stappen achterwaards, en vervolgens is het probleem opgelost. Dus zorg dat je paard doet wat jij wilt.
Wat je ook kan doen, is Stappen, Stilstaan, stappen, stilstaan. Of bijv als jou paard stil gaat staan, laat hem maar stil staan tot hij er genoeg van krijgt. Wil hij gaan lopen, zeg jij: nee we blijven staan. Pas als hij dan blijft staan OP JOU HULP stap je verder. Er zijn verschillende manieren om dit soort problemen op te lossen hoor. Wil jou paard niet? Prima, maar probeer het zo om te draaien dat jij uiteindelijk het laatste woord hebt.

S123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 09:06

les nemen want les 1 is voorwaarts houden. Als dat al niet lukt is een les wel handig. succes.