Paard heeft steeds de mond open tijdens het rijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mayflower_

Paard heeft steeds de mond open tijdens het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-11 15:42

Ik heb nu sinds 3 maanden een fantastisch paard. Hij heeft alleen 1 ''probleem'', steeds dan opent hij zijn mond tijdens het rijden. Hij doet het eigenlijk de hele les (3 kwartier). Soms kanteld hij zijn hoofd ook. Voor de rest is hij niet sterk op de hand of lui voor het been.

Ik heb veel dingen al uitgesloten:

- Het zadel is volledig aangepast naar zijn rug, deze is ook nagekeken door een professionele zadelmaker. :)
- Hij loopt onder behandeling bij een osteopaat maar heeft verder geen rugklachten.
- Tandarts is recent nog geweest en kon ook geen afwijkingen vinden.
- Verschillende bitten geprobeerd maar eigenlijk doet hij het overal wel op.
- Bij de aankoop zijn er foto's gemaakt van de rug, deze is 100% goedgekeurd.

Hij heeft een scheve onderkaak waardoor hij niet normaal zijn tanden recht op elkaar kan zetten. Hij deed dit gedrag ook bij de vorige eigenaresse maar niet zo extreem. Ik ben kritisch naar mijzelf gaan kijken met mijn instructrice of het ook aan mij ligt of rijtechnisch opgelost kan worden maar dit was niet het geval.

Ik heb ook niet extreem veel trekkracht op de teugels, zorg altijd wel dat er verbinding is maar hij loopt volledig op eigen benen.

Wie heeft de gouden tip?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 15:45

Misschien heeft je paard door de scheve onderkaak wel altijd last van een bit en is het misschien voor dit paard beter om bitloos te rijden? :)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 15:46

Wellicht heb je te weinig aanspanning? Hierdoor kan hij ook zoekerig worden naar de hand. Mischien eentje om eens goed bij jezelf na te gaan :)

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-11 15:55

dorientjuh schreef:
Misschien heeft je paard door de scheve onderkaak wel altijd last van een bit en is het misschien voor dit paard beter om bitloos te rijden? :)

Bitloos rijden ga ik sowieso nog eens proberen! Nu nog een geschikt hoofdstel vinden die ik eens mag lenen. Wil eerst kijken hoe hij op verschillende hoofdstellen reageerd voordat ik er zelf 1 aanschaf.

themuisje schreef:
Wellicht heb je te weinig aanspanning? Hierdoor kan hij ook zoekerig worden naar de hand. Mischien eentje om eens goed bij jezelf na te gaan :)

:j dit heb ik al geprobeerd. Met korte teugels rijden, iets langer, geen contact - veel contact en licht contact. Ik heb nu de perfecte verbinding gevonden waarbij ik hem lang en laag kan blijven rijden.

996981

Re: Paard heeft steeds de mond open tijdens het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 16:02

Oké. Rijd je hem alleen lang en laag of zet je hem ook wel eens wat meer op het achterbeen in een wat hogere halshouding?

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-11 16:05

Beiden. Lang en laag tijdens het 'opwarmen' en hogere halshouding in het echte werk. :)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 16:07

Oke, dan weet ik het zo ook even niet :)
Wat je vaak ziet is dat de ruiter een te losse verbinding wil van voor. Hierdoor treden ze achter niet meer fijn door en gaan ze van voor zoeken. Maar dat is bij jouw dus niet het geval :)

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 16:07

Dit probleem had mijn vorige verzorgpony ook. Bitloos hielp hier niet tegen bij hem, hij bleef van die gekke bekken trekken.
Het enige wat bij hem hielp was hem flink aan het werk zetten of juist als ik bijvoorbeeld buiten was een losse teugel..

iloveuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 10:09

Idd, blitloos is wel een idee. Misschien heeft ie toch wat in zijn mond zitten aan wondjes? Mijn pony had precies hetzelfde. Toen hebben we de tandarts er extra bijgehaald en die zag dat hij wondjes in zijm mond heeft. Daar heeft ie wat aan gedaan en nu heeft hij geen probleem meer.

Shelly21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 10:14

Ik denk dat bitloos een goed idee is idd.
Omdat hij al een scheve kaak heeft kan hij gewoon last hebben van het bit.