Gewoon een klein vraagje over houding bij springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mustilove

Gewoon een klein vraagje over houding bij springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-11 11:40

Hej, Ik had een klein vraagje.
Mijn houding bij het springen is niet zo goed.
Ook omdat ik nog een beetje bang heb maar weet soms iemand wat ik daar aan kan doen?
Want mijn pony waar ik altij op rijd( van de manege) die gaat altijd in rengalop voor de hindernis.
En daarom heb ik zoveel schrik.
Weet er iemand wat ik daaraan kan doen?

Vriendelijke groeten, Nina. /3
Laatst bijgewerkt door Leo op 17-12-11 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt

__Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 11:43

Misschien kan je een keer op een andere pony rijden, die wel rustig blijft voor de hindernis. En geef het aan aan je instructrice/instructeur, dan kan zij/hij jou daar tips voor geven.

mustilove

Re: Gewoon een klein vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-11 11:46

Ja dat heb ik al eens gevraagt maar ze zegt ik heb ook al int het begin van het rijden dee hij dat ook maar bij dressuur en dan moest ik daar ook mee blijven rijden en nu heb ik daar geen schrik meer dus nu zegt zij je moet blijven volhouden net zoals bij dressuur maar ik heb zo een schrik ben er overlaast daar door nog afgevallen

Leo

Re: Gewoon een klein vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 11:51

PP --> RT-P

mustilove

Re: Gewoon een klein vraagje over houding bij springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-11 12:18

Wat wilt PP--> RT-P beteken

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 12:23

Ik heb je topic naar een ander deel van Bokt verplaatst, waar het beter past. :)

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 12:25

mustilove schreef:
Wat wilt PP--> RT-P beteken

Je topic is verplaatst van Paardepraat naar Rijtechnisch / Praktijkproblemen ;)

Als je het echt moeilijk / eng vind zou ik het toch nog een keer aangeven bij je instructrice.
Verder zou ik zo rustig mogelijk blijven zitten, licht achterover, iets inhouden, en vlak voor de sprong teugel geven en in voorover gaan zitten.
Waarschijnlijk vind de pony het of heel leuk of hij denk dat hij het alleen maar gaat redden als hij heel hard gaat.
Misschien is een kortere aanloop iets? Uiteindelijk kan de persoon die je lesgeeft je het beste helpen, want zij staat er bij ;)

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 13:26

Ik denk toch dat je dit op je manege op moet lossen, jij betaald om goed en fijn les te hebben en niet op eraf te vallen en nog meer angst te krijgen. Vraag dus om een andere pony die niet naar de hindernis toe rent en vraag of je intructeur wat extra aandacht besteed aan je angst.
Ga in draf en galop al regelmatig verlicht zitten, om die houding goed onder de knie te hebben als je gaat springen. verder zal je instructeur je hierin verder moeten helpen...

mustilove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-11 13:39

Oke danku allemaal voor de tips zal ik zeker toepassen

iloveuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 10:14

Tja. Ik denk ook dat je dat met je instructeur met overleggen. Misschien, als hij in rengalop gaat, proberen in te houden?

mustilove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 11:11

iloveuu schreef:
Tja. Ik denk ook dat je dat met je instructeur met overleggen. Misschien, als hij in rengalop gaat, proberen in te houden?

Ja dat heb ik ook al geprobeerd maar dat kan je niet zo goed bij hem maar kan hem niet in de steek latten hij is mijn schatje dus ja

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 11:15

ik denk ook dat je dat het beste kan bespreken met je instructeur.
En, ik zou misschien toch wel vragen of je niet op een rustigere pony mag springen tot je geen schrik meer hebt en je denkt dat het ook gaat lukken op deze pony.
Je pony merkt het ook als je bang bent, en zo kunnen er ongelukken gebeuren, dus niet doen als je niet zeker bent!

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 17:22

Ik weet dat ik altijd iets naar voren ging zitten bij het op de hindernis afgaan en het paard waar ik op reed toen moest je eigenlijk helemaal op je zit rijden, dus die ging dan ook heel snel op de hindernis af.
Ligt het daar toevallig niet aan?

mustilove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 19:55

Tessa_1 schreef:
Ik weet dat ik altijd iets naar voren ging zitten bij het op de hindernis afgaan en het paard waar ik op reed toen moest je eigenlijk helemaal op je zit rijden, dus die ging dan ook heel snel op de hindernis af.

Ja dat kan maar wat moet ik dan juist doen?

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 20:06

Mijn paard is erop getraint om harder te gaan als ik knijp met m'n kuiten en langzamer als ik m'n knieën strakker tegen het zadel leg.

Is je evenwicht goed genoeg als je in de verlichte zit gaat? Als je ongemerkt met je kuiten knijpt op je evenwicht te houden, zie je paard dat als teken dat ie harder moet.
In dat geval zul je meer moeten trainen op de verlichte zit, liever eerst zonder hindernis in de buurt.

Shelly21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 20:11

ik denk dat je misschien korter in moet draaien voor de hindernis,
Dit deed ik ook met mijn verzorgpaard, wilde ook heel hard voor de hindernis.
Misschien als je lager gaat en hij gaat weer zo hard kan je hem misschien nog stil zetten boven de hindernis als het een heel laag kruisje is. zo heb ik het mijn paard dus ook afgeleerd.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 21:23

mssn is het niet zo gek er eens over na te denken of je zelf wel klaar bent om springles te volgen.
Je moet eerst controle over het paard hebben, voor je andere gekke toeren kan gaan verzinnen.
Dit klinkt mssn nogal grof, maar ik ga er van uit leer paardrijden, en dat op vele type's paarden, en dus niet enkel op van die brave suffe knollen, want volgens mij is dat gewoon zinloos op alleen brave paarden leer je echt niet rijden.
En idd vallen hoort er bij.

schoentje schreef:
Ik denk toch dat je dit op je manege op moet lossen, jij betaald om goed en fijn les te hebben en niet op eraf te vallen en nog meer angst te krijgen. Vraag dus om een andere pony die niet naar de hindernis toe rent en vraag of je intructeur wat extra aandacht besteed aan je angst.
Ga in draf en galop al regelmatig verlicht zitten, om die houding goed onder de knie te hebben als je gaat springen. verder zal je instructeur je hierin verder moeten helpen...

gilecasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 09:41

probeer je handen goed bij elkaar te brengen en deze een beetje op de hals steunen, dan heb je wat meer houvast !
of een bokriempje geeft bij mij ook een veilig gevoel!
''voor het geval dat''

mustilove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 20:09

Ja oke zal ik zeker proberen en heeft er nog iemand tips

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 22:40

mustilove schreef:
Tessa_1 schreef:

Ja dat kan maar wat moet ik dan juist doen?

Volgens mij instructrice 'Op je kont zitten en niet in de racehouding!', maar dat is lastiger dan het klinkt (voor mij iig). Ik heb dan namelijk het probleem dat ik voor mijn gevoel bizar achterover moet gaan hangen voordat ik 'goed' zat, voordat ik dus ook echt netjes rechtop bleef zitten met mn schouders naar achteren, terwijl het er als ik voor mijn gevoel hang pas 'goed' uitziet.. (Kreeg de laatste les steeds te horen: 'LIGGEN' :P)
Gewoon eraan gaan werken dat je houding goed blijft tijdens het aanrijden en dat je goed en netjes rechtop blijft zitten en pas bij het afzetten van je paard mee naar voren gaat.. maar dat is dus soms lastiger dan het klinkt..