pony ademt heel snel na rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

clhufl

pony ademt heel snel na rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-11 09:12

Als ik heb gereden en ik ga uitstappen ademt mijn pony (fjord) echt heel erg snel. Het lijkt net of hij dan net een paar km heel hard heeft gegalopperd ofzo.
Aan het einde van het rijden (ik doe bewust niet heel veel, omdat ik weet dat hij soms zo gaat ademen) draaf ik meestal dan zo'n 5 minuten met lange teugel (rustig drafje) en vervolgens ga ik dan stappen. Als ik merk dat hij ongeloofelijk snel ademt stap ik af en doe ik de sperriem en de neusriem los en de singel losser. (dit allemaal stappend) en verolgens blijf ik maar net zo lang stappen tot hij weer goed op adem is (vaak wel 15 tot 20 min.)

weet iemand hoe dit kan en wat ik er aan kan doen?

ps. ik weet niet of dit hier goed staat.

Anoniem

Re: pony ademt heel snel na rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 09:13

Dik in de wintervacht?
Heeft 'ie dit in de zomer ook?

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 09:14

Heb je er wel eens aan gedacht dat jij na een uur hard lopen ook buiten adem bent? Ik denk dat je je weinig zorgen hoeft te maken. Als z'n conditie wat verbeterd zal het iets minder worden, maar ze zullen het altijd houden hoor.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 09:16

Ik denk inderdaad ook aan gebrek aan conditie.
Eventueel i.c.m. een wintervacht.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 09:20

Hoe is zijn ademhaling als hij in rust is?
Hoe is zijn conditie?
Kan verschillende oorzaken hebben...hij kan af willen koelen (snel warm door evt dikke vacht),geen conditie of hij heeft een longprobleem.

Als het erg lang duurt voordat hij weer op adem komt zou ik even een DA langs laten komen om naar zijn longen te luisteren.Als hij een beginnende longontsteking heeft is dit een van de weinige symptomen waar je dat aan kunt zien.
Observeer zijn neusgaten en flanken in rust,is de ademhaling ook dan versneld en grotere neusgaten dan moet er echt even naar gekeken worden.

Wacht er niet al te lang mee,mocht het inderdaad een bacteriële infectie zijn dan is het van belang dat hij zo snel mogelijk medicijnen krijgt.

sourih

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 09:23

ja ik denk ook aan het conditie

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 09:26

Het kan óf aan de conditie liggen óf aan een medische kwaal.

Ik rijd ook een pony (fjord), maar die heeft een medische kwaal waarom ze zo kortademig is.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 19:48

Ik vind 15 tot 20 minuten wel erg lang om op adem te komen, ook bij een slechte conditie.
De veearts eens laten kijken/luisteren??

iloveuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 21:23

Ik denk te weinig conditie. Langzaam aan opbouwen.

clhufl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 09:01

@ alle mensen die het ver de conditie hebben
Hij doet het de ene keer wel en de andere keer niet ook al doe ik dezelfde dingen met rijden. Zijn conditie is niet heel goed maar ook niet slecht.

Zijn ademhaling in rust wel normaal.

@ Tinky
in de zomer heeft hij het niet en ik had zelf ook al gedacht aan dat hij het te warm heeft (heeft ook een hele dikke vacht). Ik rij in een binnenbak, omdat de buitenbak niet te doen is. Zou het goed zijn als ik buiten ga uitstappen of zal dat dan een te groot temperaptuur verschil zijn?

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 09:39

Hoiii

Hoe oud is je paard?
Ik verzorg een paard van 21 jaar hij is licht asmatisch
pompt na het rijden.
We rijden voor namelijk met hem buiten loopt nog super.
De terug weg stappend naar huis.
Rekening houden met de gebreken die in de jaren komen.

Dit kan het ook zijn maar het kan verschillende oorzaken hebben

gr
Laatst bijgewerkt door Linnie050 op 18-12-11 09:41, in het totaal 2 keer bewerkt

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 09:40

Je kunt hem ook deels scheren.
Doe ik ook met mijn Fjord omdat ie anders zeiknat en duf op stal staat 's avonds.
En zoals hij geschoren wordt kan ie lekker zonder deken blijven, maar toch de warmte kwijt zonder het zelf te koud te krijgen.

clhufl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 17:03

hij is 14 jaar, dus het zal niet aan de leeftijd liggen

scheren lijkt me geen goede optie aangezien we buitenstallen hebben. Ook denk ik dat hij er niet echt liever op wordt aangezien hij nu al soms stijgert en bokt en ik denk dat het dan alleen maar erger wordt.

ps. dierenarts is al een keer geweest omtrend het steigeren en er was niks aan de hand, dus daar geen reacties op)

Janey1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 13:59

Doe je echt altijd dezelfde dingen met rijden? Is het niet zo dat je hem de ene keer meer aan het werk zet? Daarmee bedoel ik niet een hoger tempo of meer galopperen, maar bijvoorbeeld meer aan de teugel. Mijn pony vind dit namelijk moeilijk en moet dan erg haar best doen. Ik merk dan dat ze veel sneller staat te hijgen, ookal heb ik nog geen 20 min gereden en niet eens gegaloppeerd.

clhufl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 07:49

ik doe niet altijd hetzelde met rijden, maar het is zo dat als ik op een dag iets doe rijden en dan een andere dag ongeveer hetzelfde (soms zelfs wat minder) en dan hijgt ze soms ook zo.

galoperen vind hij moeilijk en aangezien ik in een kleine bak rijd vindt hij het nog moeilijker, maar daar hou is wel rekening mee. Ik galopeer bijna iedere keer even veel.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 07:54

het kan ook nog zo zijn (dat was met mijn paard zo) dat hij teveel spanning in zijn lijf opbouwt en daardoor niet aan ontspannen en ook een ontspannen ademhaling toekomt. Zijn conditie was niks mis mee, maar als ik hem niet compleet naar de ontspanning kon rijden, was zijn ademhaling ook bagger. Pompen tot en met, grote neusgaten...

Toen ben ik van instructrice veranderd en hebben we het op een andere manier aangepakt waardoor ik wel tot die ontspanning kwam (en dan bedoel ik, over de rug op de juiste manier gereden, gewoon dressuurmatig echt voor elkaar) en tadaa, hij kon ineens nog veel langer lopen zonder te pompen...

Zou het daaraan kunnen liggen?

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 08:01

Kan zijn van:
Spanning
Te weinig conditie (als je altind hetzelfde doet verbeterd je conditie niet ;))
Over conditie (te dik)
Warmte (je kan ook streep scheren hebben ze geen last van of deken voor nodig en scheelt een hoop
Vernouwing in de luchtwegen icm spanning.
Evt cornage?(maakt hij dan ook raar geluid?)

Je kan proberen bv met mexicaanse neusriem te rijden (blijven luchwegen beter open)
Of speciale pad op neus doen (opend luchtwegen) als het daarmee over is weet je dus dat in die hoek het probleem zit.

clhufl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 07:57

Wennii schreef:
het kan ook nog zo zijn (dat was met mijn paard zo) dat hij teveel spanning in zijn lijf opbouwt en daardoor niet aan ontspannen en ook een ontspannen ademhaling toekomt. Zijn conditie was niks mis mee, maar als ik hem niet compleet naar de ontspanning kon rijden, was zijn ademhaling ook bagger. Pompen tot en met, grote neusgaten...

Toen ben ik van instructrice veranderd en hebben we het op een andere manier aangepakt waardoor ik wel tot die ontspanning kwam (en dan bedoel ik, over de rug op de juiste manier gereden, gewoon dressuurmatig echt voor elkaar) en tadaa, hij kon ineens nog veel langer lopen zonder te pompen...

Zou het daaraan kunnen liggen?

zou kunnen inderdaad, nog niet aan gedacht

sperriem heb ik sowieso al een gaatje losser dan die eigenlijk hoort i.v.m. artinoom (vetbult) op zijn neus. Daar is al een keer naar gekeken en toen zat die niet in de weg voor de ademhaling. DA komt binnenkort weer bij onze buren langs, zal wel even vragen of hij daar weer naar wil kijken.
raar gelijk maakt hij niet.

Ik ben zijn conditie ook aan het opbouwen, maar wat ik heb gezegd is een voorbeeld, dus daarmee bedoel ik als ik een keer iets minder doe, dat hij het dan wel doet.

Ik zit ook nog steeds een beetje te denken aan dat hij de warmte niet goed kan afvoeren. Zou het dan goed zijn om buiten te gaan uitstappen of zou dat temperatuur vershil te groot zijn.

Honestly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 15:57

Misschien heb ik het gemist, maar zweet hij ook erg? Dan zou het idd aan conditie/vacht kunnen liggen. Of een ziekte zoals astma.. je weet het maar nooit. Toch goed dat je voor de zekerheid de DA inschakelt :)

clhufl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 18:38

hij zweet best wel erg ja ( dat is ook een reden waarom ik denk aan dat hij het te warm heeft)

S123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 08:38

Het kan conditie zijn maar het kan ook zo zijn dat hij door zijn dikke wintervacht zijn warmte niet kwijt kan. Ga jij maar eens hardlopen met een dikke bontjas. En hij heeft het soms wel en soms niet, kan ook door de luchtvochtigheid komen. Overleg eens met je instructrice (als je die hebt) want je moet wel uitsluiten dat het niets medsch is vind ik. Als het zijn dikke vacht is, en je scheert hem niet, toch proberen om meer te stappen tussendoor. En als hij verkeersmak is, lekker langs de weg met hem gaan stappen. Krijgt hij ook conditie van. Succes.

bernleeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 13:10

gewoon rustig zijn conditie opbouwen en vanaf het begin beginnen.
Regelmatig rijden in de week en niet te lang.
Stel anders voor je zelf een eerlijk trainingsschema op met daarin ook rustdagen ingebouwd.
Dit ook voor zijn spieren. Je kan niet verwachten dat als hij geen conditie heeft dan vervolgens door het bos kan crossen zonder dat zijn long op zijn hoeven hangt...

clhufl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 08:01

ik heb wel een instructrice, maar ik rijd op manege pony's aangezien hij het echt niet leuk vind om steeds ergens naar toe te gaan en daar wordt hij echt super vervelend van. Over de straat kan hij wel qua gedrag, maar hij heeft zulke slecht hoeven dat als ik dan weer thuiskom zijn hoeven helemaal afgebrokkeld zijn en als ik dat dus meerdere keren per week doe blijft er denk ik niet veel van over. (ik kan buiten niet anders dan over de weg.)

ps. de dierenarts komt volgende week langs.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 11:57

En ik zou ook even de hoefsmid langs laten komen voor de afbrokkelende hoeven ?! Klinkt nu niet bepaald goed ...

clhufl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-11 08:17

Laura_x_ schreef:
En ik zou ook even de hoefsmid langs laten komen voor de afbrokkelende hoeven ?! Klinkt nu niet bepaald goed ...

hij heeft gewoon hele slechte hoeven. Als de hoefsmid is geweest en we de volgende dag over de we gaan brokkelen ze ook al af. Hij zegt dat er niet veel aan te doen is en dat hij gewoon slechte hoeven heeft. hoefijzers, maar dat vind ik niet nodig. wel geef ik sinds 1.5 jaar biotine van de ej door het voer en daar wordt het wel ietsje beter van.