ik zit mijn paard in de weg

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniemkl

ik zit mijn paard in de weg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-11 18:27

hallo,
ik heb een probleem, ik zit volgensmij mijn paard in de weg met mijn eigen energie.
want als ik me totaal op haar ga focussen tijdens het rijden gaat ze moeilijk doen etc. maar als ik maar half met mijn aandacht ergens anders ben of iemand anders les geef terwijl ik op Spec zit is er niks aan de hand en loopt ze prachtig! en op zo`n moment geef ik haar ook precies de goede hulpen, en als ik dan even snel wat moet voordoen dan gaat dat ook perfect. maar zodra ik dan in mijn eentje ga rijden en echt mijn best ga doen gaat het helemaal mis! ;(
ik zelf weet dat energie best wel heftig kan zijn, en ik heb er zelf ook last van. zo kan ik bijvoorbeeld niet meer goed rijden als iemand anders in mijn buurt gespannen of verdrietig etc. is.
Ik denk dus dat mijn energie te heftig is voor mijn paardje, en ik wil daar graag wat aan doen! als ik dus met andere mensen aan het praten ben loopt ze super mooi tot ik me weer volledig ga concentreren op de oefening.

Kort samengevat: ik heb dus het idee dat ik Special in de weg zit met mijn energie en weet niet wat ik hieraan kan doen. heeft iemand misschien tips?
/3

Anoniem

Re: ik zit mijn paard in de weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 18:34

Ik zie het niet als energie maar als spanning uit jouw lichaam. Als jij spanning hebt neemt je paard dat automatisch ook aan, misschien probeer je te graag zodat je bijvoorbeeld strak in je hand en bovenlijf wordt of niet meer goed mee komt met de beweging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 23:33

TS: respect voor je eerlijkheid en je bewuste manier van.rijden!!! Je zou erg gebaat zijn denk ik bij een instructrice die dat begrijpt. Centered Riding instructie bijvoorbeeld.

EquiLibra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 08:39

Hoi
Respect voor je topic want dit is niet makkelijk om te zeggen.

Ik sluit me aan bij de Centered Riding.

Je schrijft dat het niet gebeurd als er n instructeur bij is maar een CR instructeur kan in de les wel aan jouw energie (spierspanning komt voort uit mentale spanning) en daarmee aan ontspanning in hoofd en lijf werken. Ze geven jou de tools om in je eentje de sterren van de hemel te rijden.
CR en ook yoga te paard (jaja 't bestaat en is nog leuk ook!) kunnen je leren om je af te sluiten voor (negatieve) invloed van buiten af. Dat je alsnog danst met je paard ondanks verdrietige mensen, ruzie bij de buren of ontploffende bommen ;-)

Succes

Mariska

www.librabalans.nl Balans is de basis

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 10:31

Hoi TS, goed dat je dit topic begint!
Ik ben er ook zo een, of liever geweest.
Sommigen noemen het hoogsensitief anderen noemen het gespannen, waar het op neer komt is dit:
Wanneer je door invloeden van buitenaf, en soms van binnenuit niet meer met een open-mind kunt paardrijden, zijn er een aantal typen paarden die daarmee niet om kunnen gaan, sterke dominante paarden nemen een loopje met je, de no-nonsense werkpaardjes doen wat ze moeten doen, maar ergeren zich wel aan al die verschillende energiestralingen, de hetere nerveuzere "vuur"types raken helemaal de kluts kwijt, en de geaarde rustige werkers kunnen zich er een beetje voor afsluiten, ikzelf heb een combipaardje van nerveus en gevoelig en no nonsense lekker werken....je raadt het al, als ik gevoelig of verdrietig ben is ze aan de hand mijn grootste steun, maar als ik erop zit, pakt ze mijn nerveuze energie direct over en begint te stressen, meestal stap ik dan af en werk haar vanaf de grond, en inmiddels heb ik mezelf aangeleerd dat ik alleen maar in alle rust moet genieten van mijn fijne paardje als ik erop zit, dus niet focussen, maar gewoon lekker aan het rijden zijn, en genieten, dit pakt ze inmiddels ook makkelijk van me over, en via ademhaling kan ik nu weer losser worden en zij dus ook.Ons andere paard stap ik niet eens op als ik me te druk of te "zwak" voel qua energie, die zou er een lolletje van maken, die is erg dominant, en ook nog erg slim....dus gewoon genieten en proberen om je hoofd een beetje leeg te maken, en zeker niet onzeker zijn, energie is heel belangrijk. je hebt misschien niet veel aan mijn verhaal, maar dan weet je iig dat je echt niet de enige bent :)

Edit: ik heb je profiel foto's bekeken, en ik denk dat jouw paard een combi is van dominant en nerveus, volgens de 5 elementen dus Hout-Vuur, Houtpaarden zijn stoer en niks is te hoog of te hard die zijn ook sterk en kunnen zichzelf letterlijk kapotlopen omdat ze niet willen verliezen, vuurpaarden willen graag mooi gevonden worden, en speciaal en lief en maken zich al druk omdat er veel mensen en paarden zijn bijv. zo van: zien jullie mij, kijk nou!!!! dus jij zult je paardje moeten helpen in balans te blijven tussen de 2 typen en daarvoor kun je ademhalingsoefeningen doen, en bijv. eens een CR-lesje nemen, of op een andere manier je eigen zelfzekerheid opkrikken, je paardje is wel knap hoor, met die halve maan in het gezicht...speciaal!

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 10:48

Wat fijn om je verhaal te lezen. Jij hebt tenministe zelfkennis! Respect.

Wat je hier aan zou kunnen doen is ademhalingstechnieken oefenen. Deze kun je gewoon door de week oefenen zonder paard en dat op het paard in de praktijk brengen. Ook Yoga en meditatie zou heel heilzaam voor je kunnen zijn. Google maar eens, er staat genoeg info op YT

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 10:56

Je schrijft in je eigen vraag eigenlijk ook al de oplossing! Je weet wanneer het wel goed gaat, nou bouw dat uit! Als je focust op de omgeving, op een ander, dan is je energie precies goed voor je paard. Bijzondere manier van rijden heb je, maar wat werkt, werkt.
veel plezier

Anoniemkl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-11 12:22

Heel erg bedankt allemaal!!! ik heb veel aan wat jullie gezegd hebben! Ga vandaag weer naar Spec toe om lekker te gaan rijden, en ik zal jullie tips gaan proberen!

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 13:59

Rijden met een muziekje op de achtergrond?

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 17:10

Misschien zeg ik nu iets heel stoms hoor :o
Maar heb je al eens geprobeerd om te rijden met je muziek op, gewoon op je ipod bijvoorbeeld?
En dat je dan een afspeellijst maakt van de nummers die je uit je hoofd kent, en die dan zachtjes meezingen/neuriën. (Hardop zingen geeft vast verrassende reacties bij andere mensen :D )
Dat je half met de tekst en je muziek bezig bent, en half met rijden?

Anoniemkl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-11 19:04

hmmm muziek is indd misschien wel een goed idee! Zal het eens proberen!!!

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 08:18

Gekke tip misschien, neurien tijdens het rijden (of hardop zingen, maar dat kan weer zo vreemd overkomen als je niet alleen rijdt) Hierdoor moet je wel blijven ademen en blijf je zelf veel relaxter. Kreeg deze tip een tijdje geleden van mijn instructie en het werkt echt!