Hoi TS, goed dat je dit topic begint!
Ik ben er ook zo een, of liever geweest.
Sommigen noemen het hoogsensitief anderen noemen het gespannen, waar het op neer komt is dit:
Wanneer je door invloeden van buitenaf, en soms van binnenuit niet meer met een open-mind kunt paardrijden, zijn er een aantal typen paarden die daarmee niet om kunnen gaan, sterke dominante paarden nemen een loopje met je, de no-nonsense werkpaardjes doen wat ze moeten doen, maar ergeren zich wel aan al die verschillende energiestralingen, de hetere nerveuzere "vuur"types raken helemaal de kluts kwijt, en de geaarde rustige werkers kunnen zich er een beetje voor afsluiten, ikzelf heb een combipaardje van nerveus en gevoelig en no nonsense lekker werken....je raadt het al, als ik gevoelig of verdrietig ben is ze aan de hand mijn grootste steun, maar als ik erop zit, pakt ze mijn nerveuze energie direct over en begint te stressen, meestal stap ik dan af en werk haar vanaf de grond, en inmiddels heb ik mezelf aangeleerd dat ik alleen maar in alle rust moet genieten van mijn fijne paardje als ik erop zit, dus niet focussen, maar gewoon lekker aan het rijden zijn, en genieten, dit pakt ze inmiddels ook makkelijk van me over, en via ademhaling kan ik nu weer losser worden en zij dus ook.Ons andere paard stap ik niet eens op als ik me te druk of te "zwak" voel qua energie, die zou er een lolletje van maken, die is erg dominant, en ook nog erg slim....dus gewoon genieten en proberen om je hoofd een beetje leeg te maken, en zeker niet onzeker zijn, energie is heel belangrijk. je hebt misschien niet veel aan mijn verhaal, maar dan weet je iig dat je echt niet de enige bent 
Edit: ik heb je profiel foto's bekeken, en ik denk dat jouw paard een combi is van dominant en nerveus, volgens de 5 elementen dus Hout-Vuur, Houtpaarden zijn stoer en niks is te hoog of te hard die zijn ook sterk en kunnen zichzelf letterlijk kapotlopen omdat ze niet willen verliezen, vuurpaarden willen graag mooi gevonden worden, en speciaal en lief en maken zich al druk omdat er veel mensen en paarden zijn bijv. zo van: zien jullie mij, kijk nou!!!! dus jij zult je paardje moeten helpen in balans te blijven tussen de 2 typen en daarvoor kun je ademhalingsoefeningen doen, en bijv. eens een CR-lesje nemen, of op een andere manier je eigen zelfzekerheid opkrikken, je paardje is wel knap hoor, met die halve maan in het gezicht...speciaal!