Trainingsschema

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Malouke

Trainingsschema

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-11 18:47

Mijn lieve shet is in augustus drie jaar geworden. Ik heb haar sinds twee maanden, hiervoor heeft ze bij een oude man gestaan die eigenlijk niks met zijn shetlanders deed.

Ik heb haar eerst helemaal mak moeten maken want ze vond mensen maar eng. Dit gaat nu echt super en ze loopt al keurig mee buiten. Ook kan ze al wat vrijheidsdressuur kunstjes zoals: terug, voet geven, kus geven, komen. Ik merk dat ze dit ook erg leuk vind.

Nu wil ik met haar gaan longeren.
Wat raden jullie aan als trainingsschema voor een driejarige shet?

Biskwie

Re: Trainingsschema

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 19:57

3 jaar? Het eerste jaar lekker knuffelen, wandelen, wat schriktraining en misschien 3x in de week een kwartiertje grondwerk (niet longeren) of vrijheidsdressuur. Laat het paard vooral nog lekker met anderen in de weide lopen verder.

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 21:29

Vanaf drie jaar kun je toch wel langzaam beginnen? Ook met longeren...
Of ligt dat bij een paard anders dan bij een pony?

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 21:30

Longeren eens per week max, en dan zeker niet te lang (10 min elke hand zou ik al ruim voldoende vinden). Op een cirkeltje lopen is erg belastend.
Wat wil je verder met haar gaan doen?

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 19:22

Je trainingsschema ligt heel erg aan jouw doel. Wat wil je bereiken? Gehoorzaamheid? Conditie?

Malouke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 19:47

Picassox schreef:
Je trainingsschema ligt heel erg aan jouw doel. Wat wil je bereiken? Gehoorzaamheid? Conditie?

Grondwerk zit er eigenlijk al aardig goed in,, beter dan ik had kunnen dromen in twee maanden tijd.
Maar ik wil nu aan haar conditie werken. Het gaat me er nu vooral om dat ze lekker haar beweging krijgt en het ook leuk vind.

Vrijheidsdressuur vind ze echt leuk. Ze leert ook heel snel.
Longeren heb ik maandagavond voor het eerst met haar gedaan, paar rondjes gestapt en toen twee rondjes laten draven en daarna natuurlijk weer laten stappen. In het begin vond ze het allemaal vreemd maar na een paar rondjes had ze het al door.
De rest van de dagen wandel ik met haar en dit doe ik steeds wat langer. Zit nu op ongeveer 25 minuten.

tjoepatjoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 14:48

inderdaad gewoon op een speelse manier bezig zijn!
en longeren kan geen kwaad mits je dit niet te vaak doet, 1 keer in de week zon 15 a 20 minuten is naar mijn idee prima!
verder lekker veel knuffelen poetsen etc.!