Knieën klemmen: goed of fout?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Silenna

Knieën klemmen: goed of fout?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-11 17:40

Ik hoor het zó vaak:
'Je moet je knieën klemmen.'

Zelf klem ik mijn knieën niet.
Of ten minste dat wil zeggen: ik hou mijn knieën wel tegen het zadel aan, dus hou wel contact, maar geef geen druk.Toch hoor ik vaak van instructrische's of mensen met veel rijervaring zeggen dat je je knieën moet klemmen. Ik heb het wel eens geprobeerd, maar bij mij komt het mn houding echt niet ten goede.
Ik krijg er een 'stijve' rug van, stuiter meer en wordt veel minder soepeler in mn bewegingen.
Toch vraag ik me af of dit nu aan mij ligt, aangezien ik het zo vaak hoor.

Ik ben benieuwd, is je knieën klemmen 'goed' of 'fout',
en als het wel 'goed' is, wat doe ik dan verkeerd?

Alvast bedankt! :+

2005

Re: Knieën klemmen: goed of fout?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 17:42

Zitten op je zitbeenknobbels en je benen af laten hangen. Dus je knieen wel tegen het zadel aan, maar niet klemmen. Volgens mij doe je het goed :).

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-11 18:09

2005 schreef:
Zitten op je zitbeenknobbels en je benen af laten hangen. Dus je knieen wel tegen het zadel aan, maar niet klemmen. Volgens mij doe je het goed :).

Gelukkig :D
Ik dacht al bij mezelf: als zo'n handeling zo veel spanning in mn lichaam brengt,
kan het toch nooit goed zijn?

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 18:11

als je gaat klemmen drijf je aan, dus ik denk dat je het wel goed doet ;)

LizzyO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 18:19

je knieën moeten idd tegen het zadel aan liggen. Ze moeten niet afstaan, omdat je dan je been naar buiten draait en niet goed kan zitten. En je moet niet klemmen, omdat je dan jezelf uit het zadel drukt (en dan ga je stuiteren zoals je al gemerkt hebt)

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 19:11

Met je knieen klemmen mag hooguit als je het paard in tempo terug wilt rijden, anders niet. Want dan belemmer je het paard in de schoudervrijheid. Laten hangen dus en gewoon tegen het zadel leggen. Je moet zelf los zijn in je lichaam, ofwel losgelaten zijn in je lichaam. Anders kun je je niet mee laten nemen in de beweging van het paard en heb je en remmende uitwerking op zijn beweging. Heel storend voor een paard.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 19:18

Zelf wil ik altijd de knie relatief los tegen het zadel aanhebben. Dus zitten op je kont cq zitbeenknobbels.
Maar ik heb gewerkt bij een GP stal en daar werd gestuurd met de knieën. Dus een appuyement werd dmv de knie gestuurd. De rest van de zit geen knie, maar bij oefeningen werd het gebruikt.

Klemmen is nooit goed.

Koekje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 23:03

foutfoutfout!

Zelf heb ik mn knieën vrijwel altijd helemaal los van het zadel en soms er slechts tegenaan. Dit is ook een grote valkuil voor mensen met zwabberende benen of mensen die hun benen naar voren steken.

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 09:41

Ik heb altijd geleerd dat je nooit mag klemmen, omdat het voor het paard onaangenaam is.
Maar ook omdat het je houding verslechterd en zorgt voor zwabberende onderbenen.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 09:44

Ik gebruik mn knieën om te sturen, maar ook soms om te remmen. Dus nooit klemmen, maar extra aanleggen om haar of opzij te zetten of af te remmen.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 18:02

Princesj schreef:
Ik gebruik mn knieën om te sturen, maar ook soms om te remmen. Dus nooit klemmen, maar extra aanleggen om haar of opzij te zetten of af te remmen.

Precies, dat doe ik ook. Kniel aanleggen om het paard in de buitenkant tijdens een wending te begrenzen. Die knie komt vanzelf er tegen te liggen als ik naar binnen draai met mijn schouders. En met beide knieen klemmen heeft inderdaad remmende werking. Vandaar dat je het dus niet moet doen als je het paard gewoon voorwaarts wil laten lopen.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 10:48

Zitten op je zitbeenknobbels, benen af laten hangen. Ik drijf op lichte kuitspanning, al leer ik mijn d-pony nu aan te reageren op bovenbeenspanning (zonder klemmen, wederom lichte aanspanning van o.a. de hamstrings) om meer gelijkmatige aanspanning te kunnen leveren. Na een bekkenblessure ben ik niet meer in staat om helemaal te rijden volgens het boekje, en verdwijnt de spierspanning in mijn rechterbeen soms volledig. Mijn pony geeft daar geen klap om, maar menig jong sportpaard staat wel even raar te kijken. ;)

Klemmen met je knieen is absoluut not-done.

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 10:49

Als ik mijn knieen klem vertraagt mijn paard, ik rij dus niet constant met geklemde knieen

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 10:52

ik heb gister geleerd dat als je je knieen klem dat het is om je paard tot stilstand te brengen. (naja lichte druk) en je kuit gebruik om te drijven (zz-Licht instructriese, op het moment dus niet vroeger)