Helphelp, houdingproblemen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rosborstel

Helphelp, houdingproblemen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-11 20:03

"Lies, laat je arm nou eens los" "Benen stil!" en zo kan ik nog wel even doorgaan..
Zoveel dingen aan mijn houding die niet goed zijn.
Ik weet nu dat de meeste gaan zeggen: zitles nemen!
Dan komt mijn volgende probleem: wie/wat/waar?
Okee, laat ik even to the point komen:

Mijn grootste aandachtpunten zijn benen stil houden(!), mijn hakken uitdrukken en ik 'kak in' met linkerschouder/arm (ik werk in de horeca en draag mijn soms redelijk zwaar dienblad op de linkerhand): ik hou mijn linker elleboog+hand te ver naar achter, mijn linkerschouder staat naar beneden en mijn linkerkant (arm/schouder ed.) heb ik een beetje naar achterstaan. Kortom: zo scheef als een hoepel aan de linkerkant (toren van pizza is er niks bij := )

Kortom: heeeel ver van de ideale houding vandaan..

Dus de vraag(vragen) aan jullie:
* Hoe kan ik mijn houding verbeteren?
* Wat zijn jullie ervaringen met evt. zitles?
* Wie geeft goed zitles? (ik woon bij Nijmegen in Gelderland..)
* Hebben jullie evt. nog tips zónder paard (oefeningen die ik bijv. op de fiets, op de stoel of gewoon lopend kan doen?)
* Wat moeten/willen jullie verbeteren aan de houding?

Mieke93

Re: Helphelp, houdingproblemen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 21:08

Misschien is een foto erbij meer duidelijk, eventueel? verder kan ik alvast niet veel raad geven, heb er geen ervaring mee :D

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 21:23

Zelf sporten helpt. Besteed dan vooral aandacht aan de spieren in je romp zeg maar, core stability. Je kan bijvoorbeeld oefeningen doen met een yoga-bal, die zijn erg goed voor je balans.
Verder is ook normale kracht en lenigheidstraining goed hoor, als je zelf al weet dat je links sterker bent kan je bijvoorbeeld de oefeningen telkens net een keer vaker doen met je rechterkant.

Daarnaast, hoe afgezaagd ook, zonder beugels rijden. En dan liefst onder begeleiding. Echt scheef zitten kan je namelijk niet zonder beugels, dan schuif je opzij. Echter kan je wel bijvoorbeeld in je heup knikken en dat compenseren door met je bovenlichaam de andere kant op te hangen. Dan blijf je weliswaar keurig op je paard maar zit je alsnog niet correct, en deze dingen zijn lastiger om zelf te corrigeren.

Verder vind ik de theorie van Akasha rijkunst erg fijn, zij kunnen heel duidelijk uitleggen wat je verkeerd doet, welke invloed dat heeft maar ook hoe je het op kan lossen. In Afferden kan je daar les in volgen, op je eigen paard maar ook op paarden van hen, waardoor je nog beter kan voelen welke invloed jouw houding heeft.

1810naomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 21:24

Ik zat ook heel erg scheef en heb toen ook een topic aangemaakt.
[RT-P] HELP! Ik zit scheef.
Misschien staan hier tips in die je kan gebruiken?
Daarop reageerde ook Harmke [boktnaam: Heureka] en zij heeft mij via PB nog een paar hele goede tips gegeven.
Op mijn nieuwe verzorgpaard zit ik nu een stuk rechter dan een paar maanden geleden. Dit is haar site: http://www.zitenhoudingcoach.nl
Ik had in die tijd geen goed paard om er een keer te lessen maar misschien dat het iets voor jou is?
Het is in Utrecht, weet niet of je dat te ver vindt.
Succes!

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 21:25

Neem zitlessen! sorry geef het advies ook.

Waar kom je vandaan?

Ik heb het probleem spanning in me schouders en dat me benen naar voren gaan dus niet op de plek blijven
en nog wat dingetjes
Ik he nu me tweede zitles gehad echt super!
En ja wel spierpijn.

Zorg er wel voor dat diegene ook kan uitleggen waarvoor bepaalde oefeningen zijn en waarom je ze doet.
Je ziet vaak ook dat mensen zeggen nu moet je dat doen en nu dat.
maar ze hebben geen idee waarom.
Daar heb je dus niks aan. Ze hebben dan ergens wat gezien of zelf les gehad.
Zoek iemand die er ook verstand van heeft.

Waar ik les van krijgt vraagt ook regelmatig aan mij wat voel je nu?
Ze corrigeerd me en als het goed gaat zegt ze het ook.
En ze legt het allemaal uit erg fijn.

Maar zitlessen zijn een aanrader!
Laatst bijgewerkt door Linnie050 op 11-12-11 21:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 21:26

sorry zie het al ik krijg het in ermelo/harderwijk
nijmegen weet ik niemand

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 21:31

Zitles heb ik veel gedaan en is zeer leerzaam.

Misschien wat hulp voor het goed gaan zitten. Probeer eens of je in staat bent om echt met zitten je zit knobbels te voelen. Dus diep gaan zitten in je paard als het ware op je zitbeen knobbels. Dan leg je jouw benen zo dat je een lijn kunt trekken vanuit je heup-knie-hak. Google weense rijschool eens en kijk hoe die mensen zitten (zijn de super meesters met zitten). Je drukt je hakken uit en als je dan zit zou het zo moeten zijn dat je met jouw benen als het waren zachtjes "rond" je paard zit.
Als het om mezelf ga dan ben ik heel alert op juist te gaan zitten. Dus als ik begin check ik: het voelen van mijn zitbeen knobbels, mijn benen wat naar achteren leggen en hakken uitdrukken (voor mij voelt dat naar achteren leggen omdat ik als ik dit niet zo doe graag in stoelzit ga zitten en dat is fout), voelen of mijn benen mooi zachtjes "rond" mijn paard liggen, zodat ik zachtjes kan inwerken met mijn beenhulpen en ook mijn been wat naar achteren kan leggen voor wijk hulp, been op de singel kan leggen dus iets naar voren voor SB hulp enz. REgelmatig check ik mijn been legging. REgelmatig oefen ik ook met mijn boven been naar achteren te leggen. Ga dat maar eens voelen want dan kun je zoveel meer met je onderbeen.
Voordeel van zitles vond ik dat je alleen maar bezig bent met zitten en dat je dus nergens anders mee bezig hoeft te zijn. Lekker aan de longe, beugels uit en gaan .

superrobke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 21:40

Het is niet banketstaaf bedoelt maar hoe is je houding als je niet op het paard zit.

Ik zelf liep gewoon krom, uit eindelijk ben ik bij de osteopaat terecht gekomen en die heeft mijn weer "recht gezet".
ik ben zelfs na 15 jaar weer gaan paardrijden, en dat gaat tot nu toe super.

succes er mee. 8-)

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 09:48

_Esther_87_ schreef:
Zelf sporten helpt. Besteed dan vooral aandacht aan de spieren in je romp zeg maar, core stability. Je kan bijvoorbeeld oefeningen doen met een yoga-bal, die zijn erg goed voor je balans.

precies! waarschijnlijk is jouw lijf gewoon scheef en krom maar loopt jij in het dagelijk leven niet tegen beperkingen aan die je met rijden wel ondervind. Doe je nog aan andere sporten naast het rijden? Dan weet je zelf ook heel goed wat je lichamelijke tekortkomingen zijn. Net zoals je werk aan de tekortkomingen van je paard door dressuur te rijden moet je ook aan jezelf werken door te trainen.

Rosborstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-11 09:50

Goede tips!
Ik probeer iedere week te fitnessen maar vaak is dat bij mij van lage prioriteit..
Mijn planning was om donderdagochten Perfect Pilates te doen, echter laag mijn inzet om te gaan erg laag.
Maar nu ga ik elke week, ik wil écht mijn houding veranderen (én verbeteren) :)

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 10:06

1 maal per week is niet voldoende om je houding te verbeteren. Als je echt iets wilt verbeteren moet je zeker 2-3 kee rper week sporten. 1 keer per week is prima om de conditie te behouden die je hebt.
Misschien kun je thuis wat oefeningen doen, op YT staat genoeg.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 10:45

Om je houding te verbeteren kun je zitles nemen, buiten het paard kun je gaan sporten of een Balance ball kopen, werkt bij mij erg goed.
Mijn ervaring met zitles, is dat je goed les moet krijgen, paard aan de longe waarbij jij alleen moet letten op je houding en de instructrice/instructeur de tempo aangeeft bij het paard.
Heb 2 keer zitles gekregen in mijn paardentijd en bij de ene persoon moest ik zelf aansporen, sturen enz waardoor ik bijna niet kon letten op mijn houding en de verbeterpunten erin, bij de 2e persoon ging het paard aan de longe en hoefde ik alleen maar te letten op mijn houding.
Wie goed zitles geeft in Nijmegen weet ik niet, je kan hiervoor eventueel een topic openen op EA-GZ, wellicht dat daar ook mensen reageren die het wel weten.
Goede oefeningen om je hak uit te drukken is: Je teen omhoog doen, probeer het voor jezelf eens. Je teen omhoog doen gaat soepeler dan je hak naar beneden duwen. Wanneer iemand nu tegen me zegt; hak naar beneden denk ik; teen omhoog.
Daarnaast je tenen omhoog doen wanneer je fietst, de trap op loopt en op een balance ball kun je het ook goed oefenen.

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 15:35

Sonja van Ijzendoorn geeft heel goed les en ook wel zitlessen. Je kunt dan eventueel op een paard van haar en echt aan je zit werken, maar ook in de gewone instructie van haar wordt heel veel aandacht besteed aan houding en zit. Ze zegt ook altijd: Laat de voorkant maar met rust, die komt vanzelf als jij goed zit! En dat is ook zo, je kunt niet van je paard verwachten dat hij goed loopt als jij niet goed zit.
Sonja zit in Maashees, bij Venray. Ik weet niet of je dat te ver vindt, maar ik vind het echt een aanrader, les er nu 4 jaar en echt super ervaringen mee. Momenteel heeft ze net een nieuwe heup, maar over ongeveer 5-6 weken is ze weer beschikbaar! Voor meer info kun je me pb-en!

groetjes Merel

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 15:41

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 20:25

C_arola goede tip van teen omhoog! Ga ik onthouden :)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 11:28

Het heeft mij erg veel geholpen, misschien dat het anderen ook helpt :)

Roos111

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 18:52

Meer op de stijgbeugels steunen als je je voeten beweegt in draf,
Voor hakken uitdrukken: eerst de beugels een gaatje korter en dan continu je hakken uitdrukken, vraag of iemand je eraan herrinnert dat je je hakken de hele les uitdrukt.
Scheef zitten: Rug recht, verdeel het gewicht op beide benen, lang maken.
Suc6 !!

JonneN

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 16:33

Goede tips over zitles zijn al gegeven, zelf doe je al aan Pilates (doe ik ook) en dat is erg goed voor je. Misschien zou je voor de Core Stabilty eens kunnen kijken of Bosu iets voor je is. Ik doe dat sinds een tijd en merk veel verschil. Groetjes uit Groesbeek ;)

amayziah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 17:43

Goede zitlessen zijn Centered Riding lessen.
Google er maar eens op, dan kom je vanzelf een lijst tegen met alle instructeurs die gecertificeerd zijn. Ik denk dat er genoeg in Nijmegen e.o. zitten.

Rosborstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 17:44

Gecertificeerd wel genoeg, maar wie zijn er nou echt goed?

Ruitert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 20:41

Misschien is de Akasha rijschool in Gassel iets. Zij doen veel met houding en zit.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 21:01

Ik zit ook scheef, mijn paard is scheef en daardoor ben ik scheef gaan zitten en dat is een visieuze cirkel geworden. Het stomme is dat ik alleen op míjn paard zo scheef hang. Ik kan het paard alleen recht krijgen door zelf recht te worden en hem recht te stellen, maar zover ben ik nog lang niet. Ik vertel je dit om duidelijk te maken dat scheef zitten niet persee uit jou hoeft te komen maar ook kan ontstaan in de wisselwerking met je paard. Als het goed is moet elke opgeleide instructeur zitles kunnen geven dus volgens mij hoef je niet zo heel ver te zoeken.

Dan je beenprobleem. Ik geef je een instructie.
Draai je been vanuit je heup naar binnen, je hele been dus en niet alleen je knie of tenen. Stap in die positie eens een paar rondjes. Als je nu je schaambeen op het zadel voelt drukken in plaats van je zitknobbels dan gebruik je je buikspieren onvoldoende. Om dat de controleren kun je met beugels aan in de zelfde beenhouding eens proberen in stap licht te rijden. Hierbij moet je het gevoel hebben dat je als het ware je navel en schaambeen omhoogtrekt uit het zadel. Denk er aan niet aan de teugels trekken en niet om kukelen. Lastig? dan veel oefenen en je buikspieren trainen. Als je vanuit je navel lichtrijd zwabberen je benen niet meer.
Terug naar je benen, Als je met je been gedraaid vanuit je heup rijd zorg dan dat je beugel niet te kort is, dan kun je je benen niet ontspannen en ga je alsnog met je benen zwabberen. Doordat je hele been gedraaid is zul je zien dat je tenen ook niet meer uitsteken en je knieen meer tegen het zadel aanliggen, dat is ook nodig om goed te kunnen zitten maar denk er aan niet knijpen. Knijp je wel dan oefenen in galloperen zonder beugels. Focus je op ontspanning als je galopeert en maak je benen lang. Dan merk je dat je dat knijpen niet alleen niet nodig hebt, maar ook nog eens dat het tegen werkt. Als jij knijpt en geforceert loslaat draaien je benen en steken je tenen weer uit.

Alles grijpt in elkaar vandaar dit lang epistel.
Doe je best, het komt allemaal goed.