Linkse galop + niet hoger dan 50cm springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LOLLYYwood

Linkse galop + niet hoger dan 50cm springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-11 15:05

Hallo :D

Ik ga maar meteen met de deur in huis vallen en m'n problemen vertellen.
Zaffra heeft al altijd problemen gehad met haar linkergalop. Telkens fout aanspringen en niet willen wisselen (als ze het doet, wisselt ze na 2 stappen weer zonder ik het vraag). Vroeger lukte het met de linker stelling, maar nu niet meer. op een kleine volte haar in galop steken van hetzelfde. maw. ik ben einde raad, en ik hoop dat hier iemand me kan helpen?

Dan ons tweede probleem. Zaffra weigert te springen als het hoger gaat dan 50cm. (los doet ze het wel) Vanals het naar iets rond de 50cm omhoog gaat, gaat ze er hoe dan ook niet over (dit heeft me al blauwe knieën, benen,.. bezorgt, omdat ze plots weigert en mij tegen de opstelling smijt). Als we de sprong dan naar 30cm terugzetten gaat ze er ook niet over, beenhulpen werken niet. Zweepje is al volledig uit den boze want daar moet ze niet van weten. Sprong in een trechter zetten van hetzelfde..

Ik hoop dat iemand me wat raad kan geven met deze problemen..
mvg Laura

Anoniem

Re: Linkse galop + niet hoger dan 50cm springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 15:48

Het niet willen springen onder het zadel duidt op ongemak of hinder door de ruiter. Voor een paard zou hoogte namelijk geen verschil moeten maken. Ga dus eens goed bij jezelf te rade of jij niet bang wordt of je paard hindert.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 16:16

Wat bedoel je met niet willen wisselen? Ik zou namelijk nog niet met galopwissels beginnen wanneer de stelling in de linkergalop nog niet bevestigd is.
Voordat je gaat galopperen veel voltes rijden in draf en stap met stelling. Ook veel afwisselen met rechtsom.
Zo maak je haar alvast lekker los voordat je aan de linkergalop gaat beginnen.
Eenmaal in de galop grote voltes rijden en proberen stelling te houden.

Heb je toevallig foto's of een filmpje van het springen? Dan kunnen we beter beoordelen of jij je paardje in de weg zit met je houding.

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-11 18:13

ninajojo schreef:
Wat bedoel je met niet willen wisselen? Ik zou namelijk nog niet met galopwissels beginnen wanneer de stelling in de linkergalop nog niet bevestigd is.
Voordat je gaat galopperen veel voltes rijden in draf en stap met stelling. Ook veel afwisselen met rechtsom.
Zo maak je haar alvast lekker los voordat je aan de linkergalop gaat beginnen.
Eenmaal in de galop grote voltes rijden en proberen stelling te houden.

Heb je toevallig foto's of een filmpje van het springen? Dan kunnen we beter beoordelen of jij je paardje in de weg zit met je houding.

Bedankt voor je reactie.
Heb net even snel m'n paard opgekropen en m'n moeder kunnen overtuigen om filmpjes te maken.
Ze zit wel in verkeerde galop dus hierop geen commentaar ajb, filmpje is gewoon puur voor het tonen wat ik (eventueel) fout doe.

hier de filmpjes:

Een filmpje als ze niet weigert ;

2 van als ze wel weigert ;

Ik zie nu dat ik vooral een veel te strenge hand heb bij het laatste filmpje. Dat was omdat ze er niet recht op af ging en benen alleen niet hielpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 18:21

Je gaat te snel, het paard heeft een slechte galop, zit in de verkeerde galop, raakt daardoor uit balans, jij gaat trekken, paard breekt uit.
Je kunt beter gewoon vanuit draf blijven springen voorlopig, je paard heeft moeite met de galop dus zeker met springen. Jij doet niet zo zeer iets fout, het is gewoon dat het paard het niet kan.

Dus advies:
- Aan de galop werken, ze lijkt me heel zwak in galop, veel overgangen rijden.
- Martingaal om doen, dan kan ze haar hoofd niet zo omhoog gooien en uitbreken(bit vastpakken en wegrennen).
- Vanuit draf springen, wel na de sprong goed door galopperen om ritme te houden, nu valt ze dood na de sprong.
- Drafbalk gebruiken, deze leg je op 2.30 mtr van de sprong zodat ze goed in kan schatten wanneer ze af moet gaan.
- Zelf beter schoeisel aan doen. Zorgen voor een rustig tempo, niet sneller willen gaan rijden als je aanrijdt op de sprong.
- Als het goed gaat, kun je op 6 meter een dubbelsprong er achter zetten, maar oefen eerst eens met een balkje op 6 meter.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-12-11 18:21, in het totaal 1 keer bewerkt

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 18:21

Je hebt inderdaad een strenge hand, maar ze maakt zich sterk, dus dan is het logisch dat jij dat dan per ongeluk ook doet. Verder zit je haar niet extreem in de weg en is de sprong ook niet idioot hoog.

Maak het lekker makkelijk voor jezelf en blokkeer de kant waar ze naartoe loopt. Door een extra balk aan de zijkant bijvoorbeeld.
Net als op dit plaatje:
Afbeelding

Ik denk dat dit gewoon een gevalletje eigenwijs is ;) Consequent blijven en haar vooral niet langs de hindernis laten rennen. Als ze er toch langs komt. Zo snel mogelijk stil staan. En dan daarna opnieuw aanrijden. Zo leert ze dat erlangs lopen geen zin heeft.

Wel zou ik als ik jou was niet te veel van haar vragen. Ze heeft duidelijk geen plezier in springen. Dus probeer het simpel te houden :j

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-11 18:41

ninajojo schreef:
Wel zou ik als ik jou was niet te veel van haar vragen. Ze heeft duidelijk geen plezier in springen. Dus probeer het simpel te houden :j

Hoe kan ik haar dan het plezier laten maken tijdens het springen?
mvg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 18:43

LOLLYYwood schreef:
ninajojo schreef:

Hoe kan ik haar dan het plezier laten maken tijdens het springen?
mvg

Maak het haar makkelijker, het is nu nog te moeilijk voor haar. Sommige paarden vinden het gewoon moeilijk of niet leuk.

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-11 18:44

Joolien schreef:
Je gaat te snel, het paard heeft een slechte galop, zit in de verkeerde galop, raakt daardoor uit balans, jij gaat trekken, paard breekt uit.
Je kunt beter gewoon vanuit draf blijven springen voorlopig, je paard heeft moeite met de galop dus zeker met springen. Jij doet niet zo zeer iets fout, het is gewoon dat het paard het niet kan.

Dus advies:
- Aan de galop werken, ze lijkt me heel zwak in galop, veel overgangen rijden.
- Martingaal om doen, dan kan ze haar hoofd niet zo omhoog gooien en uitbreken(bit vastpakken en wegrennen).
- Vanuit draf springen, wel na de sprong goed door galopperen om ritme te houden, nu valt ze dood na de sprong.
- Drafbalk gebruiken, deze leg je op 2.30 mtr van de sprong zodat ze goed in kan schatten wanneer ze af moet gaan.
- Zelf beter schoeisel aan doen. Zorgen voor een rustig tempo, niet sneller willen gaan rijden als je aanrijdt op de sprong.
- Als het goed gaat, kun je op 6 meter een dubbelsprong er achter zetten, maar oefen eerst eens met een balkje op 6 meter.

bedankt voor je reactie!
hier kan ik zeker wel wat mee.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 13:51

Heb je haar rug al eens laten nakijken door een DA?

Ik heb namelijk een paard gereden dat veel moeite had met de galop.
Uiteindelijk kwam hij ineens heel erg in protest en heeft de eigenaar hem ingeladen en is naar de kliniek gegaan. Daar heeft de DA zijn rug op de foto gezet en bleek dat het helemaal niet goed was....
Enkele van zijn ruggewervels waren geheel aan elkaar gegroeid en ook de wervels eromheen was het kraakbeen al aangetast.
Het was een wonder dat het paard dit nooit heeft laten merken.

Als er lichamelijk niets is, dressuurmatig aan de gang zoals Jolien zegt.
Balkjes lopen kan je paard ook sterker maken.

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-11 14:35

Sabbientje schreef:

Uiteindelijk kwam hij ineens heel erg in protest en heeft de eigenaar hem ingeladen en is naar de kliniek gegaan. Daar heeft de DA zijn rug op de foto gezet en bleek dat het helemaal niet goed was....
Enkele van zijn ruggewervels waren geheel aan elkaar gegroeid en ook de wervels eromheen was het kraakbeen al aangetast.

Ze heeft volgens mij niets aan haar rug hoor. Nakijken kan natuurlijk geen kwaad. Maar rechts galoppeert ze wel? Dus dan zie ik niet echt in waarom ze het links niet doet en rechts dan wel.
Ik ga straks of morgen even Jolien haar tips uitproberen en ik hoop op goed resultaat :)

bedankt voor je reactie!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 14:39

Bij beide problemen is het waarschijnlijk een ruiterfout , maar bij beide problemen kunnen slechte knieen (achterbeen paard wel te verstaan, niet van de ruiter...) de oorzaak zijn.
Kijk even deze site door om te zien of je dingen herkend.

Let eens bij de filmpjes op waar je zelf heenkijkt! Paard volgt gewoon je blik. Dit doen ze ook in het positieve. Als je bewust goed vooruit kijkt naar een punt in de verte achter de hindernis, gaan ze er niet zo snel langs.
Ik zie dit ook wel bij balkjes lopen, dat mensen bv naar beneden gaan zitten kijken en een paard dan stopt of erlangs gaat. Als ze daarna gewoown naar voren kijken, gaat het paard er wel over. Dat komt omdat je anders onbewust je paard scheef zet of afremt.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 15:05

LOLLYYwood schreef:
Sabbientje schreef:

Ze heeft volgens mij niets aan haar rug hoor. Nakijken kan natuurlijk geen kwaad. Maar rechts galoppeert ze wel? Dus dan zie ik niet echt in waarom ze het links niet doet en rechts dan wel.
Ik ga straks of morgen even Jolien haar tips uitproberen en ik hoop op goed resultaat :)

bedankt voor je reactie!

Bij mijn verzorgpaard leek er ook niets mis te zijn met zijn rug. Hij kon ontzettend netjes over zijn rug lopen.
Links galoperen ging wel goed, maar rechtsom bijvoorbeeld niet.
We hebben het al die jaren op een "moeilijke kant" gegooit.
Zelfs lesgevers dachten er niets achter.
Tot het dus te ver was en niets meer aan gedaan kon worden.

Het hoeft inderdaad niets byzonders te zijn. Dat het gewoon rijtechnisch op te lossen is, maar zou zeker als er geen verbetering komt als je gaat oefenen met de tips die gegeven worden, eens naar de rug van je paard laten kijken.

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-11 15:15

Sabbientje schreef:

bedankt voor je reactie![/quote]

Bij mijn verzorgpaard leek er ook niets mis te zijn met zijn rug. Hij kon ontzettend netjes over zijn rug lopen.
Links galoperen ging wel goed, maar rechtsom bijvoorbeeld niet.
We hebben het al die jaren op een "moeilijke kant" gegooit.
Zelfs lesgevers dachten er niets achter.
Tot het dus te ver was en niets meer aan gedaan kon worden.

Het hoeft inderdaad niets byzonders te zijn. Dat het gewoon rijtechnisch op te lossen is, maar zou zeker als er geen verbetering komt als je gaat oefenen met de tips die gegeven worden, eens naar de rug van je paard laten kijken.[/quote]

Hmm ja dat is al iets anders, en dat ga ik zeker doen, haar laten nakijken als er geen verbetering in komt!
mvg Laura