achterhand activeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Armani88

achterhand activeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 19:22

Mijn paard is achter vrij hoog gebouwd, hoger dan voor.
En heb hierdoor veel moeite met hem van achter naar voren te rijden, iemand tips die ik kan uitoefenen?

Langcara

Re: achterhand activeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 20:38

Ja, ik heb wel wat tips, ze zijn saai en taai:
- veel overgangen rijden vlak achter elkaar (maar niet te lang volhouden)
- schakelen/tempiwisselingen.

Dus het paard terug laten komen in de draf, op het moment dat hij in de stap wil vallen, rij je hem weer naar voren naar middendraf (geleidelijk opbouwen, niet wegspuiten). Hoeft maar een paar passen te duren, want het gaat om het vertrekken. Dat kost kracht in de achterhand en die wil je nu net trainen. Ook een paar keer achter elkaar, maakt niet uit op volte of recht vooruit. uiteraard kan deze oefening ook in galop.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 21:00

Als je hem goed van achter naar voren wil rijden zal het van voren ook in orde moeten zijn, hoe is de stelling en buiging?
Zonder de juiste stelling krijg je ook geen goed achterhand gebruik.
Wat doe je zoals aan oefeningen om de achterhand sterk en soepel en buigzaam te maken , hij zal moeten leren meer zijn bekken te kantelen, maar dan zul jij als ruiter ook een goeie zit moeten hebben zodat je je paard op je zit kan rijden, ik zou zeker nog niet de galop daar voor gebruiken zorg eerste eens dat de stap lukt en ga de zijgangen gebruiken , miss eerst aanleren vanaf de grond .

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-11 17:09

Stelling en buiging is voor hem geen probleem. Hij stapt ook vaak overhaast. Ik probeer hem nu ook zijn passen af te laten maken in stap. Het schakelen is alleen nog wel een probleem dressuurmatig krijg ik het nog wel voor elkaar maar zodra ik een parcour moet rijden, krijg ik hier wel veel moeite mee. Dit komt denk ik ook omdat hij dan terug moet komen op de achterhand.

meikie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 11:13

Mijn tips zijn: Longeren met pessoa teugel, dit heeft bij mijn paard heel goed geholpen.
Daarnaast veel balkjes gebruiken in de training en ook eens proberen of je paard zijn heup naar binnen wil brengen aan twee kanten. Dus plat gezegd, kont naar binnen, dit in combinatie met stelling zodat hij een banaanvorm krijgt. Ook vanuit stap aangaloperen en dan eerst de heup naar binnen zetten is een goede kracht oefening. Suc6!

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 19:30

Schakelen, en dan vooral overgangen terug lijkt mij een goede om het paard meer op het achterbeen te brengen. Wel moet je zelf een redelijk handige ruiter zijn om dit op een goede en effectieve manier uit te voeren.