vliegende galopwissel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MnPoepiie

vliegende galopwissel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 18:44

Ik start met mijn 11jarige ruin (democraat * zevenster) dit jaar M2. Ik zou hem graag nu een vliegende wissel leren (nog niet nodig in de proef, maar ik wil hem nieuwe dingen aanleren). Hij kan contragalop, eenvoudige wissels, verzamelde galop... Maar die vliegende wissel, vind hij heel moeilijk. Wanneer ik mijn benen te goei leg dan wisselt hij wel maar enkel vanvoor :s en hij wordt zo nerveus.

Hij weet dus wel al wat ik bedoel maar hij springt vanachter niet om en dan mag ik nog blijven doorvragen, hij doet het niet!

Nu had ik deze week de idee om contragalop (linkergalop) op de rechterhand op de volte en dan bijna overgang galop-stap willen doen en dan vragen + tikje van zweep. Toen sprong hij wel goed (ik heb hem direct beloond). De volgende dag nog zo is hetzelfde een paar keer gedaan en ook dan deed hij het goed. Alleen dat hij zo nerveus wordt (niet meer ontspanne galoperen, zelf willen wisselen en uitbreken). Ik vraag de wissels op verschillende plaatsen ;)

Iemand tips dat hij minder zenuwachtig word en voor het aanleren van de wissel?? (zonder balk, want ik zou het graag juist willen aanleren)

Thx

yliljeey

Re: vliegende galopwissel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 18:46

dat niet ontspannen reageren dat kan komen door een tikje met de zweep. een paard is tikje met de zweep geven dient als straf.

MnPoepiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 18:49

yliljeey schreef:
dat niet ontspannen reageren dat kan komen door een tikje met de zweep. een paard is tikje met de zweep geven dient als straf.

De zweep beschouwt hij niet als straf, ik gebruik die tijdens gewoon rijden ook nie als straf ;) dit is maar een heel klein tikje om hem vanachter ook te laten wissele ...

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 18:49

tikje is echt geen straf hoor... ik volg wel ff mee

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 18:51

Zou eerst eens goed gaan voelen of je hem met je handen niet teveel tegen houdt in het omspringen. Je moet eerst galop sluiten op je zit, lichte contrastelling vragen en je benen omleggen (dus van zitbeenknobbel wisselen) omdat je van zitbeenknobbel wisselt moet je ook van handhulp wisselen.. van draf naar galop rijd je namelijk met je binnenbeen naar je buitenhand toe. De wissel is niet anders :n

Als hij links gallopeert en jij tikt hem rechts trek je hem in zn mond waardoor hij vlucht van je hand waarschijnlijk... En tik je hem links terwijl je naar rechts wil wisselen geef je de verkeerde hulp want je geeft bij die tik een ophouding ipv dat je hem "begrenst."

EN

Zou het aan je instructeur vragen.. ik kan genoeg oefeningen noemen maar er komt gevoel en een extra paar ogen bij kijken.. om te kijken of jij niet inknikt in de verkeerde heup, of je hulp niet veel te groot is.. of hij wel sterk genoeg is op het achterbeen om de wissel ook daadwerkelijk GOED te springen.

Ik zal kijken of ik de juiste hulp voor je kan opnoemen.

Ervan uitgaande te rijden in de linkergalop.

Rechterhand aansluiten (begrenzen.. gewoon aanhouden..). Binnenhand houdt contact met het bit maar staat wel toe om met het voorbeen goed naar voren af te vloeien in een lichte stelling naar links.

Je linkerkuit vlakbij de singel, je rechterkuit een tikje naar achteren. Je zet hem iets terug in tempo op je zit(dus niet op je teugel!)

Vlak voor het wissel moment stel je hem om van voren. Dus lichte stelling naar rechts, binnenhand staat iets toe terwijl buitenhand begrenst. Op het moment dat je handhouding correct is geef je op beide teugels een kleine ophouding en dan gaan je handen in dezelfde positie als daarvoor en heeel vlak na dat hulpje leg je je benen om dus je linkerbeen naar achteren en je rechterbeen bij de singel. Je rechterbeen geeft de hulp om te wisselen (van je binnenbeen naar je buitenteugel)

Al deze hulpjes hierboven gebeuren vlak bij elkaar.

Als verzamelen en omspringen niet werkt zou ik het eerst voorwaarts oplossen en als hij 1x correct wisselt op je been hem steeds iets meer terug zetten in tempo.

Wel opletten dat je je benen niet TE ver naar achteren legt met wisselen.. vaak denk je als ik het overdreven doe snapt hij het sneller maar je kiept daardoor iets voorover waardoor je het hem onmogelijk maakt om van achteren naar voren door te springen (dus omhoog te galoperen in je wissel)

(Wie vind dat mijn verhaal niet klopt dan graag een opmerking hierover. Dit is hoe ik het geleerd heb.. maar sta zelf ook open om te leren ;) )
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 08-12-11 19:06, in het totaal 5 keer bewerkt

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 18:51

Dat ben ik niet met je eens yliljeey, een tikje kan ook als aanmoediging dienen.
TS, als je d.m.v. het zweepje aan kunt moedigen wel goed over te springen, is het wel belangrijk dat je tegelijkertijd de juiste beenhulpen geeft, zodat je paard de zweephulp aan de beenhulp kan koppelen. Daarna kun je gaan werken aan een kleiner tikje zodat de beenhulpen bevestigd worden. Oefening baart kunst, dus wel gewoon blijven oefenen, ook als hij wat drukker wordt!

yliljeey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 18:53

oke een aanwijzing s goed....
maar toch. en je handhouding is zeer belangrijk bij de vliegende galopwissels

MnPoepiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 19:11

svdijk86 schreef:
Zou eerst eens goed gaan voelen of je hem met je handen niet teveel tegen houdt in het omspringen. Je moet eerst galop sluiten op je zit, lichte contrastelling vragen en je benen omleggen (dus van zitbeenknobbel wisselen) omdat je van zitbeenknobbel wisselt moet je ook van handhulp wisselen.. van draf naar galop rijd je namelijk met je binnenbeen naar je buitenhand toe. De wissel is niet anders :n

Als hij links gallopeert en jij tikt hem rechts trek je hem in zn mond waardoor hij vlucht van je hand waarschijnlijk... En tik je hem links terwijl je naar rechts wil wisselen geef je de verkeerde hulp want je geeft bij die tik een ophouding ipv dat je hem "begrenst."

EN

Zou het aan je instructeur vragen.. ik kan genoeg oefeningen noemen maar er komt gevoel en een extra paar ogen bij kijken.. om te kijken of jij niet inknikt in de verkeerde heup, of je hulp niet veel te groot is.. of hij wel sterk genoeg is op het achterbeen om de wissel ook daadwerkelijk GOED te springen.

Ik zal kijken of ik de juiste hulp voor je kan opnoemen.

Ervan uitgaande te rijden in de linkergalop.

Rechterhand aansluiten (begrenzen.. gewoon aanhouden..). Binnenhand houdt contact met het bit maar staat wel toe om met het voorbeen goed naar voren af te vloeien in een lichte stelling naar links.

Je linkerkuit vlakbij de singel, je rechterkuit een tikje naar achteren. Je zet hem iets terug in tempo op je zit(dus niet op je teugel!)

Vlak voor het wissel moment stel je hem om van voren. Dus lichte stelling naar rechts, binnenhand staat iets toe terwijl buitenhand begrenst. Op het moment dat je handhouding correct is geef je op beide teugels een kleine ophouding en dan gaan je handen in dezelfde positie als daarvoor en heeel vlak na dat hulpje leg je je benen om dus je linkerbeen naar achteren en je rechterbeen bij de singel. Je rechterbeen geeft de hulp om te wisselen (van je binnenbeen naar je buitenteugel)

Al deze hulpjes hierboven gebeuren vlak bij elkaar.

Als verzamelen en omspringen niet werkt zou ik het eerst voorwaarts oplossen en als hij 1x correct wisselt op je been hem steeds iets meer terug zetten in tempo.

Wel opletten dat je je benen niet TE ver naar achteren legt met wisselen.. vaak denk je als ik het overdreven doe snapt hij het sneller maar je kiept daardoor iets voorover waardoor je het hem onmogelijk maakt om van achteren naar voren door te springen (dus omhoog te galoperen in je wissel)

(Wie vind dat mijn verhaal niet klopt dan graag een opmerking hierover. Dit is hoe ik het geleerd heb.. maar sta zelf ook open om te leren ;) )

Woow mooie uitleg Dank je ;) Ik ga het is probere

Voorwaart rijde en dan wissele lukt helemaal ni, dus ik denk het best meer verzamele...
En ik als ik links galopeer dan heb ik mijn zweep rechts en tik ik boven op zijn kont, dat ging het best
En hij is ook heel licht in de mond, dus dat maakt het ook al wat makkelijker, dus hoef ik niet te sterk zijn in zijn mond.
Maar dank je voor je tips ;)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 19:17

kijk eens op mijn website: http://www.dressuurinfo.nl
daar staat bij het onderdeel "dressuur oefeningen" de vliegende wissel ook uitgelegd inc. trainingstips.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 19:17

graag gedaan hoor.. ja paarden verschillen.. maar vaak willen ze wel maar kunnen ze niet.. vaak door de ruiter... het kan goed zijn dat verzamelen beter werkt en voor een ander paard het voorwaartser gaan beter werkt. Als je maar wel verzameld op je zit (lang maken hakken omlaag) en niet door aan je teugel te zitten want dan snappen ze de ophouding voor omspringen niet meer.

succes!