leren springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

max66

leren springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 20:07

Ik was vroeger echt een springruiter. Deed ook mee aan wedstrijden (L-springen). Nadat ik 25 jaar (!) helemaal niet meer gereden had, ben ik een jaar geleden toch weer begonnen. Ik ben dus eigenlijk gewoon een beginner.
Het rijden gaat steeds beter.

Ik heb een fantastisch paard (ze is springgefokt). Ik wil zo graag met haar gaan springen, ze vindt het zo leuk! Oortjes naar voren en veel hoger dan nodig over de hindernis... Ze is echt geweldig, alleen..... ik durf niet zo goed. Ik ben inmiddels 45, drie kinderen, verantwoordelijkheden, noem maar op.

Ik heb tot nu toe 1 x balkjes gedraafd en zo was zo enthousiast dat ze over 4 balken tegelijk sprong! Ik lag er van schrik bijna af! :oo (Daarna ging het wel goed hoor, ik moest haar gewoon nog beter bij me houden..)

Heeft iemand ook in deze situatie gezeten of heeft iemand tips voor mij om rustig aan te beginnen en om mijn angst te overwinnen?

Anoniem

Re: leren springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 20:13

Waarom zoek je geen instructrice die je kan helpen, dat lijkt me voor je vertrouwen toch het beste :j

horzlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 20:17

Ik sluit me aan bij joolien en hert gewoon eerst lekker voor de lol en de leuk heid, over je verantwoordelijkheden je kunt over al gewond raken neem lekker wat vertrouwen in je zelf dan kom je er wel!! veel plezier

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 20:23

die instructeur is een beetje een probleem... ik ben al een tijdje op zoek naar iemand die bij mij op stal af en toe kan komen lesgeven (ben niet in de gelegenheid ergens anders naar toe te gaan met mijn paard). Ik kan toe nu toe alleen geen geschikte persoon vinden. Ik "klooi" dus nog een beetje in m'n uppie aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 20:24

Waar zit je op stal? Misschien kun je een oproepje hier op bokt doen?

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 20:31

had ik al eens gedaan. De enige die reageerde daar liep het mee mis (belde niet terug). Mijn stalgenootje (ze staat nu niet meer bij ons op stal) heeft mij wat lesjes gegeven, maar zij is geen springruiter en kon mij ook het vertrouwen niet geven..

Hoe krijg ik vertrouwen in mezelf (wat springen betreft dan)?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 20:36

Tja dat is moeilijk om het zelf te doen, dat kan ik je niet zo uitleggen. Je hebt iemand nodig die weet hoe bouwen werkt, constant op en af stappen is echt niet bevoordelijk. Verder zorgen dat je niet te hoog gaat. Begin gewoon met een enkele sprong een paar keer in de week, gewoon vanuit draf met een drafbalk op 2.30 mtr.
Maar daarbij komt zoveel kijken... Nee ik probeer je te helpen maar via bokt kan dat gewoon niet...

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 20:40

nee, de staleigenaar is er altijd wel bij en hij legt braaf balkjes voor me neer enzo. Hij vindt dat ik het gewoon doen moet en denkt dat ik vast blijf zitten.
Misschien moet ik ook maar gewoon een klein sprongetje doen, ik denk dat als ik er inderdaad niet afknikker en het gevoel weer eens heb gevoeld, dat ik er dan wel weer vertrouwen in krijg. Alles wat je de eerste keer doet is eng toch?!

Flynneman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 21:10

Hé, ik ben net 40 geworden en heb ook net mijn eerste springlessen achter de rug. Ik vind het zo fijn om te doen! Ik heb een super fijne lesgeefster en we bouwen les per les rustig op. We nemen gewoon onze tijd. :)
Ben zo blij dat ik niet de enige ben van 40+ die nog begint met springlessen! :D

NinaHeutink

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 13:58

hee.
rustig op bouwen,, eerst 10 cm, 20, 30 enz. ,
en over balkjes Draven. totdat hij daar rustig van word;)

succes

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-11 17:43

Flynneman schreef:
Ben zo blij dat ik niet de enige ben van 40+ die nog begint met springlessen! :D

Ik heb natuurlijk vroeger wel altijd al gesprongen, maar zoveel jaar en een gezin later ben ik gewoon angstiger (vroeger nooit!). Ik denk dat je het niet verleerd, net als het rijden zelf, maar ik moet gewoon durven!

Ik vind het altijd zo knap als iemand op volwassen leeftijd pas begint met rijden (en springen) zonder dat je een paardrij-achtergrond hebt, lijkt me hartstikke moeilijk (ik weet niet of jij pas met rijden begonnen bent hoor?!)

Ik heb trouwens zaterdag een les van een gediplomeerd instructrice (heb haar viavia gevonden), hoop dat het met haar klikt en dat ze me iets vaker les wil/kan komen geven. Samen met een instructrice durf ik vast meer!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 17:44

Goed dat je toch een instructrice hebt gevonden! Succes ermee, dat zal je zeker veel meer helpen dan dat je zelf gaat proberen.

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 18:59

Neem lessen, Zorg er ook eerst voor dat je je paard helemaal in de hand hebt.

Succes

Irenaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 21:23

Springen vind ik een leuke afwisseling naast het dressuren en de buitenritten.