Pony zwaar in de hand, tips/trucs gevraagd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

StephanieR

Pony zwaar in de hand, tips/trucs gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 19:10

Hoi allemaal,

Ik heb een erg fanatieke, lieve toch sterke kruizing haflinger/kwpn. Ze is erg leergierig, en wil graag lopen.
Nu heeft ze af en toe de neiging erg zwaar te worden in de hand, en dan ook haar pas te versnellen.. Zo komt ze onder haar werk uit, en kan ze soms echt een loopje met me nemen! Haar basistempo ligt dan echt veel te hoog!

Tips en trucs gevraagd, zijn er oefeningen om dit te verbeteren?

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 19:14

Vooral niet gaan terugtrekken, dat werkt averechts. Van voor de ruimte geven, goed been eraan en veel overgangen en dergelijke rijden zodat de achterhand sterker wordt en ze de kracht krijg waardoor ze niet meer op je hand hoeft te vallen. Ik heb zelf ook zo'n drammer (fjord), en hij is vroeger gereden met stang, martingaal, slof weet ik het wat, wat het allemaal alleen maar erger heeft gemaakt natuurlijk. Ik rijd hem zelf nu bitloos, en het gaat veel en veel beter :)

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: Pony zwaar in de hand, tips/trucs gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 19:21

Niets geven om zwaar op te worden. Zonder weerstand of tegendruk kan hij niet zwaar in de hand worden.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 19:22

Gebit controleren, ander bit proberen, veel tempo wisselingen tijden, blijven schakelen.

pingvinii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 19:24

Ook vaak last van..
Wat bij mij altijd helpt is overgangen rijden, zoals xDreamerx al zei. Van draf naar halt en weer naar draf, enz.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 13:51

Gaan werken aan de achterhand, dus rechtrichtoefeningen gaan doen zoals schouderbinnen en traver een juiste stelling en buiging is ook erg belangrijk,
Ze probeert niet onder het werk uit te komen maar kan niet anders, de fout ligt bij jou techniek, denk dat haar basis tempo niet te hoog ligt als je haar meer in balans kan brengen, maar daar is tijd , geduld en de wil om zelf te leren ook de theorie.Dus het probleem ligt niet bij het paard maar bij jezelf,

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 21:21

Als het slechts af en toe is zoals je beschrijft, kun je ook eventjes de teugels los gooien.
(Dit is geen oplossing voor langdurig gebruik, maar kan even het 'Huh, wat is dat nu?'-effect geven.)

Maar kun je misschien iets uitgebreider beschrijven? Wanneer doet ze het precies?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 08:40

pingvinii schreef:
Ook vaak last van..
Wat bij mij altijd helpt is overgangen rijden, zoals xDreamerx al zei. Van draf naar halt en weer naar draf, enz.

Hoe neem je dan terug naar halt? wss met t eveel druk op de teugel, zo krijg ook geen paard op de achterhand, maar rug problemen.

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 11:09

@ midgie: De kunst is natuurlijk om ze te kunnen terugrijden op je zit, misschien met iets ondersteuning van de teugel, maar je moet niet gaan trekken inderdaad.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 17:22

xDreamerx schreef:
@ midgie: De kunst is natuurlijk om ze te kunnen terugrijden op je zit, misschien met iets ondersteuning van de teugel, maar je moet niet gaan trekken inderdaad.

Ja en denk dat de TS daar eerst mee aan het werk moet gaan voor ze echt de techniek kan oppakken , want een ongehoorzaam paard wat zich sterk maakt leer niks , ook belangrijk om daar goede begeleiding te zoeken en dan zou ik zelf met grondwerk beginnen.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 18:51

Verras je paardje een keer door wanneer ze dit doet, juist nog meer been te geven. Je paard zal verbaasd zijn waardoor jij daar weer op in kunt haken. Dit werkt alleen geen 10 keer natuurlijk...
Verder, veel aan overgangen werken: Been is WEG en terug is ook TERUG en dan het liefst vanuit je zit en zo min mogelijk handhulp.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 11:19

Veel oefenen om op je zit terug te gaan rijden. In draf ga je bijvoorbeeld langzamer lichtrijden, komt ze daar niet op terug ga je doorzitten en sluit je haar helemaal terug tot je (bijna) in stap zit. Meteen daarna weer voorwaarts in je normale arbeidsdraf tempo. In galop wil het bij mij wel eens helpen om terug te rijden op een volte, als je de kant van de hoefslag weer opgaat. Je rijdt dan op de omheining/ bakrand af, waardoor je paard dan van zichzelf makkelijker terugkomt. Dit doe ik dan een paar keer achter elkaar, hierdoor 'valt het kwartje' dat ze op mijn zit terug moet komen.

Probeer bij al deze oefeningen een licht teugelcontact te houden. Als ze gaat hangen, niet alles los gooien. Rijd een tempowisseling om haar van je hand af te krijgen.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 11:24

Veel schakelen maakt ze gehoorzamer en brengt de achterhand meer onder waardoor je paard mogelijk lichter in de hand word.

StephanieR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-11 15:01

Haha, bedankt voor alle reacties.

Ik heb wekelijks les, al jaren! en weet dat het probleem ook bij mij ligt;) daarom ook dit topic:)
Juist omdat ik les heb probeer ik andere hulp ook in te schakelen, met zn allen weten we meer als 1 (ook al is m'n instructie super goed hoor!)

Ze doet het lang niet altijd, maar soms als ze wat harder aan het werk moet, dus niet als je rustig stapt en ook niet tijdens buitenritten..

Haar hoofd komt achter de loodlijn, en ze maakt zich gewoon zo sterk dat ik haar niet meer lekker ontspannen kan laten lopen.. en ik niet meer lekker ontspannen rij!

Dit topic was bedoeld om oefeningen te verzamelen en (natuurlijk in combinatie met les) deze "problemen" op te lossen!

Mel_Fayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 15:11

Zeker niet trekken , want dan begin je tevechten en zal ze meedoen.
Zacht blijven in de mond en gewoon bespelen :).

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 15:37

Word haar gebit ook regelmatig gecontroleerd?

amayziah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 17:47

Achter de loodlijn en gespannen lopen, kan duiden op tong- of gebitsproblemen, in combinatie met het bit en de hand van de ruiter.

StephanieR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-11 10:20

Het is nu idd ongeveer een jaar geleden dat ze is gecontroleerd, goeie tip ik ga de tandarts weer bellen :)

iloveuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 10:18

Kleine kneepjes in de teugel geven. Om en om. Helpt het niet. Dan een halve ophouding. Helpt ook dat niet. Dan een hele ophouding.

gilecasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 09:44

halve ophoudingen maken en goed voorwaarts rijden en regelmatig je handen openen veel tempowisselingen en veel schakelen! :)

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 10:40

been geven als ze echt zwaar wordt en overgangen voorwaarts en weer terug rijden en vooral zelf heel vriendelijk blijven met je hand . en niet terug gaan trekken.

Janey1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 13:30

Ik lees hier even mee want heb dit probleem ook. Beengeven resulteert alleen maar in een nog snellere ADHD pony en teugels losgooien eigenlijk ook. Overgangen rijden doe ik wel veel. Dit helpt ook wel alleen moet ik de overgang wel op druk doen. Als ze een minder dramdag heeft kan ik haar ook wat meer op m'n zit terug rijden.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 08:06

Ik neem aan dat kneepjes niet helpen, aangezien ze gaat hangen?
Als ze idd een loopje met je neemt zou ik gewoon been geven. Hangen = been. Ze gaat automatisch al over haar tempo lopen zeg je, zet haar toch nog maar wat meer voorwaarts, tot ze niet meer hangt.

StephanieR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 20:55

Meer been heb ik geprobeerd, alleen dat houdt ze echt VEEL langer vol dan ik! Deze dame is niet moe te krijgen, het resulteert in nog harder nog harder nog harder... helaas!

Het gaat de laatste week al een stuk beter, hopen dat we dit kunnen volhouden!

S123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 08:49

StephanieR schreef:
Hoi allemaal,

Ik heb een erg fanatieke, lieve toch sterke kruizing haflinger/kwpn. Ze is erg leergierig, en wil graag lopen.
Nu heeft ze af en toe de neiging erg zwaar te worden in de hand, en dan ook haar pas te versnellen.. Zo komt ze onder haar werk uit, en kan ze soms echt een loopje met me nemen! Haar basistempo ligt dan echt veel te hoog!

Tips en trucs gevraagd, zijn er oefeningen om dit te verbeteren?

Ik heb ook een paard (in-)gereden wat zo was, die was erg op de voorhand gebouwd en ging ook hangen en dan rennen.
Bij het hangen stak in mijn hand naar voren want als je geen tegendruk geeft is er niets om aan te hangen. Als hij zijn hoofd dan weer omhoog deed, nam ik weer gewoon de teugel aan en reed hem dan weer naar beneden. En dit steeds weer.
het gevolg was hier dat de merrie dan ging rennen, ik ging dan verlicht zitten, en been eraan, en liet haar gewoon in middengalop door de bak gaan (gecontroleerd) en dan was het zo van 'oh oké ik kan niet hangen en mag harder dus lopen heeft ook geen zin'. je moet een lange adem hebben maar hier werkte het goed. Als ging ik in he begin soms 30 minuten door de bak.
Als je denkt dat de pony gewoon veel energie heeft,kun je hem ook eerst longeren?