Mijn paard galoppeerd slecht aan en breekt uit op de volte!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lau1986

Mijn paard galoppeerd slecht aan en breekt uit op de volte!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 13:33

Ik rij op dit moment een jong paard (5 jaar) en ze verbeterd al enorm. (eerste 1 1/2 jaar door iemand anders gereden) maar waar ik nu nog heel erg tegen aan loop is het volgende:
Op de linker wil ze wel aan galopperen, ze gaat dan nog wel hard en houd het nog niet zo lang vol, maar het voornaamste probleem is dat wanneer ik de volte op wil (bijvoorbeeld grote volte bij C) dan breekt ze uit op X.
Ze valt dan gewoon door het buitenbeen, wanneer ik dan mijn buitenhand en buitenbeen extra sluit gaat ze stil staan.
Wanneer ik haar corrigeer met de zweep in de buitenhand wil het de ene keer wel, de andere keer gaat ze stil staan en wordt ze boos.

Ze heeft dit probleem ook in de draf gehad, en dat is nu grotendeels over.

Nu is dus mijn vraag: moet ik blijven galopperen met haar op links? Zo ja, hoe moet ik dit dan oplossen/aanpakken? Of moet ik vooral oefeningen met haar gaan doen in stap en draf?

Hoor graag jullie ideeen!

Anoniem

Re: Mijn paard galoppeerd slecht aan en breekt uit op de volte!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 13:39

Ik zou het moment niet proberen op te zoeken, probeer je volte groter te maken, zodat ze minder op het achterbeen hoeft te komen, iets waar ze blijkbaar moeite mee heeft.
Verder moet je goed kijken of ze wel snapt wat jij bedoeld. Is je hulp om naar binnen te komen wel duidelijk? Blokkeer je haar niet?
Gewoon wel blijven galopperen maar de volte grote maken, en dan langzaam steeds meer sluiten. Zodra je merkt dat ze er moeite mee krijgt dan niet teveel door drukken. Niet de grens op zoeken.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 13:44

Ze vindt dit duidelijk heel moeilijk en ik denk dat straffen met de zweep misplaatst is en dat ze daarom zo boos wordt. Die zweep gaat je hierbij dus niet helpen.
Het is duidelijk een gebrek aan balans.
Ik denk dat je haar zou helpen, wanneer je op de volte haar hoofd iets of wat naar buiten houdt, maar je handen wel beiden naar binnen brengt (waak ervoor dat je buitenhand over de schoft naar binnen komt, zet de buitenhand liever laag en tegen de schoft). Daarbij heb je dus ook wat meer druk nodig in de buitenteugel, dan aan de binnenteugel.

Kijk eens hoe paarden in een wei galopperend de bocht doorgaan: vaak met het hoofd naar buiten. Dat doen ze om in balans te blijven. Een paard onder het zadel mag dat in principe niet, want die moet naar binnen gebogen zijn. Maar om dit te kunnen is in de eerste plaats balans nodig. Dus moet je je paard helpen om in balans te komen en daarvoor heb je die buitenteugel heel hard nodig. Die compenseert je paard dus in de balans aan de buitenkant zodat hij niet het gevoel krijgt dat ze zich schrap moet zetten om niet naar binnen te storten.

Let verder op je eigen houding: veel ruiters zijn allemaal bezig met de stelling van het paard, maar stellen zichzelf niet mee! Let op je schouders, deze moeten ook naar binnen toe draaien. En omdat daaronder je heupen zitten, zullen zij óók mee naar binnen draaien, je buitenknie drukt daarmee wat meer tegen de schouder van het paard en werkt zo begrenzend.
Probeer druk te nemen op de binnenbeugel, maar dat binnenbeen recht en probeer het naar de grond te brengen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 13:48

Ze KAN het niet omdat ze duidleijk dus balansproblemen heeft en of scheef is OF wellicht een probleem aan haar knie. Dit moet eerst uitgesloten worden.
Kijk eens hier en kijk of je dingen herkent.

Wat niet helpt is doorzetten als er duidelijk aangegeven wordt door het paard dat het niet gaat. Dan krijg je meer verzet en je moet juist zorgen dat een paard werkwillig blijft.

Eerst werken aan rechtrichten en de simpele basis:
-dat ze op rechte lijnen recht gaat en op gebogen lijnen gebogen en dat kun je oefenen beginnende in stap en korte stukken draf. (figuren en rechte lijnen)
- dat ze op je been voorwaarts gaat en ook een stap kan wijken (dit laatste kun je ook aan de hand oefenen) (overgangen rijden, vlak voor lange zijde al afwenden en dan wijkend naar de hoefslag)
- dat ze gehoorzaam is aan de teugelhulpen, zonder dat je ruw moet worden. Eerst ga je heel duidelijk met de hand van de hals wendingen vragen en later steeds minder van de hals en vanuit de pols. (overgangen en figuren en overgangen in figuren)
- wendingen altijd ondersteunen met je drijvende binnenbeen en wakende buitenbeen achter de singel. (figuren)
- dat jij het tempo bepaald dat is in stap iets harder dan ze normaal willen en in draf over het algemen iets langzamer dan ze willen, tenzij je een langzaam paard hebt, dan moet je hem dus eweer een beetje meer aanslingeren.
- dat paard met een min of meer gebogen hals gaat zodat de teugelhulpen het beste doorkomen
- dat je zelf goed op je paard zit en correct de hulpen geeft

Als ze dan soepeler en gehoorzamer is kun je het aanspringen op zich weer gaan oefenen en als dat gaat ook wat langere stukken en voltes.
Bij het aanspringen twee handen naar buiten brengen, dus naar links in rechtergalop en andersom, om het gewicht op de buitenkant te krijgen zodat de binnenkant vrij is om aan te springen.

Met balkjes lopen en overgangen kort op elkaar rijden kun je de coordinatie verbeteren en de achterhand wat sterker maken.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 13:53

Ik dacht ook meteen aan een balansprobleem :j
Maar daarvoor zijn ook meteen weer meerdere oplossingen denkbaar, een kwestie van uitproberen wat voor jullie werkt. Zoals:
- hoe gaat het met (kleinere) voltes in stap en draf op links? Is ze in staat om goed te buigen in haar lijf en goed haar balans te houden? Zo nee, dan zou ik daar eerst aan gaan werken.
- hoe is het gesteld met jouw houding? Geef je de juiste zithulp, zit je recht op je paard (geen knik bij je heup bijvoorbeeld of naar zelf binnen vallen) en kijk je de volte goed door? Als daar een probleem zit, zou ik daar eerst aan gaan werken, bijvoorbeeld door middel van zitles aan de longe.
- hoe galoppeert ze aan de longeerlijn? Hoe is haar stelling en buiging? Hier aan werken, bijvoorbeeld met de dubbele longe zou ook een goede optie kunnen zijn. Eerst het probleem herstellen zonder dat er iemand opzit terwijl jij tegelijkertijd heel goed ziet wat er gebeurt.

En de belangrijkste: neem les. Zoek een goede instructeur die samen met jou kan uitvogelen wat het probleem precies is en welke oplossing het beste past.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 13:55

Op je volte niet te veel stelling en buiging willen (want dan maak je het haar allicht heel moeilijk, omdat ze daar nog niet aan toe is
en niet (te veel) aan je binnen teugel zitten (dat heeft namelijk vaak het effect dat ze er over de schouder uit kunnen piepen).
Het hoge tempo is vermoedelijk omdat ze nog niet in balans is en als je hard gaat is het nou eenmaal makkelijker dan als je langzaam gaat.

Verder is het soms makkelijker (mits dat voor haar en jou al haalbaar is) om helemaal geen steun van de bakranden te hebben,
zodat ze echt naar jou moet luisteren, dus volte op het midden en dan geen 20 m, maar binnenhoefslag.

Verder volgens velen de eeuwige bokt dooddoener, maar tja, wij kunnen nou eenmaal niet zien wat er echt gebeurt, les nemen?

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 14:31

Mijn paard deed precies hetzelfde. Ik heb nu een goede instructeur die me helpt met mijn paard recht en in balans te krijgen. Ik probeerde het destijds ook met zweep, sporen en trekken haar door de bocht te krijgen, tot de dag dat ze me er echt knetterhard uitbrak en bokkend en springend onder me wegrende tot ze me d'r af had...
Is je paard links of rechtsgebogen ? Daar zou ik eerst eens achter komen.

"Het is voor een paard niet mogelijk de rug te ontspannen wanneer het niet is rechtgericht. Wanneer een rechtsgebogen paard op de volte links in plaats van te buigen op de schouder valt en de rug spant zal de ruiter dit compenseren met gewichtshulpen naar buiten.
We merken op dat, als we met een rechtsgebogen paard een rechte lijn op de rechterhand rijden, de ruiter de linkerbeugel zwaarder belast. Maar door het rechtsgebogen paard links te belasten vergroten we de buiging naar rechts, door het rechtsgebogen paard links te belasten worden de rechter spieren kort. Zo wordt het voor het paard moeilijk om op de volte links te kunnen buigen. We zien altijd dat paarden kreupel zijn aan hun lange kant. De reden daarvan is dat het paard zijn gewicht volledig op de binnenschouder brengt, in een verkeerde buiging, met spanning in de rug, zonder de buikspieren te sluiten. Door de rug te spannen laat het paard de buikspieren los waardoor het in een zeer moeilijke houding komt te lopen."

Als ik jou was zou ik een goede instructeur zoeken die je daar bij kan helpen. Verder sluit ik me aan bij al het bovenstaande want dat is ook in het verlengde van rechtrichten en de juiste balans.
Succes !

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 14:33

Pinky Pie snapt de materie.
Slijtage aan een been zit altijd aan de kant waar het paard moeilijk heen buigt, dus inderdaad de lange kant. Dat komt inderdaad omdat hij in de bocht recht blijft omdat hij niet daarheen kan buigen waardoor inderdaad het binnenvoorbeen overbelast raakt.

sasco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 14:36

Je kan ook proberen om hem eerst aan de longe op de kant te laten galloperen, en dan als ze dan wel kan, het met iemand anders proberen die de longe vasthoudt als jij erop zit.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 20:17

dit kan zijn misschien dat ze een probleem heeft met haar balans. of gaat ze duidelijk gewoon protesteren?
in dat geval moet je haar gewoon doorijden, bij ons op de manege stond ook eenpony met dit probleem en dit is er nu voledig uit door hem gewoon door te rijden

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 08:52

Dat heeft met de balans te maken, het paard kan niet anders dan uitbreken want hij loopr vats in zijn lijf op de volte, wat voor werk doe je aan stelling en buiging? komt die ook door naar het achterbeen .
Miss de druk van de buiten teugel halen en geven op de volte zodat het dier kan buigen en mocht er begrenst moeten worden doe dat dan op de schouder met de indirecte teugel.
Ik zou hem zeker niet er doorheen rijden is erg slecht voor de spieren van het paard hij kan het gewoon niet en dat is jou verantwoording om het dier zo te trainen dat hij soepel genoeg word.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 09:52

dit paard begrijpt de hulp voor voorwaarts gaan niet, die zul je eerst moeten installeren, en wel heel goed!
Als je over de korte zijde gaat in galop kun je dat ook zien als een halve grote volte. Van daaruit kun je uit gaan breiden. Maar het paard moet eerst voorwaarts zijn op een been anders heeft verdere africhting geen enkele zin

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 09:59

Balans en moeilijk vinden is hier al heel veel gezegd, net als 'met zweep los je het niet op'.

Blijf zelf in balans en rechtop op je paard zitten en wat dan nog weleens wil helpen is niet de volte inzetten en rijden alsof het een volte is ( :+ ), maar de volte inzetten en net doen alsof je continue aan het afwenden bent. Elke galopsprong doe je alsof je gaat wenden op je buitenteugel. In plaats van een cirkel rij je dan in gedachten meer een cirkel bestaande uit veel wendingen (weet even niet hoe ik dit zonder plaatje kan uitleggen :+ ).
Waar ze dan loopt met haar hoofd is even niet van belang, het gaat er meer om dat ze in galop de volte door kan komen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 12:29

Apple: dan heb je DIT in je hoofd:
Afbeelding
je rijd van punt tot punt, maar omdat een paard geen rechte wendingen maakt wordt het vanzelf een cirkel. :)*

Ik zeg ook vaak rijd hem maar in vieren als je moeilijkheden hebt met een volte, dus zo:
Afbeelding
Van punt naar punt, maar dan in boogjes.

Het beste begin je met halve voltes dus idd de hoeken afronden op de korte zijde, dan kan ze niet uitzwaaien, of bij B of E in een boog oversteken.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 12:34

Ja precies Lusitana :j

Zoals jouw bovenste, zo heb ik ongeveer de volte in mn hoofd :j Dan rij je dus eigenlijk wendingen ipv een cirkel, maar het wordt in praktijk automatisch een cirkel :D

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 12:40

Klopt. Ik vind het ook handig op en "normaal" paard om punten in mijn hoofd te hebben ipv van een hele cirkel. Zo wordt hij makkelijker echt rond.

Voor het goede moet zo'n achthoek iets gekanteld zodat de punten bij de letters en op de middelijn komen, maar dat kon ik on line zo snel niet vinden. Maar het idee is duidelijk.